۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۴۵۳۴۰۴
حجت الاسلام پناهیان:

دشمن امام حسین را با حرف‌های اخلاقی شهید کرد

استاد حوزه با اشاره به اینکه دشمن امام حسین(ع) را با حرف‌های اخلاقی شهید کرد، گفت: در واقعه عاشورا سی هزار سپاه را با این حرف اخلاقی که امام حسین(ع) باعث اختلاف میان خانواده‌ها شده است به میدان آوردند، پس اگر او را بکشیم آرامش به دست می‌آید، دشمن امام حسین(ع) را با عنوان ریشه اختلاف نام بردند، پس دشمن با حرف‌های اخلاقی امام را به شهادت رساندند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا  حجت الاسلام پناهیان استاد دانشگاه و حوزه به مناسبت روز اول سوگواری ماه محرم که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه انسان برای آنکه بتواند به وظایف خود به خوبی عمل کند باید به درک درستی از آینده دست یابد، اظهار داشت: درک آینده سبب می‌شود انسان تحلیل شرایط زمان خود را بهتر داشته باشد، وضعیت فعلی ما نسبت به آنچه که به آن خواهیم رسید از درجه اهمیت کمتری برخودار است.

وی ادامه داد: عاقل‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که راجب آینده بیشتر فکر می‌کنند، در زمان حاضر ما با اتفاقاتی رو به رو هستیم که اگر درک درستی از آن نداشته باشیم در آینده مشکلاتی را به وجود می‌آورد، در اصل این اتفاقات زمینه کارهایی در آینده است، آنگاه است که متوجه می‌شویم ساده لوح یا ساده اندیش بوده‌ایم.

استاد حوزه با بیان اینکه خیلی بد است که انسان نداند در آینده با چه وضعیتی رو به رو می‌شود، خاطرنشان کرد: اطرافیان ائمه همیشه وقتی در کنار آنها قرار می‌گرفتند از آینده سؤال می‌کردند و از آخر الزمان پرسش داشتند، پدیده انقلاب اسلامی یا هر پدیده‌ی دیگری که در منطقه اتفاق می‌افتد باید مورد بررسی قرار گیرد، انسان باهوش کسی است که اتفاقات حال و ربط آن با آینده را بتواند ارزیابی کند، یک نکته مهم دیگر آن است که انسان رابطه اتفاقات اخیر را با گذشته پیدا کند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه انسان‌ها ناخودآگاه شکل دهنده اتفاقات آینده خواهند بود، تصریح کرد: وضعیت آینده نسبت به گذشته و حال از اهمیت بیشتری برخودار است، براساس مهندسی معکوس می‌توان فهمید در زمان حال چه می‌گذرد، بسیاری از عالمان در رابطه با موضوع آخرالزمان نوشته‌اند، این موضوع انگار از گذشته مطرح بوده است.

وی افزود: خداوند به پیامبر می‌گوید «ای پیامبر در آخر الزمان انسان‌های عدالت‌خواه زیادی رشد پیدا می‌کنند که از قوم سلمان فارسی هستند که تاریخ نمونه انها را ندیده است»، از سوی ائمه معصومین ما در رابطه با فتنه‌های آخرالزمان سخن زیاد گفته شده است، با این وجود می‌بینیم که همان کسانی که در زمان امام حسین(ع) آینده برایشان گفته شده بود با زهم نوه پیامبر خدا را شهید کردند.

استاد حوزه با بیان حدیثی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند «وقتی امام زمان(عج) ظهور کند با جاهلانی روبرو می‌شود که بدتر از جاهلان دوران جاهلیت هستند»، تأکید کرد: وقتی پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند مردم سنگ و چوب می‌پرستیدند و این جاهلیت آنها بود، اما زمانی که امام عصر(عج) ظهور کند مردم با قرآن به جنگ او می‌آیند، این نوع نفهمی از صدر اسلام سخت‌تر است، آمار کشتار در میان هم مسلک ما از سوی امام زمان(عج) آمده است، در آخر الزمان با قرآن و سخن پیامبر اکرم(ص) به مبارزه با امام عصر می‌آیند،با کمی دقت می‌توان دید که شیعه‌گری قلابی در عصر امروز کم کم در حال رشد است و در زمان امام عصر(عج) درخت تنومند می‌شوند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه سختی کار پیامبر(ص) این بود که مردم را از جهالت پرستش بت بیرون آورد، یادآور شد: پیامبر در شهری کاملا مذهبی مبعوث شد، مشکل پیامبر برای این بود که بین یکسری انسان‌های مومن، ولایت‌مدار و خداشناس که کج فهم بودند مبعوث شدند، در عصر پیامبر انسان‌ها کاملا اخلاقی بودند و به احترام ابوطالب(ع) پیامبر(ص) را ترور نکردند و با یک قانون کاملا اجتماعی حکم اعدام پیامبر(ص) را دادند.

وی ابراز داشت: در زمان پیامبر(ص) همه تعصب قومیتی داشتند، به سر پیامبر(ص) قسم می‌خوردند و این شرایط زندگی اعراب کار را برای پیامبر(ص) سخت کرده بود، اعراب آن زمان آنقدر به نبوت اعتقاد داشتند که حد ندارد اما می‌گفتند چرا نبی از میان قبیله ما نباشد، به ابوجهل گفتند پسر جوانی به نام عبدالله ادعای پبامبری می‌کند گفت می‌دانم اما چرا همه امتیازات برای قبیله آنها باشد، پس کار در یک جامعه اخلاقی بسیار سخت است.

استاد حوزه با بیان اینکه اگر یک نفر شخصیت اخلاقی داشته باشد جلوی او نمی‌توان ایستاد، بیان کرد: ابوموسی اشعری یک شخصیت اخلاقی بود اما امام علی(ع) او را حصر کرد تا در سیاست دخالت نکند، اما مردم آن را از حصر در آورند و آن شرایط را بر امام علی(ع) تحمیل کردند، کسانی که در مقابل پیامبر(ص) ایستادند و ایشان را مجبور به هجرت مدینه کردند با اخلاق بودند، در روایت آمده است کسی که در دین انحراف پیدا کند خشوعش در نماز بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام پناهیان تأکید کرد: در زمان پیامبر(ص) شورا تشکیل دادند که پیامبر را محکوم کنند، به همین منظور پیشنهاد دیوانگی، شاعری و.. را زدند اما کسی قبول نکرد چون می‌دانستند که این کار بیهوده است چون حرف پیامبر(ص) حق است، پس تصمیم گرفتند بگویند که پیامبر(ص) با کارهای خود در خانواده اختلاف می‌اندازد و بر سر حرف خود هم پافشاری کردند.

وی در پایان گفت: با یک حرف اخلاقی اسباب مهاجرت پیامبر(ص) را فراهم کردند، در واقعه عاشورا 30 هزار سپاه را با این حرف اخلاقی که امام حسین(ع) سبب اختلاف میان خانواده‌ها شده است به میدان آوردند، پس اگر او را بکشیم آرامش به دست می‌آید، دشمن امام حسین(ع) را با عنوان ریشه اختلاف نام بردند، پس دشمن با حرف‌های اخلاقی امام را به شهادت رساندند./816/201/ب2

ارسال نظرات