۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۴۵۲۹۵۲

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

ضرورت از بین رفتن حلقه های ارتباطی مفقود در رشته های قرآن و علوم، بازدید علمای لبنانی از جامعه المصطفی(ص) واحد گرگان، نشست قرآنی «آسیب شناسی شیوه­ های آموزش قرآن کریم» بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رضایی در آئین اختتامیه همایش سلامت از دیدگاه قرآن کریم در بجنورد اظهار کرد: مباحث در رشته های قرآن و علوم در هر حوزه و دانشگاه به صورت جزیره ای وجود داشته، اما بسترهای لازم برای هم افزایی و ارتباط این حوزه ها به منظور تبادل اطلاعات وجود ندارد.

وی وجود دو عامل کاربرد روش و عدم ارتباط بین نهادهای دانشگاهی و حوزوی به منظور انتقال تجربیات و مطالعات را از مهم ترین نقص های موجود در ارتباط رشته های قرآن و علوم دانست و تصریح کرد: قرآن مسیر و راه را به درستی مشخص کرده که باید صاحب نظران، اندیشمندان و جوانان صاحب ایده با برپایی محافل و همایش ها و با تفکر و ارائه نظرات این مفاهیم را درک و انتقال دهند.

به گفته وی، دانشگاه ها و مراکز علمی و حوزوی هر کدام به صورت جزیره ای به معقوله قرآن و علوم پرداخته، ولی به علت وجود حلقه های مفقوده ارتباطی هم افزایی که باید در دیدگاه سلامت در قرآن کریم باشد، دیده نمی شود.

استاد جامعة المصطفی العالمیه قم برگزاری این همایش ها را تجلی وحدت حوزه و دانشگاه به منظور تبادل تجربیات و همکاری میان رشته ای دانسته و خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت آیات، احادیث و روایت های نو در اسلام وجود دارد و حوزه سلامت که اکنون نگرش به آن محدود به تولد و مرگ نیست، بلکه از نگاه قرآن این نگرش از خدا شروع شده و تا قیامت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه باید نگرش به حوزه سلامت از نگاه مادی و دنیوی خارج و به سمت نگاه معنوی سوق داده شود، تصریح کرد: قرآن در بسیار از امور فضاگشایی کرده و ما به اتکا به همین آیه ها، احادیث و روایت ها با تبادل اطلاعات و تجربیات بسترهای لازم را برای حرکت های نو ایجاد کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رضایی خاطر نشان کرد: ایرادات و انتقاداتی از سهل انگاری در حوزه قرآن و علوم وارد است اما از سال 83 اقداماتی از قبیل تعریف 10 سرفصل رشته در حوزه قرآن و سلامت در مقطع دکتری انجام شده که باید با ایجاد فضایی جدید و بستر نو و با برگزاری چنین همایش هایی جایگاه خود را در این حوزه ارتقا دهیم.

علما و اساتید کشور لبنان طی بازدید از بخش های مختلف واحد گرگان و برگزاری جلسات با مسئولان، اساتید و دانش پژوهان این واحد، با برنامه ها و فعالیت های این مجموعه آشنا شدند.

در این بازدید، حجت الاسلام تقوی رئیس واحد گرگان، در مورد اهداف، برنامه ها، متون درسی و فعالیت های این واحد توضیحاتی را ارایه نمودند.

در ادامه شیخ احمد متعب القطان ضمن ابراز خوشنودی از حضور در المصطفی(ص) گرگان، از تلاش های جامعه المصطفی(ص) بخصوص در زمینه آموزش تقریبی مذاهب اسلامی بدون هیچ گونه تعصب، تقدیر و تشکر کردند.

ایشان با اشاره به اینکه تفکرات داعش هیچ گونه ارتباطی با اهل سنت ندارد افزود: داعش در بین اهل سنت هیچ گونه جایگاهی ندارد.

همجنین در این جلسه الشیخ ماهر محمد عبدالله، جامعه المصطفی(ص) العالمیه را نماد وحدت عملی جهان اسلام دانست و اظهار داشت: همانطور که خداوند فرموده است: امت اسلامی باید امت واحده باشند و آنچه که باعث ضربه به امت اسلامی می شود اختلافات است.

ایشان با اشاره به اهداف دشمن از اختلاف افکنی در بین مسلمانان گفت: دشمن به دنبال از بین بردن اصل اسلام است و مذاهب اسلامی در این راه بهانه است.


نشست قرآنی «آسیب شناسی شیوه­ های آموزش قرآن کریم»

نشست قرآنی آسیب شناسی شیوه های آموزش قرآن کریم، با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا شهیدی پور عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، دکتر کریم دولتی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و نیز حجت الاسلام علی علیزاده دبیر علمی این نشست برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور، در ابتدای این نشست، ضمن قرائت آیاتی از کلام نورانی قرآن کریم، اظهار داشت: تعلیم قرآن اصلی است که باید مورد توجه همه مسلمانان قرار گیرد، خداوند متعال تعلیم قرآن را به خود نسبت داده و هدف غایی از بعثت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز تلاوت قرآن ذکر شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به روایاتی از اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، ابراز داشت: بهترین انسان ها کسانی هستند که قرآن را یاد گرفته، به دیگران فرا دهد.

وی با بیان این که یادگیری قرآن یکی از وظایف متعالی مسلمان به شمار می رود،یادآور شد: اقراء و خواندن استاد بر فراگیر و قرآن آموز و نیز خواندن و عرضه آیات الهی توسط فراگیر بر استاد، از مهمترین شیوه های آموزش قران کریم است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور با تأکید بر این که قرآن کریم را نمی توان بدون استاد فرا گرفت، ابراز داشت: در گذر زمان کتابت قرآن کریم، بعد از قرائت نقش اصلی را در آموزش آیات الهی ایفا نموده، نگارش قرآن کریم کمکی بر تثبیت حفظ آیات الهی است.

وی توجه به قرائت آیات الهی بر اساس لفظ استفاده شده توسط نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) را نخستین قدم در آموزش قرآن کریم عنوان کرد و اظهار داشت: قرائت مرحله بالاتر از لفظ بوده، باید مفاهیم آیات الهی نیز  در آن مورد توجه قرار گیرد. تلاوت نیز خود تبعیت و پیروی است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور ضمن تأکید بر توجه به مفاهیم آیات الهی در آموزش قران کریم، اظهار داشت: هیچگاه آموزش قرآن بدون حفظ کامل نمی شود؛ در کلاس های قرآنی باید بر حفظ سوره های آموزش داده شده، تأکید نمود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تعلیم قرآن را در بردارنده، مراحل لفظ، مفهوم و حفظ عنوان کرد و ابراز داشت: حافظ بودن آیات الهی یکی از بایسته های اساسی معلم قرآن است.

وی ضمن تأکید بر مرحله بندی آموزش آیات الهی و تبیین جایگاه متن و محتوا در هر یک از مراحل آموزشی، خاطرنشان کرد: در سیستم های آموزشی تعلیم قرآن کریم، باید انگیزه از سوی فراگیر و طالب معارف قرانی آغاز شود.

سخنران این نشست قرآنی با بیان این که در مباحث آموزش تعالیم الهی، فراگیری قرآن، مقدم بر سایر علوم است، ابراز داشت: انس طلاب با آیات الهی باید مورد تأکید مجموعه های حوزوی قرار گیرد.

وی فراگیران، محیط آموزشی و اساتید را از مهمترین ارکان نظام آموزشی عنوان کرد و اذعان داشت: روش مندی و توجه به متن از اصول اساسی تعلیم قرآن به شمار می رود. در این میان روش مندی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور ضمن تأکید بر مخاطب شناسی در آموزش قرآن کریم، اظهار داشت: اهداف آموزشی که همان تربیت جامعه قرآنی است، باید مورد اهتمام بوده، بهترین روش های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

وی خواندن و شنیدن را از اصلی ترین روش های آموزش قرآن کریم دانست و یادآور شد: در آموزش قرآن کریم، باید ضمن تبیین اهداف محتوایی آیات الهی، بهترین شیوه ای که برای فراگیر امکان دارد را پی گیری نماییم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه توجه به ادای حرکات، تلفظ صحیح حروف و مخارج و صفات ممیزه آن را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اصل در آموزش قرآن کریم، توجه به کاربردی بودن قوائد بر اساس آیات الهی قرائت شده است.

وی بر پرهیز از القاء مبانی آموزشی قرآن کریم توسط استاد تأکید نمود و اظهار داشت: اساتید قرآن کریم باید نقش محوری و کمکی را در میان فراگیران قرآن کریم ایفا نموده، پاسخ ایرادات احتمالی قرائت را در ابتدا به خود فراگیران واگذار نمایند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه توجه به مباحث تجویدی آموزش قرآن کریم را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: تمرین در کلاس های آموزش قرآن کریم، باید توسط استاد آغاز و توسط شاگردان ادامه یابد.

سلامت جسمی باید به سلامت معنوی منتج شود

دکتر غلامرضا نورمحمدی در پنل تخصصی قرآن و سلامت جسمی در حاشیه همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن با طرح این سوال که هدف نهایی علوم پزشکی در نظام سلامت چیست و آیا می توان آن را حذف کرد؟ افزود: دین و آیات الهی با بیان روایات، زوایایی را ایجاد می‌کنند و بر این امر تاکید دارند که سلامت جسمی هدف نهایی نیست.

وی با طرح سوالات دیگری مبنی بر اینکه نقطه مطلوب کجاست و آیا سلامت جسمی و رسیدن به آن هدف بالاتر است؟ ادامه داد: اهداف نظام سلامت از دیدگاه قرآن کریم و مبانی، قوائد و قلمرو آن مشخص است.

وی اظهارداشت: رسیدن به سلامت جسمی هدف نهایی نیست و یک هدف واسطه‌ای است و رسیدن به سلامت معنوی هدف غایی است.

نورمحمدی با اشاره به اینکه اگر انسان از آموزه‌های سلامت در اسلام و در خصوص نهی مصرف شراب استفاده کند دچار مشکل کبد نخواهند شد، بیان کرد: این امر به معنای آن نیست که اگر مسلمان هستیم به این آموزه توجه کنیم و اگر مسلمان نیستیم آن را رعایت نکنیم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که اسلام دین کامل است، هر آنچه که در ادیان دیگر بیان شده، در قرآن کریم نیز بیان شده به همین دلیل عدالت خدواند حکم کرده و آموزه های سلامت را در تمامی ادیان بیان کرده است.

استادیار گروه علوم تشریح دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی هم در ادامه در خصوص سلامت جنین در فرایند رشد از منظر قرآن کریم بیان کرد: ارسطو به عنوان یکی از تئوریسین‌های جنین شناسی محسوب می‌شود که موضوع تولید خود به خودی را عنوان کرد که خلاف واقع است.

دکتر نادر وطنچیان ادامه داد: در قرن 17 محققان موفق شدند تا اسپرم‌ها را برای نخستین‌بار در زیر میکروسکوپ مشاهده کنند و تصور می‌کردند در اسپرم آدمی کوچک وجود دارد.

وی تصریح کرد: این در حالیست که خدواند در قرآن کریم به صراحت بیان کرده که بشر از لقاح اسپرم و تخمک تشکیل شده که از ترکیب آن دو، تخم به وجود می‌آید و ایجاد تغییراتی در آن طی گذشت 9 ماه یک نوزاد متولد می‌شود.

وی توضیح داد: علاوه بر آن خدواند به مکان رحم برای رشد جنین نیز در قرآن کریم اشاره کرده است.


 با نشر زبان فارسی، اسلام نیز رواج می‌یابد

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبری در آیین رونمایی از تولیدات جدید آموزش زبان فارسی دانشگاه مجازی المصطفی ضمن تشکر از زحمات گروه آموزشی زبان فارسی دانشگاه مجازی المصطفی که در راستای فهم بهتر و ببیشتر زبان‌آموزان اقدام به تولید آثار جدید کرده‌اند، اظهار کرد: زبان فقط وسیله ارتباطی نیست بلکه مهم‌ترین عنصر نشر تمدن انسان‌ها است و عامل ظهور و بروز آداب و سنن مختلف انسان‌ها بر روی کره زمین است.

وی ادامه داد: زبان فارسی باید زبان علم شود چون زبان شیعیان است؛‌ با گسترش زبان فارسی دین اسلام و فرهنگ تشیع نیز گسترش می‌یابد.

حجت الاسلام و المسلمین قنبری عنوان کرد: انسان موجودی اجتماعی است و اسلام نیز دینی اجتماعی است، اجتماع دارای مجموعه‌ای رسوم و قوانین است که اگر در چارچوب نرم‌افزار بروز یابد از آن به عنوان فرهنگ یاد می‌کنند و اگر در چارچوب سخت‌افزار بروز یابد از آن به عنوان تمدن یاد می‌کنند.

معاون آموزشی دانشگاه مجازی المصطفی بیان کرد: امیدواریم روزی برسد که آمار افرادی که در سراسر جهان توانایی دارند به زبان فارسی صحبت کنند  قابل شمارش نباشد و زبان فارسی در سر تا سر دنیا رواج یابد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: در بعد آموزش و نشر زبان فارسی، ‌استعمار همواره مانع بزرگی در این راه بوده‌ است چرا که می‌دانند با نشر زبان فارسی، اسلام نیز رواج می‌یابد، باید تلاش دوچندانی در راستای نشر زبان فارسی در دنیا و در راستای مبارزه با استثمار انجام داد./1325/پ204/ی

ارسال نظرات