۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۴۵۳۳۱۶
حجت الاسلام بیگدلی:

تفکر تنها عامل بیداری انسان است

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره به اهمیت موعظه و موعظه پذیری گفت: انسان مؤمن باید موعظه پذیر باشد و با تفکر نسبت به عاقبت امور از خواب غفلت بیدار شود.
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بیگدلی، استاد و مبلغ حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در جلسه ای که به مناسبت فرار سیدن ماه محرم در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) اظهار داشت: هر کاری با معرفت و شناخت شروع شود نتیجه دار خواهد بود و بدون معرفت کم نتیجه خواهد بود.

وی با بیان این که پیامبر(ص) در روایتی می فرماید آغاز علم، شناخت خداوند با این صفت که جبران کننده است، گفت: شخصی از امام حسین(ع) سؤال کرد که شریف ترین مردم چه کسانی هستند و ایشان فرمود کسی که موعظه شود قبل از آن که او را موعظه کنند و بیدار شود قبل از آن که او را بیدار کنند.

حجت الاسلام بیگدلی افزود: انسان باید خودش با خودش فکر کند و خود را موعظه کند و امام باقر(ع) فرمودند که مؤمن محتاج سه خصلت است که اول توفیق از جانب پروردگار است و هر وقت دیدیم که توفیقاتی برای ما حاصل شد نشانه این است که خداوند از ما راضی است.

وی با بیان این که دومین خصلت مؤمن این است که خودش خودش را موعظه کند، ابراز داشت: امام خمینی(ره) در درس خارج خود می فرمودند که انسان به مثال فیل هند می ماند که برای این که به یاد هندوستان نیفتد یک وسیله چکش مانند را به فرق سرش می کوبند؛ انسان هم باید بر فیل نفسش یک فیل بان قرار دهد و بر سر فیل نفس بکوبد که قیامت و حساب و کتابی خواهد بود و این گونه خود را موعظه کند.

استاد حوزه علمیه سومین خصلت مؤمن را در روایت امام باقر(ع) قبول موعظه دانست و گفت: امروز از برکات مجالس سید الشهدا(ع) موعظه زیاد است ولی باید موعظه پذیری هم باشد؛ در سوره رعد آیه 20 به بعد 8 صفت برای اولوالالباب بیان شده است که اولین آن تذکر پذیری است.

وی با بیان این که اباعبد الله(ع) به ما عرفان عملی را یاد داده است، افزود: عرفان عملی رهنمود هایی است که انسان بتواند به کار ببندد و قبل از این که او را از خواب غفلت بیدار کنند و زمان مرگش فرا برسد از خواب بیدار شود و به فکر حساب و کتاب خود در قیامت باشد.

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره به اهمیت و ثواب ذکر اباعبدالله(ع) اظهار داشت: حسرت در قیامت مال انسان های خوب هم هست و ذکر یا اباعبدالله نسبت به کارهای خوب دیگر بسیار با ارزش تر است و نوکران اباعبدالله در قیامتمی گویند ای کاش به دنیا برگردیم و یک ذکر یا حسین(ع) دیگر بگوییم.

وی خاطرنشان کرد: آخوند خراسانی را یکی از علما در رؤیا دیده است که می گفت ما زنده بودیم و نمی دانستیم که امام حسین(ع) چقدر عظمت دارد و حالا که از این دنیا رفته ایم می بینیم که امام حسین(ع) چه عظمت و مقامی دارد و این است که انسان قبل ازاین که از دنیا برود باید به فکر قیامت خود باشد و از این دنیا استفاده کند.

مبلغ حوزه علمیه تفکر را عامل بیداری دانست و گفت: تفکر خود عبادت است و یک ساعت تفکر افضل از هفتاد سال عبادت است و این که تفکر ما معادل چند سال عبادت باشد بستگی به برد تفکر ما دارد؛ شهدای عاشورا چنان تفکر بلندی داشتند که تا خود قیامت فکرشان نتیجه بخش است؛ حر با یک لحظه تفکر به مقامی رسید که تا خدا خدایی می کند حر ماندگار است./843/پ202/ی

ارسال نظرات