۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۵۲۳۰۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:

زمینه‌سازی برای ارتباط مؤثر هنرمندان با حوزه‌های علمیه ضروری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: زمینه‌سازی برای ارتباط مؤثر هنرمندان با مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه‌های علمیه از مهم‌ترین راهبردها برای خلق آثار فاخر هنری و دینی است که امروز جامعه به‌ شدت نیازمند آن است.
حسین فرخنده - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در مراسم معارفه خود، اظهار کرد: خراسان شمالی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب استان گنجینه معرفت‌ها در سراسر قرون متمادی تاریخ اسلام یکی از کانونهای تمدن و فرهنگ و هنر در میهن عزیزمان بوده است.

وی افزود: این استان خاستگاه بزرگان علمی، فرهنگی و سیاسی متعددی بوده و شعرا، فقها و ادبا و صاحبان تفکر و اندیشه از این دیار برخاسته‌اند؛ از این‌ رو باید ریشه‌های پایبندی به ارزشهای دینی و اسلامی مردم این منطقه را باید در همین بافت تاریخی جست و جو کرد.

فرخنده با بیان اینکه این موضوع از چند جهت برای ما سرمایه‌ای بزرگ است، ادامه داد: نخست آنکه می‌توانیم در مواجهه با مظاهر دنیای متجدد به منابع غنی فرهنگی خودمان مراجعه کنیم و مواجهه علمی و اصولی با آن داشته باشیم.

به گفته وی عنصر پیوند دین با فرهنگ و هنر در تندباد حوادث امروز و تغییر و تحولات برق‌آسا در حوزه فن‌آوری‌های دیجیتال می‌تواند ضمن بهره‌مند کردن ما از این فن‌آوری‌ها ما را از افتادن در ورطه‌های بی‌معنایی و ناامیدی و پوچی حفظ کند.

فرخنده اضافه کرد: زمینه‌سازی برای ارتباط مؤثر هنرمندان با مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه‌های علمیه از مهم‌ترین راهبردها برای خلق آثار فاخر هنری و دینی است که امروز جامعه به‌ شدت نیازمند آن است.

وی افزود: مسأله هویت امروز به‌ عنوان یکی از مسائل مهم فرهنگی کشور محسوب می‌شود و یکی از راهبردهای مهم برای برون‌رفت از آن این است که مفاخر علمی و ادبی و تاریخی خودمان را معرفی کنیم.

فرخنده اظهار کرد: قرار گرفتن استان در مسیر زائران مشتاق حرم رضوی سرمایه معنوی بزرگی برای استان به شمار می‌آید که می‌توان از این منظر چشم‌انداز روشنی را ترسیم کرد که استان به‌صورت یکی از مهم‌ترین مراکز تبادلات فرهنگی و هنری کشور درآید.

به گفته وی در این راستا تقویت کیفی ساختارهای غیردولتی اعم از انجمن‌ها و مؤسسات فرهنگی و هنری و مؤسسات قرآنی و کانونهای فرهنگی و هنری مشتاق و مستعد و حمایت از آنها و نیز برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی می‌تواند اثرات بسیار مطلوب فرهنگی داشته باشد.

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه خراسان شمالی دارای اقوام مختلف با فرهنگ، آداب، آیین‌ها و هنرهای متنوع است، ادامه داد: این طبیعی است که هر منطقه فرهنگ ویژه خود را داشته باشد اما مهم این است که آن فرهنگ با سایر فرهنگ‌ها هماهنگ و آنها را غنی کرده و خود از این رهگذر غنی شود که آنچه در استان ما اتفاق افتاده همین موضوع است.

وی افزود: تنوع فرهنگ‌ها در استان همراه با تعامل آنها بوده و هست که این موضوع بر امر مبارک مدارای فرهنگی دامن زده است؛ مؤلفه‌ای بسیار مؤثر در حوزه فرهنگ که تقویت آن می‌تواند ثمرات بسیار در توسعه فرهنگی اقتصادی و سیاسی استان داشته باشد.

فرخنده ادامه داد: نکته‌ای که درباره فرهنگ و هنر اقوام بایستی به آن توجه داشت موج جهانی شدن در دنیای امروز است که بیش از همه موجودیت این فرهنگ‌ها را به چالش می‌کشد، در این میان باید ارتباط خلاق با فرهنگ و هنر بومی خود برقرار کنیم، به تحلیل و ارزیابی آن همت بگماریم، عناصر جهانی آن را معرفی و زمینه مشارکت آن را در عرصه رویدادهای ملی و بین‌المللی فراهم کنیم.

به گفته وی زمینه‌سازی برای حضور فعال و اثرگذار اصحاب فرهنگ و هنر در نظام تصمیم‌گیری و ارتقای انگیزه و اعتماد بیشتر آنان و برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری توسط آنها از دیگر برنامه‌ها و رویکردهای پیش رو است.

فرخنده اضافه کرد: در همین راستا واگذاری تصدی‌ها به‌ویژه مدیریت مجتمع‌های فرهنگی و هنری به فعالان این عرصه از مهم‌ترین تحولات اداری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده است که این رویکرد باقوت ادامه خواهد یافت.

وی چابک سازی ادارات، افزایش کمی و کیفی برنامه‌ها، گسترش دایره مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و هنری، کاهش هزینه‌های دستگاه و افزایش بهره‌وری مجتمع‌ها را از مهم‌ترین اهداف و ثمرات این امر مهم دانست.

فرخنده با تأکید بر لزوم زمینه‌سازی برای مشارکت جدی مردم در امور فرهنگی و هنری، ادامه داد: باید عرصه‌های مختلف فرهنگی و سیاسی و اقتصادی را عرصه‌های یک کلیت واحد دانست همان‌گونه که در سیاست و اقتصاد مشارکت مردم بسیار تأثیرگذار است توجه به ذائقه و خواست فرهنگی مردم نیز که ریشه در فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت فرهنگی مردم در این عرصه نشاط و شادابی را در جامعه به ارمغان می‌آورد و در رشد اقتصاد فرهنگ و هنر تأثیر بسزایی دارد./9314/202/ب2

ارسال نظرات