۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۵۲۹۲۳
دبیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی:

تربیت صحیح کودکان راه پیشگیری از وقوع جرایم در آینده است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی گفت: توجه صحیح به تربیت و پرورش کودکان و نسلی سالم و سازنده راه پیشگیری از وقوع جرایم و معضلات دوران بزرگسالی است و این مهم با همکاری همه نهادها و مجموعه ها با کانون پرورش فکری و تربیتی کودکان محقق می شود.
آسیب های اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، هوشنگ عطاپور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی عصر امروز در کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی آذربایجان غربی ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و گرامیداشت روز سالمندان، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید 200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح ساماندهی سکونت گاههای  غیر رسمی در نظر گرفته است که از این میزان 50 درصد اعتبارات تامین و در بین استانهای کشور از جمله 20 استان تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل افزایش آمار اعتیاد و طلاق در مناطق حاشیه ای و پرجمعیت شهرها تعداد کودکان کار و بزهکار رو به افزایش است، گفت: رفع چنین آسیبهای اجتماعی در مناطق حاشیه ای نیازمند ارائه آموزشهای خاص، استعدادیابی و پرورش صحیح کودکان این مناطق است.

عطاپور افزود: در بازرسی از دستگاههای مختلف و سنجش میزان رضایت ارباب رجوع از عملکرد کارکنان نهادهای مختلف میزان رضایتمندی مردم بسیار کاهش یافته و مردم که اصلیترین سرمایه هر حکومت به ویژه نظام اسلامی هستند، از کیفیت خدمات دهی نهادها ناراضی هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی به اجرای طرح صیانت از حقوق شهروندی در برخی از نهادها اشاره و اضافه کرد: بر اساس گزارشهای رسیده برخی از سرفصلهای این طرح در جامعه آموزش داده شده ولی ثمره و محصول آن عملا در جامعه قابل مشاهده نیست.

وی با تاکید بر این مسئله که هیچ نهادی در اجرای طرح فوق مستثنی نیست و همه نهادها موظف به اجرای تمام سرفصلهای آن هستند، گفت: در جهاد دانشگاهی که متولی اجرای این طرح است آموزشهای رعایت حقوق شهروندی باید با اثربخشی بیشتری دنبال شده و ثمرات چنین آموزشهایی در جامعه قابل مشاهده باشد.

عطاپور با بیان اینکه آموزش صیانت از حقوق شهروندی به همه کارکنان دولتی و غیر دولتی لازم و ضروری است، افزود: در حوزه حقوق شهروندی تمامی خدماتی که به شهروندان ارائه می شود باید از کیفیت مطلوب برخوردار بوده و فاقد هر نوع غش و سو کیفیت باشد.

وی در ادامه به فرا رسیدن روز جهانی کودک و هفته کودک در ایران اشاره و ابراز کرد: توجه صحیح به تربیت و پرورش کودکان و نسلی سالم و سازنده راه پیشگیری از وقوع جرایم و معضلات دوران بزرگسالی است و این مهم با همکاری همه نهادها و مجموعه ها با کانون پرورش فکری و تربیتی کودکان محقق می شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی به همراهی همه دستگاهها و نهادها با کانون پرورش فکری کودکان را برای رسیدن به یک شیوه تربیتی منسجم و کارآمد در تربیت نسلهای آینده ضروری عنوان و اضافه کرد: آسیبهای اجتماعی، تراکم کودکان در مناطق حاشیه ای و محروم شهرها، کودکان کار و بازماندگان از تحصیل معضلاتی است که در بخش تربیتی کودکان با آنها مواجه بوده و نیازمند اتخاذ تدبیر و چاره ای در جهت رفع این مشکلات هستیم.

وی تسلط آموزش و پرورش بر روی مسائل پرورشی را در کنار مسائل آموزشی ضروری خواند و افزود: در برخی از کشورها کودکان کار و مسئله ساز در دوران آموزش از طریق مدارس شناسایی شده و به سازمانهای مربوطه برای تربیت بهتر و اصلاح رفتار آنان معرفی می شود تا در کنار مطالعه چرایی تغییر رفتار آنان آموزشها و تربیتهای لازم بر روی این افراد از دوران کودکی صورت گیرد که در بسیاری از موارد نتیجه بخش بوده و به بهبود رفتار کودکان هنجارشکن کمک کرده است.

وی به اجرای طرح مجازاتهای جایگزین زندان اشاره و اضافه کرد: افزایش تخلفات و معضلات در زندانها با اجرای مجازات جایگزین رفع شده و به جای استفاده از زندان برای مجازات مجرمانی که از لحاظ امنیتی حضور آنان در اجتماع خطرساز نیست می توان مجازاتهای خدماتی را به آنان تحمیل کرده و در نهادها و بخشهای دولتی از نیرو و خدمات آنان استفاده کرد.

عطاپور استفاده از شیوه های تربیتی در مواجه با تخلفاتی که جرم محسوب نمی شوند اما نوعی هنجار شکنی در اجتماع لحاظ شده و مواجه با آنان ضروری است، خاطرنشان کرد: تمام نهادها و سازمانها باید در اجرای این طرح به کمک دادگستریها شتافته و با ارائه ظرفیتهایی این نهاد را در مقابله با وقوع جرم و کاهش جمعیت کیفری استان یاری کنند./936/پ202/ج1

ارسال نظرات