۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۴۵۳۰۱۸
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

تحول در حوزه با تغییر روش‌های آموزشی و تبلیغی میسر می‌شود

استاد حوزه علمیه قم، استفاده از فضای مجازی در تبلیغ علوم دینی را با اهمیت دانست و با بیان این‌که استفاده از روش‌های آموزشی کارآمد و ابزارهای نوین تبلیغی تحول‌‌آفرین است، گفت: مقصود از تحول در حوزه، تغییر در روش های آموزشی و تبلیغی است.
تحول حوزه

حجت الاسلام محمد لک علی آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر لزوم استفاده روحانیت از ابزارهای جدید تبلیغی، خاطرنشان کرد: پویایی و به روز بودن حوزه های علمیه، یکی از دغدغه های مهم رهبر انقلاب است که باید در برنامه مبلغان و روحانیت قرار گیرد.

وی افزود: آشنایی طلبه ها با فضای مجازی، برنامه های نرم افزاری و روش های رسانه ای، از جمله کارهایی است که باید با سرعت انجام گیرد تا مبلغان با فضای جدید تبلیغی آشنا شده و از آن ها در جهت ترویج معارف اهل بیت استفاده نمایند.

استاد حوزه علمیه قم، مجهز شدن مبلغان به روش های جدید تبلیغی را موجب توسعه فضای تبلیغ دانسته و اظهار کرد: تأکید رهبر انقلاب بر استفاده از فضای مجازی در بحث تبلیغ فرهنگ اهل بیت و معارف دینی می تواند چراغ راهی باشد تا طلبه ها از این ظرفیت ویژه تبلیغی بهره برده و در کنار روش های سنتی تبلیغ، استفاده کنند.

شبهه افکنی روش دشمن در مقابله با مبانی دینی است

این پژوهشگر حوزوی، فرهنگ را زیربنای جامعه دانسته و تأکید کرد: تبیین مؤلفه های فرهنگی در جامعه، برعهده حوزه علمیه و روحانیت است و دشمن با شناخت دقیق از مراجع فکری و فرهنگی جامعه، در حال شبهه افکنی و ایجاد تردید در باورهای جامعه است.

وی افزود: تلاش شبانه روزی دشمن در جهت شبهه افکنی و هجمه به مبانی فکری و اعتقادی جامعه اسلامی، وظیفه حوزه های علمیه در رصد و پاسخ گویی به این شبهات را دو چندان می کند و طبیعی است که حوزه های علمیه باید پاسخ درخوری با این شبهات دهند.

تحول در حوزه با تغییر در روش های آموزشی و تبلیغی اتفاق می افتد

حجت الاسلام لک علی آبادی تحول در حوزه را ضرورتی انکار ناپذیر برشمرده و ابراز کرد: ضرورت تحول در حوزه، زمانی خود را نمایان می کند که ما اهمیت نقش آفرینی حوزه های علمیه در تمدن سازی اسلامی را درک کرده باشیم و آن ها را مرجع فکری و فرهنگی جامعه اسلامی بدانیم.

وی افزود: مقصود از تحول در حوزه، تغییر در روش های آموزشی و تبلیغی است چرا که دارایی های حوزه علمیه، همین داشته های علمی و روش های منحصر به فردی است که در حوزه تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم، استفاده از روش های آموزشی کارآمد و بهره بردن از ابزارهای نوین تبلیغی را از مباحث تحول آفرین در حوزه ها خوانده و عنوان کرد: همان گونه که علما و بزرگان حوزه علمیه، تأکید بر استفاده از روش سنتی اجتهاد و مباحثه های علمی در دروس حوزوی دارند، استفاده از ابزارهای نوین نیز می تواند در کنار این روش سنتی، باعث ایجاد تحول در روش و گستردگی تبلیغ شود.

انحراف از مبانی انقلاب و نفوذ مهم‌ترین خطرات موجود است

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به رابطه دو سویه حوزه های علمیه و نظام اسلامی، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه نقش مهمی در فرآیند جامعه سازی و هدایت جامعه برعهده دارند و رابطه آن ها با نظام اسلامی رابطه ای دوسویه است که همین موضوع، وظیفه مهمی را برای حوزه های علمیه به وجود آورده است که غفلت از آن، خسارت های جبران ناپذیری را برجای می گذارد.

وی انحراف از مبانی انقلاب و بحث نفوذ را از مهم‌ترین خطرات موجود خوانده و ابراز کرد: انحراف از مبانی انقلاب و نفوذ دشمن در عرصه های مختلف از جمله فرهنگ، باعث شده است تا خطرات جدی متوجه جامعه اسلامی شود که می تواند سبب ولنگاری فرهنگی و اعتقادی در جامعه شده و آسیب های متعددی را به وجود آورد.

حجت الاسلام لک علی آبادی، توجه به تربیت اخلاقی طلبه ها را از مهم‌ترین وظایف مدیران حوزه دانسته و افزود: وقتی حوزه های علمیه را به عنوان پایگاه نظام اسلامی در نظر گرفتیم، دیگر نمی توانیم نسبت به تغذیه های فکری و تولید محتواهای تبلیغی، بی تفاوت باشیم چرا که حضور طلبه های انقلابی در عرصه های تبلیغی می تواند در ترویج گفتمان اسلام ناب و انقلابی مؤثر باشد که در این مسیر، توجه به تربیت اخلاقی طلبه ها بسیار مهم است.

حضور علما در بین مردم مهم ترین روش تبلیغ است

استاد حوزه علمیه قم، با مهم دانستن حضور علما در میان مردم، خاطرنشان کرد: حضور مستمرعلما و تربیت یافته های مکتب اهل بیت(ع) در جامعه و نشان دادن جلوه های مهربانی علمای دین نسبت به مردم و به تعبیر رهبر انقلاب، دلسوزی حوزهای علمیه نسبت به مردم کوچه و بازار، از مهم ترین راهکارهای تبلیغی و مصون داشتن جامعه اسلامی از هجوم فرهنگی و ضربات هولناک دشمن می باشد.

وی افزود: وجود یک عالم دینی و به تعبیر اخلاقی آن، یک عالم ربانی می تواند اثری برجای گذارد که با هیچ وسیله و نوع تبلیغی نتوان آن را به وجود آورد و اگر ما می بینیم که مردم پشت سر عالمی هم چون امام خمینی(ره) به راه افتادند و یک انقلاب جهانی را رقم زدند، به سبب همین روحیه تواضع و سادگی امام بود که حاصل عمری تهذیب و مجاهدت اخلاقی ایشان است.

حجت الاسلام لک علی آبادی در پایان، با اشاره به گسترش انقلاب اسلامی در جهان، عنوان کرد: ظهور انقلاب و پیروزی آن، تحت هدایت یک عالم انقلابی باعث شد نه تنها یک کشور بلکه تمام فرهنگ دینی و حتی دیگر ادیان را تحت تأثیر قرار داده و اسلام ناب و حقیقی را به مردم جهان نشان داد./872/ت301/ی

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات