۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۴۵۲۶۷۸
حجت الاسلام والمسلمین قریشی تبیین کرد؛

اهمیت انفاق در راه خدا از منظر قرآن

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیه 39 و 40 سوره نساء علت بخل افراد را عدم ایمان و بی اعتقادی افراد اعلام و به اهمیت و آثار بخشش و انفاق اشاره کرد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح و تفسیر آیه 39 و 40 سوره نسا پرداخت و اظهار داشت: در این دو آیه شریفه خدای متعال می فرماید: 《 چه زيان دارد آنان را اگر به خدا و روز قيامت ايمان آورند و از آنچه خدا به آنها روزى داده است انفاق كنند؟ و خدا به كارشان داناست. خدا ذره‌اى هم ستم نمى‌كند اگر نيكي باشد آن را دو برابر مى‌كند و از جانب خود مزدى عظیم مى‌دهد》.

وی با بیان اینکه در آیه قبل سوره نسا به بیان ویژگی انسان های بخیل و جایگاه آنان پرداخته شده است، افزود: انسان بخیل چون به خدای متعال ایمان ندارد از انفاق پرهیز می کند و اگر هم انفاق کند تنها از سر ریاکاری و خودنمایی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در آیه 39 خدای متعال ضمن ابراز تاسف از عدم ایمان آوردن انسانهای بخیل و بیمار دل، علت بخل آنان را همین عدم ایمان و قبول عالم آخرت معرفی می کند.

وی با اشاره به وجود کفر و نفاق در قلب برخی از افراد و  رویگردانی آنان از خالق هستی، ادامه داد: حتی بت پرستان هم معتقد هستند که این بت ها را  خدا آفریده و به وسیله آنها به خدا تقرب می جویند، کسانی که به خدا ایمان ندارند اگر ذره ای در مورد خالق هستی فکر و اندیشه کنند همه به خدا ایمان می آورند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه خدای متعال به خاطر اینکه انسانهای بخیل و کافر از سرمایه هایی که در دستشان هست استفاده درستی نمی کنند افسوس می خورد، یادآوری کرد: هر پیامبری که خدای متعال فرستاد انسانهای کافر به جای ایمان آوردن و تواضع در برابر ایشان به گردن فراخی و تمسخر پرداختند.

وی افزود: خدای متعال کل هستی را بخاطر ما انسانها آفریده است، همه ستاره ها و سیاره ها و جمادات و حیوانات و همه بخاطر انسان خلق شده تا در برابر خالق خود سر تعظیم فرود آورد ولی متاسفانه بیشتر افراد گردن فراخی کرده و ایمان نمی آورند و از آنچه خدا به آنها بخشیده اندکی انفاق نمی کنند.

امام جمعه ارومیه گفت: ذره به غباری که در برابر نور آفتاب معلق هستند گفته می شود و خدای متعال حتی به اندازه وزن چنین ذره هایی ظلم و تعدی نمی کند با این وجود چرا انسانها حاضر به اعتماد کردن به خدای متعال نیستند.

وی خاطرنشان کرد: انسان هر چه انجام دهد خدای متعال پاداش چند برابر می دهد و در مثل آورده است که انفاق در راه خدا مانند دانه گندمی است که بعد از کشت 700 دانه از آن بهره برداری کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: انسان اعتقادش ضعیف است و گرنه اگر کردار خود را به حساب خدا انجام دهد حتی ساده ترین اعمال مانند لبخند زدن به روی دیگران، از بین نرفته و به مانند درخت میوه ای مدام رشد کرده و ثمر می دهد.

وی اضافه کرد: در روایت است که اگر انسان یک لقمه به فقیری کمک کند خدای متعال آن را بزرگ کرده و به اندازه کوه احد به او پاداش می دهد، این حدیث برای تقریب به ذهن است تا اجر عظیمی که خدای متعال در قرآن کریم نسبت به انفاق کنندگان یادآور شده است به ذهن تبادر کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی توضیح داد: سود کردن افراد با هم فرق دارد یکبار مغازه داری می گوید که سود بسیار کردم و یکبار صاحب یک شرکت بزرگ بین المللی، سودی که این دو کرده اند با هم قابل مقایسه نیست و سودی که خدای متعال از آن در قرآن کریم یاد می کند قابل مقایسه با هیچ یک از سودهای دنیایی نیست.

وی با بیان اینکه خدای متعال از جانب خود به مومنان انفاق کننده اجری عظیم می دهد، افزود:  چنین اجری را بر اساس کلام الهی نه چشم دیده، نه گوش شنیده و نه به عقل بشر رسیده است، پس هر کس با خدا معامله نکند معلوم است که مشکل عقلی دارد که به دنبال چنین معامله ای نمی رود./936/پ202/ج1

ارسال نظرات