۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۴۵۳۳۵۸
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد تبیین کرد؛

دلایل عدم همراهی مختار با مسلم بن عقیل و امام حسین

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مختار از محبان اهل بیت(ع) بود، گفت: حضرت مسلم زودتر از موعد خروج کردند و مختار در آن روز در کوفه حضور نداشتند و بعد از آن هم زندانی شدند و خبر شهادت امام حسین(ع) را در 14 محرم در زندان دریافت کرد.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در دومین شب از مراسم دهه نخست محرم، در بنیاد بین المللی و علوم وحیانی اسراء به نامه های کوفیان در سال 60 هجری قمری به اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) پس از دریافت نامه های کوفیان، مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد تا از صحت نامه ها مطلع شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: یکی از موضوعات ساختگی درباره مسلم بن عقیل این است که ایشان دو بلد از مدینه با خود همراه کردند که راه را هم گم کرده و در میانه راه جان خود را از دست دادند و حضرت مسلم نیز نامه ای به سالار شهیدان نوشت و از این کار استعفا داد.

وی ادامه داد: نام آن محلی که حضرت مسلم آن نامه را نوشته نیز بیان شده بود که وقتی به منابع مراجعه می شود، متوجه می شویم که این محل بین مکه و مدینه بوده و اصلا ایشان هنوز به مدینه نرسیده بوده که بخواهد بلدی را همراه خود کند.

مبلغ دینی و کارشناس مذهبی افزود: حضرت مسلم در این سفر وارد خانه مختار شده است؛ از این جا مشخص می شود که مختار شخصیت بزرگ و محب اهل بیت(ع) بوده و روایات و احادیثی که در مذمت وی ذکر شده، همانند احادیث درباره زرارة بن اعین است.

وی درباره عدم همراهی مختار در خروج حضرت مسلم و قیام عاشورا ابراز داشت: مسلم بن عقیل قصد خروج در آن روز را نداشتند و عواملی باعث شد که ایشان زودتر از موعد خروج کنند و در آن زمان هم مختار در یکی از روستاهای اطراف بوده است که همین امر باعث تنها ماندن حضرت مسلم شد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان داشت: مختار پس از شنیدن خبر خروج حضرت مسلم، با گروهی برای کمک به ایشان به طرف کوفه حرکت کرد اما او را دستگیر و زندانی کردند؛ مختار مدتی را  در زندان بود و در روز 14 محرم متوجه شد که امام حسین(ع) شهید شده است.

استاد حوزه علمیه قم به ویژگی منافقان اشاره کرد و گفت: تا انسان زبان و قلبش یکی نشود، اصلاح نمی شود و این بزرگترین مشکل کوفیان بود که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند؛ این ویژگی منافق است که زبان و قلبش یکی نیست؛ اگر زبان و قلب یکی شد، انسان نجات پیدا می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از عهد گرفتن حضرت مسلم از مردم کوفه، دو ماه و چهار روز طول کشید که نظر آن جمعیت کوفی برگشت و زمانی که ایشان از مسجد کوفه بیرون آمدند، یک نفر هم با او همراه نشد./840/پ202/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
انشالله ماهم با اولیای الهی محشورشویم ومسلم وار در رکاب حضرت صاحب الزمان قدم برداریم
1
0