۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۵۳۴۴۲
حجت الاسلام ظهیری مطرح کرد؛

تفسیر غلط جامعه از قرآن واقعه عاشورا را رقم زد

حجت الاسلام ظهیری واقعه عاشورا را کاربردی ترین تفسیر قرآن برشمرد و گفت:‌ امام حسین (ع) در عاشورا سفره ای را پهن کرد که تا پایان تاریخ، همه انسان ها از آن بهره می برند.
تجمع لبیک یا حسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر ظهیری در دومین شب از ایام محرم، در سخنرانی خود در هیأت خادم الرضا(ع)، با اشاره به وظیفه انبیا در هدایت مردم، تصریح کرد: پیامبران الهی برای هدایت مردم از جانب خداوند فرستاده شدند تا بشریت را به یکتا پرستی دعوت کنند.

وی افزود: در این مسیر، خداوند دو سلاح را در اختیار پیامبران قرار داد تا از آن ها در هدایت و دعوت مردم به صراط مستقیم الهی بهره ببرند، هرچند که بسیاری از مردم حاضر به پذیرش دعوت انبیای الهی و ایمان به آن ها نشدند.

علم و اعجاز دو سلاح انبیا

این سخنران دینی، معجزه هر پیامبری را متناسب با شرایط و نیازهای زمان خود دانست و تأکید کرد: هیچ پیامبری بدون معجزه نبوده و معجزه هر پیامبری متناسب با نیازهای زمان است؛ زمانی نیاز به شفای کور است، برخی مواقع نیاز به باطل کردن سحر جادوگران و گاهی باید دم مسیحایی به کمک پیامبران بیاید که نیازهای زمان، نوع معجزات و کاربرد آن ها را تعیین کرده است.

وی علم را دومین سلاح پیامبران دانست و خاطرنشان کرد: عالم بودن از ویژگی های همه پیامبران است تا بتوانند از طریق علم الهی خود، پاسخ گوی نیازهای جامعه خود باشند.

حجت الاسلام ظهیری، با اشاره به کاربرد این دو سلاح توسط انبیا در جهت هدایت مردم، افزود: لجاجت و دشمنی مردم با انبیا و عدم پذیرش دعوت الهی آن ها، امری معمول در طول تاریخ بوده است به طوری که به حضرت نوح(ع) با بیش از 950سال نبوت، تنها 83نفر ایمان آوردند.

قرآن معجزه جاوید پیامبر خاتم

سخنران هیأت خادم الرضا(ع)، با اشاره به تعبیر قرآن درباره امی بودن پیامبر اسلام، عنوان کرد: همان طور که در قرآن اشاره شده است، پیامبر اسلام درس نخوانده و سواد نداشتند که در قرآن از تعبیر "امی" برای ایشان استفاده شده است که آوردن کتابی با این فصاحت و بلاغت، معجزه ای بی نظیر بود.

وی افزود: نزول قرآن به عنوان معجزه پیامبر و دعوت قرآن به تحدی با مخالفین، خود دلیل محکمی بر اعجاز آن است و این معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص)، جامع ترین و کامل ترین دستور زندگی انسان است.

مهجور بودن قرآن بسیار دردناک است

حجت الاسلام ظهیری با اظهار تأسف از مهجور ماندن قرآن در جامعه، خاطرنشان کرد: اگر اعلام شود که عصای حضرت موسی(ع) در موزه ای نگهداری می شود، همه از آن بازدید می کنند اما با کمال تأسف، قرآن کریم که معجزه جاوید پیامبر خاتم است، مهجور است و در جامعه از آن استفاده ای نمی شود.

وی نقشه های دشمن را در این موضوع بسیار دقیق دانست و تأکید کرد: دشمن با برنامه ریزی دقیق، به دنبال جدایی جوانان از قرآن است و ما باید چاره ای برای این موضوع بیندیشیم چرا که هزاران دست پلید در کار هستند تا قرآن در جامعه مهجور باشد.

این سخنران دینی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی در جهت انس جامعه با قرآن، افزود: در جامعه اسلامی، انس با قرآن باید مهم‌ترین برنامه فرهنگی باشد و این در حالی است که در جامعه ما این امر فراموش شده است و مظلومیت قرآن روز به روز بیش‌تر می شود.

عاشورا تفسیر دقیق قرآن است

سخنران هیأت خادم الرضا(ع)، وقوع عاشورا را نتیجه تفسیر غلط قرآن دانست و عنوان کرد: وقتی تفسیر صحیحی از قرآن در جامعه وجود نداشته باشد، امام معصوم(ع) سر بریده می شود و ارزش ها به فراموشی سپرده شده و جامعه در مسیر انحراف پیش می رود.

وی افزود: تفسیر اشتباه جامعه از اولوا ‌الامر، باعث شد تا قیام عاشورا در جهت شورش بر اولوا الامر تعبیر شده و چنین فاجعه ای که در تاریخ نظیر نداشته است رخ دهد که ما برای جلوگیری از تکرار چنین واقعه ای باید مفاهیم قرآن را در جامعه اجرا کنیم. 

حجت الاسلام ظهیری، عاشورا را سفره ای گسترده تا انتهای تاریخ برشمرده و تأکید کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا سفره ای را پهن کرد تا همه بتوانند رزق معنوی خود را از آن بردارند و هرکس با هر فکر و فرهنگی، شیفته فرهنگ و نهضت عاشورا شده است.

این سخنران دینی، تفسیر صحیح قرآن را در گرو فهم عاشورا دانست و خاطر نشان کرد: عاشورا، تفسیر جامعی از 114سوره قرآن کریم است و آیه ای از قرآن را نمی توان یافت که در عاشورا تفسیر نشده باشد و این واقعه عظیم، تفسیری ساده و کاربردی برای عموم مردم است، از بیابان گرد و کشاورز گرفته تا عالم و فقیه و اگر کسی بخواهد قرآن را بدون عاشورا درک کند، به انحراف رفته است.

وی در پایان، فهم قرآن و اجرای فرهنگ قرآنی را راه حل رفع معضلات جامعه خواند و تصریح کرد: با استفاده از عاشورا و تکیه بر قرآن، می توان مشکلات جوانان را حل کرد و اگر ما در مسیر اجرای فرهنگ قرآن در جامعه گام برداریم، بسیاری از مشکلات موجود رفع خواهند شد./872/پ202/ی

ارسال نظرات