۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۴۵۳۱۶۹

اخبار کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی

هیأت های مذهبی مهمترین کانون پرورش فکری و فرهنگی جوانان، جوان مردی و شجاعت اندیشه اسلام ناب محمدی، پیرغلامان حسینی انتقال دهنده پیام عاشورا و کربلا، ناکامی توطئه های دشمنان با همدلی هیأت‌های مذهبی، بخشی از اخبار کوتاه سازمان تبلیغات اسلامی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،گفت:هیئت های مذهبی،مهمترین کانون پرورش فکری و فرهنگی جوانان هستند.

وی ادامه داد:در ماه محرم هیئت های مذهبی بهترین پناهگاه امن برای رشد فکری و فرهنگی جوانان و نوجوانان می باشد البته این امر به شرطی محقق خواهد شد که این هیئت ها برنامه های اثرگذار و مفیدی داشته باشند.

حجت‌الاسلام مسعودی،ادامه داد:سخنرانی،برگزاری برنامه های قرآنی و مداحی مهمترین برنامه های هیئت های مذهبی در ایام محرم می باشند که اگر اثر گذار و مفید باشد می تواند روند فکری این جوانان را به سوی ارزش های اسلامی سوق دهد.

ایشان یادآور شدند: سازمان تبلیغات اسلامی البرز با بهرگیری از پتانسیل ۲۸۰۰ هیئت مذهبی مراسم عزداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام رادر محرم ۱۳۹۵ برگزار می‌کند.

مسعودی،ادامه داد:برنامه هیئت های مذهبی باید اثر گذار باشد،سخنرانی باید در قالبی باشد که این جوان به طور کلی با اهداف واقعه عاشورا و یاران باوفای حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام آشنا شوند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،هدایت و جهت دهی به هیئات مذهبی را یکی از برنامه هی اصلی سازمان تبلیغات اسلامی درحوزه تشکل های دینی برشمرد و گفت:بحمد الله تبلیغات اسلامی البرز با برگزاری نشست های متنوع و با موضوعات مختلف تمام تلاش خود را در راستای آگاهی بخشی به مسئولین هیئت های مذهبی سطح این استان انجام داده است.

سید عباس مسعودی،ادامه داد:حمایت از هیئت های مذهبی چه در زمینه دور کردن آنها از آسیب های عزاداری و اعطاء بن اقلام به آنها یکی از اقدامات مهم تبلیغات اسلامی البرز در این ایام است.

وی اعزام مبلغ و مبلغه را به هیئت های مذهبی سطح استان البرز را یکی از اقدامات اثر گذار تبلیغات اسلامی در راستای برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان برشمرد.

جوان مردی و شجاعت اندیشه اسلام ناب محمدی است

حجت‌الاسلام محمد فتاحی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام به مناسبت فرارسیدن ماه محرم ۱۴۳۸ هجری قمری در گفتگو با روابط عمومی این اداره کل اظهار داشت: در ماه محرم، اندیشه ناب اسلام محمدی، دشمنان انسانیت را در برابر جوان مردی و شجاعت خود به‌زانو درآورد. علت نام‌گذاری این ماه به محرم آن بود که در زمان جاهلیت، جنگ در این ماه را حرام می‌دانستند.
وی اذعان داشت: بنی امیه در سال ۶۱ هجری با ریختن خون سیدالشهدا(ع) و خاندان و یارانش در این ماه و پدید آوردن حادثه کربلا، احترام ماه حرام را نگه نداشت.اما  حرکت عظیم  امام حسین(ع) دریک نیمه روز، محرم را جاودانه کرد  تا برای آزادگان احیای حماسه‌ای تکرار نشدنی باشد و به طوریکه ماه  محرم بدون حسین (ع) یارانش و حماسه های خواهر و فرزند بزرگوارش امام سجاد(ع) گویی هیچ ندارد.

وی افزود: وظیفه پیروان امام حسین (ع) و شیعیان آن حضرت، عمل به سیره و رفتار ایشان است. چراغ فروزانی که اباعبدالله الحسین (ع) روشن کرد، روشنایی‌بخش راه پیروان او شد. بنابراین، دوستداران و شیفتگان آن حضرت وظیفه‌دارند با تبلیغ پیام عاشورا، این مشعل هدایت را همواره روشن نگه‌دارند.
فتاحی در پایان به کلامی از مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: امام حسین (ع)، راه سعادت را برای تمام انسان‌ها در تمام اعصار به یادگار گذاشت و در حقیقت، اسلام را، هم در زمان خودش و هم در هر زمان دیگری بیمه کرد. 

پیرغلامان حسینی انتقال دهنده پیام عاشورا و کربلا هستند

محمود شریفی نائب رئیس کانون مداحان کاشان با اعلام این خبر اظهار داشت: مداحان و پیرغلامان که همه زندگی خود را وقف امام حسین (ع) کرده اند، به‌عنوان چهره های ماندگار جامعه تجلیل از آنان ضروری است.

این شاعر اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه پیرغلامان و مداحان اهل بیت می‌توانند الگویی شایسته برای نسل جوان باشند ادامه داد: همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی با هدف ادامه حرکت و ایجاد روحیه عاشورایی در نسل جوان و تجلیل از اخلاص، ایثار و روحیه ولایتمداری پیرغلامان جهت فرهنگ سازی در جامعه می باشد.

شریفی با اشاره به اینکه کاشان دارای سنت های اصیل و متنوع عزاداری است خاطر نشان کرد: حفظ این سنت های عزاداری و تاکید بر اصالت عزاداریهای سنتی قابلیت خوبی برای ممانعت از پیدایش آسیب های عزاداری و حفظ فرهنگ حسینی دارد و لازمه تحقق این امر پاسداشت کسانی است که نقش ارزنده ای در برگزاری این سنت ها دارند.

وی افزود: تجلیل از نوغلامان حسینی نیز همزمان با تجلیل از پیرغلامان برگزار شد تا پیوند بین نسلی در انتقال فرهنگ عاشورا ایجاد شود.

گفتنی است در گردهمایی بزرگ مداحان کاشان از آقایان حاج علی اکبر مزرعتی، حاج سعیدمنش، حاج محمد ذاکر به‌عنوان پیرغلامان اهل بیت(ع) و از آقایان علیرضا اصغری، مهدی عسگری، مصطفی روائی، علی اصغر وارسته، امیرحسین ظاهری نژاد و محمد نادری نیا به‌عنوان نوغلامان برتر حسینی تجلیل به عمل آمد.

شایان ذکر است تجلیل از پیرغلامان، نوغلامان حسینی به همت کانون مداحان و بسیج مداحان کاشان با حضور رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان برگزار شد.

ناکامی توطئه های دشمنان با همدلی هیأت‌های مذهبی

حجت‌الاسلام رحمت الله اروجی در جمع مداحان و مسئولان هیئت‌های مذهبی شهرستان برخوار با تاکید بر وحدت و یکدلی اظهار داشت: دشمنان اسلام و دین با برنامه‌های مختلف بدنبال خاموش کردن نور ولایت، امامت و رهبری و تفرقه میان افراد دینی و مذهبی و ملت ایران هستند و همدلی و بصیرت مسئولان هیئت‌های مذهبی می‌تواند این دسیسه دشمن را ناکام بگذارد.

وی با بیان اینکه انسجام و وحدت جامعه اسلامی، دشمن کُش است، افزود: نمونه بارز ناکامی و لرزش دشمنان اسلام ناب، در مراسم پیاده روی اربعین حسینی و حضور ۲۰ میلیون زائر و دلباخته اهل بیت (ع)، قابل مشاهده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در کمال اقتدار، جامعیت و عزّت قرار دارد، خاطر نشان کرد: به همان اندازه که باید این موقعیت ویژه را شاکر باشیم به همان اندازه نیز مسئولیت ما در قبال نظام اسلامی، سنگین است.

وی ادامه داد: با بررسی اجمالی اوضاع کشورهای منطقه و مجاور ایران، این عزت و اقتدار را به خوبی مشاهده و احساس خواهیم کرد.

اروجی با بیان اینکه ولایت و رهبری موضوعی است که دین مبین اسلام را حفظ می‌کند و نباید به فراموشی سپرده شود، تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه بشری محتاج شنیدن مباحث امامت و ولایت است.

وی گفت: دشمن در طول تاریخ تلاش خود را به کار بسته است تا نور الهی را خاموش و ولایت را از مسیر صحیح خود منحرف کند ولی مجاهدت مردان بزرگ الهی و خون‌بهای انسان‌های مخلص، عزت و سربلندی مکتب اهل بیت (ع) و اسلام ناب را حفظ کرده است.

حجت‌الاسلام اروجی با اشاره به اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جنگ نابرابر فرهنگی قرار گرفته است، افزود: خوشبختانه در جنگ سختت دشمن در مقابل نظام اسلامی شکست خورده است ولی در جنگ فرهنگی همچنان با صرف هزینه‌های بسیار و استفاده از ابزارهای مختلف در صدد انحراف و نابودی نظام است.

وی افزایش آمار طلاق، بیکاری، مفاسد و آسیب‌های اجتماعی را از تبعات این جنگ نابرابر عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های بی بدیلی همچون اعتکاف، مهدویت، عاشورا و نمونه‌های مانند آن در اسلام ناب و مکتب تشیع وجود دارد که دشمن با شناسایی و مطالعه راهبردی در این خصوص، به دنبال به هم پاشیدگی جامعه اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه واقعه غدیرخم و ابلاغ ولایت از سوی پیامبر گرامی اسلام (ص) برای امت اسلامی، نیاز به مطالعه دقیق و تحلیلی دارد، افزود: اگر مردم واقعه غدیر را به درستی درک می‌کردند و با بصیرت آن را تحلیل می‌نمودند، هیچ‌گاه حادثه عظیم عاشورا اتفاق نمی‌افتاد.

وی در ادامه به فرارسیدن ماه محرم اشاره کرد و گفت: همچنان که سال شمسی با رسیدن ماه فروردین نو می‌شود سال قمری نیز با محرم الحرام نو می‌گردد و با وزیدن نسیم روحبخش عزای سیدالشهداء علیه السلام سردی دل ائسان‌ها از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام اروجی با اشاره به برخی سخنان افراد و شبکه‌ها مبنی بر غمگین بودن مردم ایران گفت: ملت ایران شادترین مردم هستند به‌ویژه که در ایام محرم اشک بر امام حسین علیه السلام روح افراد را جلا می‌دهد و انسان احساس سبک‌دلی می‌کند.

وی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از مسئول و کارکنان اداره تبلیغات اسلامی، شورای هیئات مذهبی، کانون مداحان و امام جمعه شهرستان برخوار، از این بابت که مردم این شهرستان تحت تعلیم استاد اخلاق آیت الله محمد ناصری هستند، آن را افتخاری بزرگ دانست.

ابلاغ پیام دین مبین اسلام وظیفه روحانیت در عصر کنونی است

حجت‌الاسلام ناصر شکریان امیری امروز در جلسه جامعه روحانیت شهر امیرکلا ضمن عرض تسلیت بمناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالارشهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش اظهارداشت: یک رسالت تاریخی بی‌نظیر بر دوش روحانیت است و آن ابلاغ معارف الهی اسلام است.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که روحانیت هیچ گاه در برابر انحراف ها سکوت نکرده است، افزود: روحانیت آگاه و بصیرت در تاریخ نهضت انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در عرصه های مختلف حضوری اثرگذار داشته است.

حجت‌الاسلام شکریان در ادامه با اشاره به رسالت مهم روحانیون در عصر حاضر و شرایط کنونی جهان اسلام تصریح کرد: علما و روحانیون پرچمدار تبلیغ شعائر دینی و مذهبی و همچنین ارزش های اسلامی هستند.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران در ادامه روحانیت را پرچمدار نهضت های دینی و استکبار ستیزی در طول تاریخ اسلام دانست و خاطر نشان کرد: در انقلاب اسلامی ایران و پیروزی آن هم نظام اسلامی با همت بالای امام راحل به وقوع پیوست و شهدا و روحانیون پشت سر امام (ره) نقش‌آفرینی کردند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران در پایان ضمن اشاره به برخی اتفاقات و حوادث در طول تاریخ تحلیلی اسلام و اهمیت وظایف مبلغان در عصر حاضر بیان داشت: علمای اسلام در طول تاریخ اسلام را سینه به سینه به امت اسلام منتقل کردند و در این راه هم مشقت ها و زحمت هایی را متحمل شدند و امروز هم انقلاب اسلامی با رهبری بی بدیل رهبری فرزانه انقلاب راه خود را با اقتدار و امنیت کامل ادامه خواهد داد.

عزاداری۷۷۰ هیئت مذهبی سیستان و بلوچستان به مناسبت محرم ۱۴۳۸هجری قمری

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی درجمع اصحاب رسانهٔ سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ماه محرم بهترین فرصت برای اشاعه فرهنگ اسلام ناب محمدی است، اظهارداشت: برای تبلغ فرهنگ عاشورا ۱۲۰۰ مبلغ به سراسر استان اعزام می‌شوند که بیش از ۵۰۰ نفر ازاین افراد از استان‌های مختلف کشور و ۷۰۰ نفر نیز از مبلغان سیستان و بلوچستان هستند.

وی گسترش فرهنگ عاشورایی، اخلاق، معنویت، مقابله با بدعت‌ها و انحرافات، توجه به مبحث نماز و توجه ویژه به مسائل اجتماعی را از اهداف اعزام مبلغان در ماه محرم ذکر کرد.

وی تأکید کرد: فرصت تبلیغی ماه محرم، تأثیرگذارترین مسأله فرهنگ ساز در میان سایر فرصت‌هاست و گسترش فرهنگ دینی، تبلیغ و ترویج ارزش‌های الهی وفرهنگسازی برای امر به معروف و نهی از منکر از برکات ماه محرم است که باید در سطح جامعه نهادینه شود.

وی گفت: به منظور آشنایی هرچه بیشتر فعالان این عرصه دراستان قبل از ماه محرم ویژه برنامه‌های مختلفی نظیر همایش طلایه داران تبلیغ برای مبلغان، گردهمایی و کارگاه آموزشی در دستور کار قرار دارد.

وی بابیان اینکه ۷۷۰ هیئت مذهبی در ماه محرم درسیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغازمی کنند گفت: خادمان فرهنگ عاشورایی ضمن عنایت به منابع سنتی در عزاداری‌ها توجه ویژه به نماز و قرآن را ملاک فعالیت خود قرار دهند تا فرهنگ عاشورا به بهترین نحو گسترش یابد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه حدود ۵۰۰ مداح در ماه محرم در استان ایفای نقش می‌کنند گفت: ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی جمع‌آوری نذورات و برپایی کارگاه آموزشی برای مداحان از دیگر اقدامات این نهاد در ماه محرم در استان است.

بزمانی برپایی شام غریبان در محل شهدای گمنام زاهدان، برگزاری همایش سه‌ساله‌های حسینی، تجمع هیئت‌های مذهبی در پنج نقطه مرکز استان، تجمع عزاداران حسینی در ۲ نقطه زاهدان در عاشورا و تاسوعا، تجمع بانوان عاشورایی در محل رضویه در عاشورا و تاسوعا حسینی را ازجمله برخی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده درسیستان و بلوچستان در ماه محرم ذکر کرد./1325/ت303/ی

ارسال نظرات