۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۵۳۰۳۰
کریمی قدوسی در طرح سوال از وزیر امور خارجه؛

از خطوط قرمز نظام در مذاکرات عبور شد/ امثال جیسون رضاییان برنامه های تیم مذاکره را به دشمن می دادند

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: امثال جیسون رضاییان برنامه های تیم مذاکره کننده را به دشمن می دادند و تیم مذاکره کننده پای میز مذاکرات تضعیف می شد.
جواد کریمی قدوسی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا به نقل از خانه ملت، کریمی قدوسی در نشست علنی امروز (یکشنبه 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، با تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم در تشریح سوالش از وزیر امور خارجه گفت: آنچه را ذکر می‌کنم بر پایه سوگندی است که بر پایه قرآن یاد کردم، توافق برجام جزئی از توافق جامع بود که آثار سوء آن طولانی مدت است اگر آن را علاج نکنیم، قصد تیم مذاکره کننده ما که زحمات زیادی را کشیدند که مورد تقدیر و تشکر همه ماست لغو همه تحریم‌ها در روز اجرای برجام بود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: قرار بود با برجام مشکلات اقتصادی کشور حل شود اما دشمن نقشه های شوم دیگری مانند برجام‌های 2، 3 و 4 در ذهن داشتند که مختصرا به آن اشاره می‌کنم.

کریمی قدوسی افزود: آقای ظریف عمدتا در گزارششان بخش‌های برجام را بازخوانی کردند و ملت نیز آنها را می‌دانستند این در حالی بود که انتظار اعلام موارد نقض برجام به صورت شفاف بود. تشدید تحریم‌ها بعد از اجرایی شدن برجام و اعمال تحریم ها علیه افراد و وضع قوانین بر علیه ایران، آزاد نشدن دارایی‌های کشور، حل نشدن مشکل سوئیفت و مشکلات بانکی باید به مجلس گزارش داده می‌شد و از مجلس کمک گرفته می‌شد.

وی ادامه داد: راهبرد دشمن در این عرصه و زمان راهبرد مقابله با جبهه حق از طریق برجام به زعم خودش بود، راهبرد دشمن، شیطان بزرگ و صهیونیست‌ها از طراحی برجام خلق گوساله سامری در این عصر و زمان بود تا جریان توحیدی و انقلابی ملت ایران را دچار انحراف نماید و امید ملت موحد و مسلمان ایران را از نگاه به درگاه الهی به نگاه به دروازه دهکده جهانی که کدخدای آن شیطان بزرگ است معطوف کند.

کریمی قدوسی گفت: راه مبارزه قرآنی با گوساله سامری در عصر حضرت موسی (ع) آتش زدن گوساله بود که صدای غیرتوحیدی خود را برای انحراف امت موسی بیان می‌کرد، راه‌حل نهایی ما نیز در این عصر و زمان اقدام متقابل به مثل در مقابل نقص برجام است.

وی با تأکید بر اجرای فرامین ولی امر مسلمین و اجرای قانون مجلس افزود: اگر برجام را سرانجام نقض کردند برجام را در روز موعد ملت ایران به آتش خواهد کشید. رمز نرمش قهرمانانه در مذاکرات چه بود؟

کریمی قدوسی ادامه داد: نرمش قهرمانانه کلیدواژه راهبردی شخصیتی در عصر غیبت امام عصر (عج) بود که ملت مسلمان و قهرمان توحیدی ایران اسلامی او را به عنوان ولی امر مسلمین می‌شناسند و به او اعتماد دارند که امت خود را از گردنه‌های سخت به سلامت عبور می‌دهد. امام (ره) فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید به شما آسیبی نمی‌رسد، امروز با گذشت یک اربعین از عمر پربرکت انقلاب اسلامی کارآمدی ولایت مطلقه فقیه برای ملت ما به ایمان عمومی تبدیل شده است. راهبرد نرمش قهرمانانه مقابل راهبرد به زانو درآوردن انقلاب اسلامی بود، نرمش قهرمانانه چه کرد؟ استرات‍‍ژیست و قهرمان این میدان خالق این کلید واژه بود که فرمود من دیپلمات نیستم، من یک انقلابی‌ام، او ولی امر مسلمین جهان امام خامنه‌ای بود که قهرمان واقعی این امت در عصر غیبت در مقابله با سامری‌های این زمان است.

وی افزود: این قهرمانان هستند که نرمش قهرمانانه خلق می‌کنند و آن را در وقت مناسب به خوبی اجرایی می‌کنند، شیطان بزرگ در مذاکرات با یک راهبرد و 3 استرات‍ژی برای به زانو درآوردن نظام اسلامی به میدان از طریق دروازه برجام آمد، یک تضعیف و نفوذ کلامی ولی فقیه، این در حالی است که ولی امر مسلمین منشأ قدرت و وحدت در داخل و سطح منطقه است.

کریمی قدوسی ادامه داد: تضعیف و تعطیل کردن جریان و فرهنگ مقاومت در منطقه و همچنین حذف سپاه پاسداران، حذف حزب‌الله که در قالب برجام 2 مطرح کرد، حذف گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه و جهاد اسلامی در فلسطین  و وفاق در بحرین و انصارالله در یمن و همچنین هدف دیگر دشمنان فراهم کردن مقدمات راهبردی در بازنگری قوانین  اساسی جمهوری اسلامی بود.

وی افزود: تمام شدن دوران بهانه‌گیری برای این موضوع که تا تحریم هست کاری از پیش نمی‌رود، پایان دوران پرهزینه و خسته‌کننده مذاکرات، افزایش سطح بصیرت و آگاهی مردم در شناخت دشمن و صنعت هسته‌ای ما در حد نمادینش باقی مانده است، این از موضوعاتی بود که از مذاکرات حاصل شد.

کریمی قدوسی افزود: رئیس‌جمهور اظهار داشتند باید برجام اجرا بشود تا مشکلات مردم ، اشتغال، محیط زیست و ...حل شود و وزیر خارجه نیز بارها اظهار داشتند اتحادیه اروپا تمامی تحریم‌های اقتصادی ، مالی و پولی اتحادیه اروپا از روز اجرا لغو می‌شود و همچنین کل تحریم‌های آمریکا از روز اجرای برجام متوقف می‌شود در حالی که در دو گزارشی که وزیر خارجه داشتند نقض برجام مشهود است و بیان کردند که آمریکا به جز امضا در پای برجام کار دیگری نکرده است. آمریکا به شرکت‌ها و بانک‌ها می‌گوید تحریم‌ها را لغو کنید ولی عملا 5 صفحه اما و اگر می‌گذارد و این باعث شده است برجام اجرا نشود در حالی که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.

وی ادامه داد: آقای سرمدی به آقای امیرعبداللهیان می‌گوید ما می‌خواهیم یک شو اجرا کنیم تا به این وسیله به منطقه پیغام بدهیم که سیاست‌های ما در منطقه مورد بازنگری واقع می‌شود و مسائلی از این قبیل که اینها مستند است بنابراین شخصیتی را در این زمان جا به جا کردن به لحاظ قانونی در اختیار وزیر خارجه است که حرفی در این موضوع نیست اما در این شرایط جا به جا کردن فردی که در عرصه مقاومت منطقه اینگونه موثر واقع می‌شود نوعی برداشتن موانع از سر برجام 2 تلقی می‌شود.

کریمی قدوسی در خصوص هولوکاست افزود: چه ضرورتی دارد آقای ظریف در خصوص فعالیت‌های مردمی و خودجوش در جمهوری اسلامی در برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست اظهارنظر کند، این اقدامات به نفع رژیم صهیونیستی تمام می‌شود نه برگزاری نمایشگاه‌های افسانه هولوکاست.

کریمی قدوسی گفت: متاسفم از یک دیپلمات ارشد که اینگونه با عصبانیت جواب سوال یک نماینده را می‌دهد و نباید این جملات را به کار می‌برد، زیرا من بر طبق قانون سوال می‌پرسم و وزرا نیز باید براساس قانون در خانه ملت پاسخگو باشند. روش آقای ظریف برای فرار از پاسخگویی اینچنین است.

وی تصریح کرد: چرا با انجام تعهدات برجام از سوی ایران همچنان شاهد ادامه تحریم‌ها هستیم، اولین اشتباه ما عدم توجه به استحکام درونی نظام بود که همه مشکلات را به تحریم‌های دشمن مرتبط می‌کردیم و همه امید خود را به وعده‌های شیطان بزرگ بستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: خطا بود که تیم مذاکره‌کننده را ضعیف بستند و تیم مذاکره‌کننده ایران با مسئولیت آقای ظریف ضعیف بود که بعداً با تذکراتی که داده شد چند نفر از افراد متخصص به آن اضافه شدند که متاسفانه دو نفر از آنها جاسوس و دوتابعیتی بودند. تیم مذاکره‌کننده باید با نهادهای امنیتی همکاری می‌کرد.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: هر چه در اینجا تیم مذاکره‌کننده ایران طراحی می‌کرد، شبکه نفوذ نقشه‌های ایران را به دشمن می‌گفت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مذاکرات خلع سلاح می‌شدند.

کریمی قدوسی تصریح کرد: آقای ظریف شما می‌گفتید تحریم‌های اولیه می‌ماند و نمی‌شود که آنها را برداشت، این در حالی بود که تحریم دلار نیز جزو تحریم‌های اولیه بود. شما می‌دانستید که دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی دلار است و بعد از اجرای برجام نیز همچنان منابع ملی ایران آزاد نشده است.

وی افزود: شما گفتید که ما تپه‌هایی را گرفتیم ولی قله‌ها را نگرفتیم. در مذاکرات هسته‌ای از 12 خط قرمز عبور شد، اشتباه بود که با دشمن قسم‌خورده با دیپلماسی لبخند و دیپلماسی تعامل به جای دیپلماسی تقابل برخورد کردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به وزیر امور خارجه گفت: اشتباه بود که می‌گفتید بین جریان دموکرات و جمهوری‌خواهان تفاوت وجود دارد، شما اگر می‌توانستید پوست خود را از استخوانتان جدا کنید، می‌توانید آمریکا را نیز از صهیونیست ها تفکیک کنید، ولی شما این تفکیک را انجام دادید.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده ایران به سایر اعضای 1+5 بی‌توجه بود و با آوردن کسانی از سوی آمریکا به میز مذاکرات عملا مذاکرات را به مذاکرات 1+1 تغییر دادید و سهم کمتری را برای 1+5 در نظر گرفتید و در مذاکرات ملت ایران را در جایگاه کشور نیازمند به توافق قرار دادید.

کریمی قدوسی با بیان اینکه زمانی که دشمن از شما خواست قلب رآکتور را خارج کنید، مشخص بود که می‌خواهد بدعهدی کند، گفت: خطاب بود که می‌گفتید همه چیز محرمانه است و نمایندگان را نامحرم فرض کردید، این در حالی بود که نیروهای ارزشی می‌خواستند شما را هدایت کنند.

وی ادامه داد: راه رفته در مذاکرات را به فراموشی سپردید که این اقدام نیز اشتباه بود، ما می‌خواهیم کاری کنیم که خانه ملت، گریبان دشمن را بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: خطا بود که بعد از برجام در مقابل چشمان ما، طرف‌های مقابل نقض عهد کردند و شما ضرب‌الاجلی برای موضوع تعیین نکردید و این سیاست خارجی شما آنها را ترغیب به برداشت 2 هزار میلیارد و ایجاد 50 تحریم جدید کرد.

وی افزود: آمریکا به کشورهای مختلف اجازه نمی‌دهد با ایران همکاری کنند. در توافق ژنو 1 مقرر شد که قطعه هواپیما بدهند و تعهدات دیگری را آمریکایی‌ها پذیرفتند ولی به آنها عمل نکردند. از 120 موتور قابل تعمیر از زمان ژنو 1 تاکنون تنها 12 موتور قابل تعمیر شدن است.

کریمی قدوسی گفت: اشتباه بود که بر لغو تحریم‌ها بعد از برجام پافشاری نکردیم و به وعده تعلیق تحریم‌ها دلخوش کردیم و خود را به تغافل زدید.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمونه یک توافق این بود که یک تیم انقلابی به پشت میز مذاکره رفت و موفق شد قرارداد نظامی پیش از انقلاب را با اخذ دیرکرد آن به دست آورد، گفت: تا زمانی که دلارها را به ایران تحویل ندادند، جیسون رضاییان نیز آزاد نشد.

وی با بیان اینکه 3 فرضیه درخصوص تیم مذاکره‌کننده و مذاکرات هسته‌ای وجود دارد، گفت: یک احتمال این است که تیم مذاکره‌کننده ضعیف بود و کلاه بر سر ما رفت، فرضیه دیگر این بود که تیم ما قوی بود، ولی طرف مقابل نیز با قوت حاضر شد و نفوذی داشت و فرضیه سوم این است که تیم ما می‌توانست ولی نخواست، چون می‌ترسید برای داخل حرفی نداشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قطع‌نامه 2231 مقرر شد که 7 قطع‌نامه گذشته تجمیع شوند، گفت: در این قطع‌نامه موارد زائد قطع‌نامه‌های پیشین حذف شد ولی جوهر تحریم‌ها بر علیه ایران در یک قطع‌نامه تجمیع شد.

کریمی قدوسی افزود: اگر از روز اول راهی که مقام معظم رهبری مشخص فرموده بودند، طی می‌شد امروز مشکلات حل، تحریم‌ها لغو و دارایی‌های کشور نیز آزاد شده بود. اگر اطاعت از ولی امر مسلمین کامل و جامع انجام شده بود، امروز نمی‌گفتیم که ما در مذاکرات به دنبال رفع سایه شوم جنگ از سر کشور بودیم و به دنبال رفع تحریم‌ها نبودیم، چرا باید در این زمان عده‌ای صحبت از کاهش دادن قدرت نظامی و موشکی ایران را مطرح کنند./856/د101/ج

ارسال نظرات