۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۴۵۲۵۹۸
وحید جلیلی:

تناسب مکانهای تفریحی با هویت تاریخی و تمدنی مشهد ضروری است

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: فضاهای تفریحی در مشهد باید به گونه ای طراحی که مورد استقبال واقع شود و حداکثر جمعیت مشهد بتوانند از آن استفاده کنند و به عنوان الگو و نمونه برای شکل گیری یک فضای تفریحی با هویت فرهنگی متناسب با شهر مشهد طراحی شود.
وحید جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، عصر امروز 8 مهرماه در نشست شورای راهبری پیوست فرهنگی، اجتماعی پروژه عرصه میدان شهدا و هفت حوض، گفت: تا به امروز برخی از پروژه هایی که در مشهد انجام شده است بدون پیوست فرهنگی اجتماعی است و از مهمترین مزیتهای این پروژه این است که در ابتدا درباره این پیوست تحقیق صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه پیوست های فرهنگی و اجتماعی پروژها از بحث طبیعت افزایی تا نشانه شناسی فرهنگی باید متناسب با هویت تاریخی و تمدنی مشهد باشد، افزود: به همین دلیل بهتر است آلاچیقها در این فضاهای گردشگری معماری بومی تری را تداعی کند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد افزود: بهره برداری پروژه‌ها گاهی مبالغ میلیاردی هزینه دارد در حالی که زیرساخت‌ها دارای مشکل است و به صورت بهینه از این پروژه‌ها استفاده نمی‌شود در حالی که باید از حداکثر ظرفیت‌های هر مکان استفاده شود.  

وی ادامه داد: فضاهای تفریحی در مشهد باید به گونه ای طراحی شود که مورد استقبال واقع شود و حداکثر جمعیت مشهد بتوانند از آن استفاده کنند و به عنوان الگو و نمونه برای شکل گیری یک فضای تفریحی با هویت فرهنگی متناسب با شهر مشهد طراحی شود.

فرامرز زینل پور، معاون شرکت توسعه و عمران هفت حوض در ادامه اظهار کرد: توجه به هویت ملی و مشارکت‌های عمومی در این پروژه طبق الزامات عملکردی اهمیت دارد.

وی افزود: توجه به اجرای طرح های ترافیکی، اعطای تسهیلات بانکی، افزایش اعتبارات و بودجه ها و تفاهمنامه‌های سازمانی طبق الزامات قانونی و توجه به جاده، مسیر دسترسی، ارائه وسایل حمل و نقل عمومی، ایجاد مراکز خدمات رفاهی و اجرای کاربری ورزشی عمومی طبق الزامات عملکردی هم حائزاهمیت است.

زینل پور در ادامه افزود: از جمله نقاط قوت شهر مشهد وجود گردشگران مذهبی است و نقطه منفی آن فاقد برنامه و سند راهبردی بودن در زمینه گردشگری است، البته پروژه هفت حوض با رویکرد گردشگری لوکس نیست.  

وی با اشاره به اینکه پیوست فرهنگی در فاز صفر است و باید توجه بیشتر به آن شود و راهکارهای مناسب ارائه شود، گفت: برای اجرای پروژه باید کاربری‌های دقیق پیشنهاد شوند و نظارت بر حسن اجرای راهکارها نیز وجود داشته باشد.

زینل پور با بیان اینکه در شهر مشهد مکان های طبیعتی برای تفریح مردم کم است، بیان کرد: به همین دلیل پروژه هفت حوض با مساحت 245 هکتار اهمیت زیادی دارد و از سال‌های گذشته فعالیتهایی برای ورود نظام مند به این منطقه شده و شرکتی از ابتدای سال 92 برای پیگیری فعالیت های پروژه احداث شده است.

معاون شرکت توسعه و عمران هفت حوض با اشاره به اینکه در حاشیه شهر مشهد تاکنون مکان تفریحی وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: این منطقه به عنوان منطقه ملی گردشگری از سوی هیئت دولت انتخاب شده و طرح جامعی برای آن تهیه شده و در آن به نگاه کلان ملی توجه شده و لازم است زیرساخت‌ها تامین شود.

زینل پور با اشاره به اینکه نگاه پیوست فرهنگی باید عمیق تر و توجه به آن نیز بیشتر باشد، عنوان کرد: پارک هفت حوض در جنوب شرق مشهد با هدف توسعه گردشگری، رشد اقتصادی و پاسخ به نیازهای گردشگری زائران به عنوان فضایی ورزشی و تفریحی ایجاد شده است./202/934/ب1

 

ارسال نظرات