۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۴۵۲۳۲۳
آیت الله حیدری:

آرمان گرایی هیچ منافاتی با واقعیت گرایی ندارد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با اشاره به ادعای برخی مبنی بر این که سیاست خارجی عرصه واقعیت ها است نه آرمان گرایی گفت: این به معنای تنازل و پشت پا زدن به همه اصول است، انسان آرمانگرای عاقل و حکیم آرمان های خود را در چارچوب واقعیت ها پیاده می کند.
آیت الله محسن حیدری

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تاکید بر لزوم تکیه بر اصول در عرصه های مختلف بویژه سیاست خارجی، به تبیین پیامدهای تنازل از اصول در دیپلماسی پرداخت و گفت: در زمینه تنازل از اصول نوع اصول و تنازل تفاوت دارد.

وی افزود: تنازل کلی و همه جانبه کاری غلط و غیر قابل قبول است اما در برخی مواقع برای رسیدن به اهدافی بالاتر به صورت تاکتیکی یک تنازل موقتی صورت گیرد که به اصول بالاتری دست پیدا کند همان چیزی که رهبر انقلاب از آن به عنوان نرمش قهرمانه تعبیر کردند.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که در صلح حدیبیه پیامبر اکرم برای رسیدن هدف بالاتر که فتح مکه است از انجام عمره در آن مقطع صرف نظر کرد، اظهار داشت: ایشان در واقع تنازل کردند و به مدینه برگشتند، امام حسن مجتبی(ع) از تصدی خلافت که اصلی مهم است برای مقطعی تنازل کرد تا اصل دین و اسلام باقی بماند.

وی ادامه داد: اگر امام حسن(ع) در آن زمان بر اصول پافشاری می کردند ریشه اسلام از بین می رفت، امام خمینی(ره) آتش بس را پذیرفتند و از آن تعبیر به نوشیدن جام زهر کردند این تنازل به شمار می رود اما برای رسیدن به هدف متعالی تر است، اگر چنین چیزی باشد تنازل از اصول ممکن است.

آیت الله حیدری با بیان این که اگر تنازل از اصول برای رسیدن به مسأله ای بالاتر نباشد تنازل از هیچ اصلی جائز نیست، ابراز داشت: معامله کردن با اصولی که به اصل دین باز می گردد به هیچ عنوان جائز نیست، کفار می خواستند که پیامبر از اصل دین تنازل پیدا کرده و عبادت را ترک کند که این از دست دادن اصل اصول بوده و قابل قبول نیست؛ بنابراین نوع اصول و تنازل مطرح است و نمی شود با یک جواب کلی و به صورت مطلق رد یا قبول کرد.

وی با اشاره به ادعای برخی مبنی بر این که سیاست خارجی عرصه واقعیت ها است نه آرمان گرایی عنوان کرد: این به معنای تنازل و پشت پا زدن به همه اصول است، آرمان گرایی با واقعیت گرایی هیچ منافاتی ندارد، انسان آرمان گرای عاقل و حکیم آرمان های خود را در چارچوب واقعیت ها پیاده می کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این گونه نیست که بگوییم با در نظر گرفتن واقعیت ها، آرمان ها را باید کنار گذاشت که کار غلطی است، ترک آرمان ها به صورت کلی غلط است؛ بستگی به آرمان ها دارد و ببینیم اگر آن را ترک کنیم آرمان بزرگ تری حاصل می شود یا خیر./1323/ت302/ج

ارسال نظرات