۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۵۳۱۸۹

آغاز عزاداری حسینی در حرم امام رضا

مراسم ایام عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) از امروز به مدت 10 روز در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی

حجت الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ضمن تشریح برنامه های دهه اول محرم اظهار کرد: ایام عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) از روز دوشنبه دوازدهم مهرماه به مدت 10 روز ز ساعت 10 تا 13:30 در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

جلسات بیان معارف و احکام

وی افزود: برنامه های تبلیغی ـ فرهنگی ـ مذهبی دهه اول محرم الحرام در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در قالبهای متعدد نشستهای تخصصی، سخنرانی، مرثیه سرایی، برپایی نمایشگاه، مسابقات قرآنی و تولیدات فرهنگی برگزار می شود.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: «اخلاق در مکتب عاشورایی»، «نگاهی به سخنان امام حسین»، «قیام امام حسین و امر به معروف و نهی از منکر»،«امام حسین و قرآن»، «اخلاق زندگی در سیره امام حسین» و «معرفی چهره های عاشورایی» موضوعات جلسات بیان معارف است.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: آیت الله سیداحمد علم الهدی، حجج الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر فرزانه، عباس فرازی نیا، سیدمرتضی صالحی خوانساری، مهدی شریعتی تبار، جعفر اسلامی فر، سیدجعفر طباطبایی، مرتضی حمیدی و حسین گرایلی سخنرانان این ایام هستند.

مرثیه سرایی و قرائت ادعیه

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: مرثیه سرایی و عزاداری حسینی تحت عنوان «در رثای ثارالله» در پنج نوبت پس از اقامه نماز صبح، قبل و بعد از نماز ظهر و عصر، قبل و بعد از نماز مغرب و عشاء در اماکن متبرکه رضوی چون  رواق امام خمینی، رواق دارالحجه، ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد صورت می گیرد.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: جعفر ملائکه، امیر عارف، جواد غفاریان، رضا قانع، جواد مشکی باف، رضا آتشبار، امیر کردی، سید مصطفی حسینی از جمله مداحان و ذاکران مراسمهای عزاداری حسینی هستند.

محفل شیرخوارگان حسینی

وی با اشاره به گفتمان دینی و نشست های تخصصی در این ایام عنوان کرد: برگزاری جلسات حلقه معرفت و گفتمان دینی از دیگر  برنامه های این  ایام در حرم مطهر رضوی است که از جمله آن می توان به «پرسمان حسینی» اشاره کرد.

حجت الاسلام حسینی افزود: این برنامه با حضور حجج اسلام ابهری، منصوری و ایزدی پس از اقامه نماز عشاء در صحن جمهوری اسلامی دایر می شود.

وی از برگزاری باشکوه ترین محفل شیرخوارگان حسینی جهان اسلام همزمان با جمعه 16 مهرماه در صحن جامع رضوی همزمان با سراسر کشور و برخی کشورهای اسلامی خبر داد.

تاسوعا و عاشورای حسینی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: ویژه برنامه تاسوعا و عاشورای حسینی از نهمین شب محرم با حضورت هیئات عزاداری از سراسر کشور آغاز می شود و تا شام غریبان حضرت ادامه پیدا می کند.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: آیین خطبه خوانی از دیگر برنامه های شب عاشورای حسینی است که از سوی خادمان بارگاه امام رضا(ع) همراه با شمع گردانی و مرثیه سرایی در این آستان ملکوتی برگزار می شود.

برنامه های زائران غیر ایرانی

وی با بیان اینکه مراسم عزاداری حسینی ویژه زائران اردوزبان، آذری زبان و عرب زبان در رواق های کوثر، غدیر و دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار می شود، حاطرنشان کرد: برای زائران غیر ایرانی برنامه هایی شامل سخنرانی، حلقه های معرفت عقیدتی  ـ اجتماعی، عزاداری وسینه زنی، بیان احکام، اقامه نماز جماعت، پاسخگویی به مسائل شرعی، مسابقات کتابخوانی و قرائت ادعیه تدارک دیده شده است.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: «فلسفه دوستی اهل بیت درقرآن و وظیفه عملی دوستداران آنان، انواع و قشرهاي دوستداران خاندان نبوت، فلسفه گریه بر سرور شهیدان و بازتاب مادي معنوي و روحی بر گریه کننده» از جمله موضوعاتی که ویژه این زائران تبیین می شود.

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: «امربالمعروف و نهی عن المنکر»، «شهادت و مقام شهدا در اسلام»، «زن در نگاه عاشورا»، «امام حسین و بیداري اندیشه»، «اهمیت نماز در فرهنگ عاشورا» و «مجاهدین فی سبیل الله» عناوین مسابقات فرهنگی ویژه اردوزبانان است.

یادآور می شود، صحن و سرای حریم رضوی روز گذشته ضمن تعویض پرچم گنبد و پوش ضریح مطهر سیه پوش شد و رنگ عزا به خود گرفت./302/1308/ب1

ارسال نظرات