۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۹
کد خبر: ۴۵۳۴۵۵
نائب رییس اول مجمع نمایندگان طلاب:

سعادت بشر با اتکای بر آموزه‌های مکتب عاشورا تأمین می‌شود

حجت الاسلام سعیدی از حق طلبی و مبارزه با ظلم و تجاوز به عنوان آموزه‌های مکتب عاشورا نام برد و گفت: هر کسی که برای دیگران حقی قائل باشد، در صراط مستقیم و مسیر سعادت قرار گرفته است.
محمد سعیدی

حجت الاسلام محمد سعیدی، نائب رییس اول مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه شعارهای عاشورا متبلور از فرمایشات خود حضرت سیدالشهدا(ع) است، ابراز کرد: شعاری که نقش بسیار اساسی در زنده کردن و بیدار کردن اذهان عمومی دارد، بحث «هيهات منا الذلة‌» است که این شعار اساسی سیدالشهدا(ع) بوده است، یعنی به هیچ وجه ذلت را نمی‌پذیریم، عزت در مسیر سربلندی انسان‌ها است و اگر انسانی بخواهد عزیز باشد نباید زیر بار ذلت احدی برود.

وی ادامه داد: شعار دیگر «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» است، گرچه معلوم نیست این ثمره ای داشته باشد یا نه، ولی جمله خوبی است که انسان همیشه باید بداند که در هر سرزمینی هم اندیشه حسینی است هم اندیشه یزیدی؛ بنابراین باید تلاش شود که با اندیشه حسینی باشد تا ماندگار شود ولی اگر با اندیشه یزیدی باشد جولان چند روزه ای می‌دهد، ولی بعد به دیار فراموشی سپرده خواهد شد.

حجت الاسلام سعیدی اظهار داشت: یکی از شعارهای که  از سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا مطرح است این بود که فرمودند، ای لشگر ابوسفیان «إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دِینٌ وَ کُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَکُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیَاکُم» اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید، مردانگی و آزاد مردی برای هر انسانی وسیله سربلندی او است اگر انسان دین نداشته باشد ولی غیرت و مردانگی داشته باشد  این سبب می‌شود که در حوادث روزگار و در چالش‌های زندگی با شکست مواجه نشود.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه افزود: سیدالشهدا(ع) شاخصه های را مشخص کرده است که اگر کسی بخواهد بنده خاص خدا باشد، باید از او اطاعت کند و امر و نهی الهی در سفره او باشد تا به معرفت حقیقی برسد.

 حجت الاسلام سعیدی تصریح کرد: اگر انسان به ظاهر بگوید الله اکبر ولی در باطن نباشد، قطعاً به معارف حقیقی نرسیده است شناخت و بصیرت اساسی‌ترین عنصر معرفت واقعی پروردگار عالم است اگر چنان چه این بصیرت و معرفت نباشد، هر چند که با هزاران ابزار به اصطلاح جهانی به روز هم مجهز باشد باز جاهل است.

وی عنوان کرد: سیدالشهدا به مردم آن روز، پیروانش  و به آن‌هایی که در برابرش بودند حتی به آنهایی که در شب عاشورا با آن‌ها اتمام حجت کرد فرمود، اهل شناخت و بصیرت باشید تا بتوانید به واقعیت‌های زندگی خودتان  چه فردی و چه ‌اجتماعی پی ببرید.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به اینکه مکتب عاشورا مکتب انسان سازی است، ابراز داشت: اگر انسان به فکر این باشد که دیگران هم مثل او دارای شخصیتی هستند و حق نفس کشیدن و بهره بری از همه چیز دارند، یعنی برای دیگران حقی قائل باشد این انسان، از کسانی خواهد بود که در صراط مستقیم و در مسیر سعادت قرار گرفته است.

 نایب رئیس اول مجمع نمایندگان حوزه علمیه در پایان گفت: یکی از آموزه های مکتب عاشورا این است که وقتی برای دیگران هم شخصیتی قائل بودید، قدرت طلبی، ظلم و تجاوز به حق دیگران، از مسیر راه برداشته می‌شود./875/ت302/ی

ارسال نظرات