۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۵۲۸۷۸
استاد حوزه علمیه:

انقلاب اسلامی ایران امانتی نشأت گرفته از انقلاب حسینی است

استاد حوزه علمیه با بیان این که انقلاب اسلامی ایران امانتی نشأت گرفته از انقلاب حسینی است، گفت: باید این انقلاب را به دست اهلش بسپاریم.
حجت الاسلام بابانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قاسم بابانیا، استاد حوزه علمیه مشهد، ظهر امروز در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی به تبیین اهمیت تقوا و خداترسی، ورع و ادای امانت پرداخت و با اشاره به روایتی از امام رضا(ع)، اظهار کرد: حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) در روایتی شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) را به تقوای الهی، ورع، تلاش و استقامت، راستگویی، ادای امانت و نیکی به همسایه سفارش و وصیت می کنند.

وی با بیان این‌که تقوا به معنای انجام واجبات و دستورات الهی و ترک محرمات و نافرمانی الهی است، گفت: در قرآن و کلام اهل بیت(ع) تأکید بسیاری بر روی تقوا، پارسایی و خداترسی شده است؛ انسان موحد و مسلمان باید تا رسیدن به ایمان واقعی و حتی پس از آن تمام سعی و تلاشش را بر رعایت تقوا و پارسایی قرار دهد.

استاد حوزه علمیه مشهد با تأکید بر این‌که ورع یک مرحله بالاتر از تقوا قرار دارد، اظهار کرد: انسان باید در تمام عرصه‌ها و ابعاد از معصیت و شرایط و مکان‌هایی که اسلام آن‌ها را منع و موجب خسران و ضرر معرفی کرده است دوری کند.

حجت الاسلام بابانیا به آیه 8 سوره مبارکه «الشمس»که می‌فرماید« فَأَلهَمَها فُجُورَها وَ تَقواها» اشاره و عنوان کرد: فجر به معنای لحظه‌ای است که سپیدی می‌آید و ظلمت از بین می‌رود؛ فجور نیز به این معنا است که در آن لحظه ارتباط انسان به خدا قطع می‌شود، حجاب‌ها دریده می‌شود و انسان به گناه و معصیت می‌پردازد.

وی حفظ حجاب و عفاف و دوری از بی‌حجابی را یکی از مصادیق ورع برشمرد و بیان کرد: در حوادث پس از عاشورا حضرت زینب(س) و خاندان اهل بیت(ع) مصیبت‌های بسیاری را تحمل کردند اما در هیچ یک از این مراحل سخت و دشوار عفاف و حجابشان زیر سوال نرفت و آن را حفظ کردند؛ این موضوع آنچنان برای آن‌ها مهم بود که در روز عاشورا حضرت سکینه(س) در کنار پیکر مطهر امام حسین(ع) اولین موضوع شکایت خود را تلاش دشمن برای برداشتن حجاب از سر آن‌ها قرار می‌دهد.

سخنران حرم رضوی به تأکید امام رضا(ع) به تلاش و پشتکار انسان در روایت مذکور اشاره و ابراز کرد: انسان باید از سستی دوری کند و با تلاش و مقاومت در زمینه های اخلاقی، اجتماعی، اعتقادی و اجتماعی خودش را به قله‌های رفیع برساند.

استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: علت علاقه پیامبر اکرم(ص) نسبت به امام علی(ع) را از ایشان سؤال کردند و حضرت در پاسخ فرمود به دلیل «صداقت در گفتار و ادای امانت» علی(ع) است که اینقدر به او علاقه دارم؛ صداقت باید در گفتار، معاملات و ارتباطات با دیگران در اولویت قرار گیرد و این صداقت به میزانی اهمیت دارد که تأکید شده است، انسان مسلمان چون در نمازش عبارت «تنها تو (خدا) را می‌پرستم و تنها از تو یاری می‌خواهم» را عنوان می‌کند، نباید خلاف گفته‌اش عمل کرده و به درب خانه‌ای غیر از خانه خدا رجوع کند.

وی به روایتی در باب اهمیت امانتداری اشاره و عنوان کرد: امام سجاد(ع) با تأکید بر ادای امانت می‌فرمایند «اگر شمشیری که آن را به فرق جدم زدند و شمشیری که با آن سر پدرم را از تنش جدا کردند را به من امانت بدهند، آن امانت را به صاحبانش برمی‌گردانم».

حجت الاسلام بابانیا تأکید کرد: امانت گاه یک شیء و کلام است و گاه خون شهدا، پاسداری از حریم ولایت و یک انقلاب مانند انقاب اسلامی ایران که نشأت گرفته از انقلاب امام حسین(ع) است که باید آن‌ها را به دست اهلش بسپاریم؛ امام حسین(ع) به جنگ افرادی رفت که جای حرام و حلال الهی را با هم عوض کردند و در روز عاشورا تأکید کرد که اگر من کشته شوم کسی مرا ملامت نمی‌کند اما ننگ و عار برای کسی باقی می‌ماند که زیر ظلم به سر میبرد اما ندای توحید از حلقومش بر نمی خیزد؛ از این روی ما امانت دار چنین انقلاب‌هایی هستیم و باید در امانت داری آن تلاش کنیم./1308/202/ب2

ارسال نظرات