۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۴۵۲۹۶۴
مديركل تبليغات اسلامي استان اصفهان مطرح كرد؛

اجتماعات حسيني يكي از فاكتورهاي مهم و مؤثر در اقتدار نظام تشيع است

مديركل تبليغات اسلامي استان اصفهان یكي از فاكتورهاي مهم و مؤثر در اقتدار نظام تشيع اجتماعات حسيني است دانست و گفت: مسأله موشكي و اقتدار دفاعي و تدبير سياسي به جاي خود؛ اما آوردگاه عظيم اربعين حسيني يكي از فاكتورهاي بازدارندگي دشمنان اسلام است كه سال گذشته لشكر20 ميليوني پياده روي به طرف كربلا بود.
حجت الاسلام علي عروجي حجت الاسلام علي عروجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، حجت الاسلام رحمت الله اروجی، شنبه شب در همايش مسؤولان هيئات مذهبي كاشان تحت عنوان چاوش محرم در هيأت ابوالفضل بلوار شهيدان ستوده كاشان، گفت: يكي از گرفتاريهاي امروز جامعه بشريت عدم توجه به مباحث اعتقادي است.

وي با تأكيد بر اينكه اعتقادات اصل است وساير موارد فرع است، از مسؤوليت هيأتهاي مذهبي خواست تا از واعظ بخواهند اصول دين مطرح كنند، چرا كه امام حسين(ع) دانشگاهي درجامعه بشريت به نام دانشگاه عاشورا دارد كه  اين دانشگاه وسعت دارد و سفينه النجاه و اسباب عاقبت به خيري و همه گير و فراگير با واحدهاي درسي مختلف است.

مديركل تبليغات اسلامي استان اصفهان با اشاره به اينكه، دانشگاه عاشوراي امام حسين(ع) داراي واحد درسي متعدد اجتماعي، فني، سياسي، نظامي است، گفت: از اينكه به مباحث اعتقادي مكتب عاشورا پرداخته نمي‌شود بايد تأسف خورد.

حجت الاسلام اروجي تأكيد كرد: در منبر و محفل امام حسين(ع) بايد به مباحث اعتقادي پرداخته شود چرا كه اعتقادات جوانان لطيف است، از اين رو اگر اعتقادات ما درست شود در برابرحوادث فرهنگي مصونيت خواهيم داشت.

وي با تأكيد بر تقويت بنيه اعتقادي جوانان، افزود: پدرومادرهاي متدين بسياري اعلام مي‌كنند، جوانان آنها نسبت به مباحث ديني خود طعنه و كنايه مي زنند و نماز نمي خوانند و روزه نمي گيرند ودر يك كلام كافر شده اند.

بين كار سياسي و سياسي بازي در هيأتهاي مذهبي بايد تفاوت قائل شد

مديركل تبليغات اسلامي استان اصفهان مجالس امام حسين(ع) را كانون طرح مسائل سياسي دانست و اظهار داشت: برخي از انسانهاي به ظاهر موجه و روشنفكر به مسؤولان هيأتهاي مذهبي طعنه مي‌زنند چرا قداست مجلس و مسجد خود را با طرح مسائل سياسي از بين مي‌بريد و اين در حالي است كه قيام امام حسين(ع) و سخنان امام راحل همه سياسي بود.

وي با تأكيد بر اينكه بين كار سياسي و سياسي بازي در هيأتهاي مذهبي بايد تفاوت قائل شد، يادآور شد: برخي معترض شدند چرا هيأت مذهبي در روز عاشورا شعار مرگ برآمريكا سر داده است چون عظمت امام حسين(ع) و روز عاشورا اقتضا نمي‌كند نام آمريكاي حقير و كوچك در روضه امام حسين(ع) برده شود و اين در حالي است كه نام هارون‌ها فروعون‌ها در قران برده شده است.

حجت الاسلام اروجي يادآورشد: شهيد مطهري مي‌گويد، شمر 1400 سال قبل مُرد و تمام شد، بياييد شمر و يزيد امروز را شناسايي كنيد و بشناسانيد.

به گفته وي، شرايط فعلي كشور در هيأتهاي مذهبي بايد مطرح شود چرا كه امروز مكتب تشيع در شرايط ممتازي قرارگرفته است و بيش از 70 نقطه دنيا نداي تشيع و پرچم  اسلام خواهي و اسلام ناب و پرچم عزاي امام حسين برافراشته شده است.

وي با بيان اينكه در برابر آسيبهاي اجتماعي بي تفاوت نباشيم، اضافه كرد: مسؤولين هيأت مذهبي، وعاظ و مداحان سمت سوي نذورات مازادي كه اسراف مي شود را به سمت وسوي حمايتهاي اجتماعي سوق دهند و هيأتهاي مذهبي تصميم بگيرند هزينه جهيزيه نوعروسها را تأمين و از جدايي بين دو جوان و متلاشي شدن دو خانواده جلوگيري‌كنند.

به گفته وي، امام حسين(ع) اهل كرم بودند و قبل از اينكه نيازمندي درخواست كمك داشته باشد، مانند پدرش اميرمومنان(ع) به نيازمندان رسيدگي مي‌كرد.

مدیركل تبليغات اسلامي استان اصفهان يكي از فاكتورهاي مهم و مؤثر در اقتدار نظام تشيع اجتماعات حسيني است دانست و اضافه كرد: مسأله موشكي و اقتدار دفاعي و تدبير سياسي به جاي خود اما آوردگاه عظيم اربعين حسيني يكي از فاكتورهاي بازدارندگي دشمنان اسلام است كه سال گذشته لشكر20 ميليوني پياده روي به طرف كربلا بود.

حجت الاسلام اروجي با تأكيد بر برگزاري اجتماعات يكپارچه هيئات مذهبي در شهرستان كاشان، گفت: شوراي تأمين شهرستان همت و تدبير كند و يك روز را براي اجتماع عظيم هيأتهاي مذهبي در نظر بگيريد تا همه هياتهاي مذهبي يك روز و يك ساعت مشخص به مدت نيم ساعت زير يك پرچم تجمع كرده و بدون اينكه نام هياتي مطرح باشد همه يكصدا لبيك يا حسين را فرياد بزنند.

وي با اشاره به اينكه امام رضا(ع) فرمود روز قيامت سيد الشهدا به سه گروه نگاه مي‌كند، يادآور شد: گروه اول افرادي هستند كه مقدمه برپايي مجلس ذكر مصائب امام حسين را برگزار مي‌كنند، گروه دوم گريه كنندگان بر امام حسين و گروه سوم افرادي هستند كه توفيق زيارت امام حسين(ع) را دارند.

امام حسين(ع) شهيد احياي امر به معروف و نهي از منكر است

حجت الاسلام اروجي با بيان اينكه امام حسين(ع) شهيد احياي امر به معروف و نهي از منكر است، اظهارداشت: اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد، امر به معروف و نهي از منكر داراي عظمت و مقداري است اگر اين واجب الهي در جامعه احيا شود، مابقي واجب‌ها هم درجامعه احياء خواهد شد و اگر نسبت به اين واجب بي توجهي‌ شود ساير واجبات هم به فراموشي سپده مي‌شود.

وي افزود: امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك فرع ديني و يك مسأله شرعي است كه همه فقها در رساله عملي بابي براي اين بحث بازكرده اند.

به گفته وي، يكي از شرايط امر به معروف و نهي از منكر احتمال تأثير است اما اين احتمال تأثير شرط وجوب نيست بلكه شرط واجب است، به طوري كه هرگاه منكري مشاهده شد و واجبي معطل مانده بود، شما به عنوان يك مسلمان مكلف موظف به امر به معروف و نهي از منكر خواهي بود.

حجت الاسلام اروجي ادامه داد: علما فرموده اند، احتمال تأثير شرايط واجب است به اين معني كه هنگام امر به معروف اگر منكري وجود دارد و واجبي معطل مانده است امربه معروف واجب است و اين وجوب تعطيل بردار نيست اما هنگام امر و نهيآن روشي كه در آن احتمال تأثير وجود ندارد آن روش تعطيل است.

وي ابراز داشت: خيلي از متدينان كه مقلد مرجع تقليد خود هستند، متأسفانه عافيت طلبي كرده و باب امر به معروف و نهي از منكر به راحتي بسته و كنار رفته اند.

مديركل تبليغات اسلامي استان اصفهان با تأكيد بر اينكه مادامي كه منكر وجود داشته باشد نهي از منكر واجب است، گفت: آن چيزي كه تعطيل است روشي است كه در آن امكان تأثير وجود ندارد.

 حجت الاسلام اروجي يادآور شد: روشهاي  امر به معروف و نهي از منكر هم متعدد است و تمام روشهاي امر به معروف و نهي از منكر روش لساني و زباني و مستقيم نيست چرا كه روش غير لساني و مستقيم نيز وجود دارد./1307/201ب2

ارسال نظرات