۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۴۵۲۵۴۶
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

عمل به قرآن دستورالعمل راهبردی در زندگی است

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر توجه به محتوای قرآن، گفت: برخی حافظان، آیات قرآن را فقط در ذهن خود ثبت کرده اند و هیچ شناختی از محتوای قرآن ندارند و این در حالی است که دستورالعمل راهبردی در زندگی، عمل به قرآن است.
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابوالقاسم پیش از ظهر امروز در همایش حافظان قرآن کریم، با اشاره به روش های مرسوم حفظ قرآن، تصریح کرد: باید مکانیزمی طراحی شود که بر اساس آن، از روش های کارآمد برای حفظ قرآن استفاده شود و توجه به محتوای قرآن و حفظ بر اساس معنا و مفهوم در روند حفظ ملاک عمل قرار گیرد.

وی افزود: شیوه های دیداری و شنیداری در حفظ قرآن کریم، مشکلاتی را به همراه دارد که حافظ را دچار سر درگمی می کند و باید راه حلی متشکل از روش های تلفیقی برای رفع مشکلات این روش ها در نظر گرفته شود.

توجه به محتوای قرآن امری ضروری است

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، بهترین شیوه حفظ قرآن کریم را بهره بردن از روش محتوایی دانسته و خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت محتوای قرآن، یادآوری معنا و مفهوم می تواند در تثبیت ذهنی قرآن بسیار مؤثر باشد و از سوی دیگر، توجه به محتوا شناخت ما به ابعاد قرآن را نیز کامل تر می کند.

وی استفاده از روش دیداری را بهترین روش در آموزش حفظ قرآن کریم به کودکان دانسته و تصریح کرد: در این روش، کودکان با تصویری از آیات و سوره های قرآن آشنا شده و از این طریق تثبیت آیات در ذهن آن ها بهتر صورت می گیرد که باید از این روش ها در مراکز آموزش استفاده شود.

این حافظ قرآن کریم، حفظ کلمات و آیات را تحت تأثیر عوامل مختلفی دانسته و عنوان کرد: استفاده از عوامل تثبیتی که پایه اصلی ماندگاری آیات در ذهن انسان می شوند در روش های حفظ قرآن کریم، باید با دقت بررسی شده تا بهترین راهکار استخراج شده و مورد استفاده قرار گیرد .

علاقه مندان به حفظ قرآن فریب سودجویان را نخورند

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم یکی از آسیب های بحث حفظ قرآن را مرتبط با سودجویان دانسته و ابراز کرد: روش های جدیدی برای حفظ قرآن در جامعه تبلیغ می شود که دست مایه سودجویی عده ای است به طوری که با تبلیغات گسترده بحث هایی مانند تندخوانی را مطرح می کنند و هزینه های سنگینی را نیز از قرآن دوستان دریافت می کنند اما هیچ نتیجه ای از آن حاصل نمی شود.

وی متاریدینگ را یکی از این ابزارهای فریب برشمرده و افزود: در چند وقت گذشته عده ای مدعی شدند که با کشف روش جدید که با نام حفظ نقطه ای، حفظ فوتونی و متاریدینگ شناخته می شوند، حفظ تضمینی قرآن در یک ماه انجام می شود که ادعایی بی پایه و اساس بوده و تاکنون هیچ کس پیدا نشده که از این روش حافظ قرآن شده باشد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی حفظ قرآن را زمان بر دانسته و تأکید کرد: علاقه مندان به حفظ قرآن بدانند که حفظ آیات الهی موضوعی زمان بر است و با یک ماه و دو ماه انجام نمی شود و نباید فریب این سودجویان را خورد.

اجبار کودکان به حفظ قرآن نتیجه عکس دارد

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با نهی کردن خانواده ها از اجبار کودکان به حفظ قرآن خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از خانواده ها، فرزندان خود را مجبور به حفظ قرآن می کنند و یا تشویق آن ها را منحصر در شرکت در کلاس های حفظ قرآن می کنند که این مسأله نتیجه عکس دارد و باعث انزجار کودکان از قرآن می شود.

وی یکی از آسیب های دیگر این حوزه را اشتغال مراکز قرآنی به فعالیت های بی هدف دانسته و تصریح کرد: هدف اصلی حفظ قرآن، استفاده از بعد هدایت آن است ولی متأسفانه برخی از مراکز به کارهایی روی آورده اند که ارتباطی با هدف اصلی این عمل ندارد و به نوعی تکلف های بی مورد محسوب می شود که باید از آن ها صرف نظر شود.

این کارشناس قرآنی در پایان، عمل به قرآن را بسیار مهم قلمداد کرده و افزود: دستورالعمل راهبردی زندگی، درعمل به قرآن خلاصه شده است و آن هدفی که از نزول قرآن مطرح است، همین موضوع است که باید در زندگی ما جلوه فراوانی پیدا کند./872/پ202/ی

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات