۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۴۵۲۵۷۹
عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم مطرح کرد؛

بررسی تعامل میان فقه و حقوق با تشکیل کمیسیونهای تخصصی

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی با بیان این که باب فقه برای گشودن مسائل جدید باز است، گفت: باید کمیسیون هایی را برای بررسی و تعاملات میان فقه و حقوق، به ویژه حقوق بین الملل برپا کنیم تا تعاملات هر چه بیشتر فقه اسلامی با حقوق بین الملل مشخص شود.
فقه و حقوق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرمحمدی ظهر امروز در مراسم پاسداشت مقام علمی شهید حاج ناصر قربان نیا به ارائه گزارشی از مقالات علمی این شهید پرداخت و گفت: شهید قربان نیا در زمینه فقه و حقوق بین الملل به خوبی وارد شده بود و در این زمینه آثار بسیار ارزشمندی به جای گذاشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که سیاست ماکیاولی در اسلام پذیرفته نیست و اخلاق، اصل مهمی در رسیدن به اهداف است.

وی ادامه داد: یکی از آثار شهید قربان نیا، مقاله فقه و حقوق بین الملل وی است که این شهید قصد داشت تعاملی میان حقوق بین الملل و فقه اسلامی ایجاد کند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اسلام و فقه اسلامی به خوبی قادر است که قواعدی را در زمینه حقوق بین الملل ارائه دهد و این قواعد باید از سوی فقها و اندیشمندان مشخص و استخراج شود.

وی افزود: فقه اسلامی رفتار حاکم اسلامی در روابط بین الملل را رصد می کند و همه امور مسلمانان را در رابطه با خدا، خود و همنوعان را در بر می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی بیان داشت: شهید قربان نیا به پیوند میان عدالت، اخلاق و حقوق تأکید می کرد و مهمترین مبنای حقوق به طور کل و حقوق بین الملل به طور خاص به عدالت مربوط است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این شهید وارسته و استاد حقوق زنده بود، به خوبی می توانست حقوق طبیعی نو را تقویت کند، چرا که وی در آخرین مقالات به مباحث اصول فقهی و حقوقی تأکید داشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم اظهار داشت: باب فقه برای گشودن مسائل جدید باز است و شهید قربان نیا با دو بال فقه و حقوق پرواز در این زمینه پرواز می کرد.

وی در پایان گفت: ما باید کمیسیون هایی را برای بررسی فقه و حقوق، به ویژه حقوق بین الملل برپا کنیم تا تعاملات هر چه بیشتر فقه اسلامی با حقوق بین الملل مشخص شود، چرا که این مهم یکی از ضروریات جامعه اسلامی است./840/پ202/ی

ارسال نظرات