۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۴۵۳۴۹۳
در پی تفاهم نامه همکاری سازمان محیط زیست و ستاد امر به معروف صورت گرفت؛

مقوله امر به معروف و نهی از منکر وارد عرصه محیط زیست شد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه امر به معروف فقط حجاب نیست، گفت: امر به معروف تنها با بی‌حجابی و بدحجابی نباید شناخته شود زیرا امر به معروف هر چیز خوب و خیر و نهی از منکر هرچیز بد و شر است، بلکه مقولات مهمی نیز همچون محیط زیست را نیز شامل می‌شود.
امر به معروف

به گزارش خبرگزاری رسا، تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست به امضاء معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و سید احمد زرگر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور رسید.

در متن تفاهم‌نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد امر به معروف نهی از منکر چنین آمده است که موضوع همکاری این دو سازمان بر بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های علمی، اجرایی و کارشناسی و تخصصی طرفین با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اسناد بالادستی (قانون اساسی، قانون حمایت عامران به معروف و ناهیان از منکر و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری) در راستای نهادینه کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر دستگاه‌های اجرایی و آحاد جامعه برای حفاظت محیط زیست معطوف است.

تفاهم‌نامه مذکور از تاریخ امضا به مدت ۵ سال معتبر خواهد بود. همچنین در صورت تمایل طرفین به ادامه فعالیت‌ها و برنامه‌ها، زمان اعتبار تفاهم‌نامه برای زمان مشابه قابل تمدید خواهد بود.

معصومه ابتکار در این مراسم با بیان اینکه تاثیر رفتار در امر به معروف و نهی از منکر بیش از گفتار است، گفت: اصلاح رفتار، نگاه و تفکر افراد منجر به گسترش به معروف در حوزه های مختلف می شود و این مهم با ارائه و انجام رفتارهای درست، همچنین بهره مندی از روش های روزآمد ممکن می شود.

نقش شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری نوین در گسترش معروف ها به ویژه حوزه محیط زیست
معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر نقش شبکه های اجتماعی و کمپین ها به عنوان ابزارهای روزآمد و نوین در گسترش معروف ها به ویژه در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: در همین راستا، کمپین های مختلفی همچون کمپین سه شنبه های بدون خودرو و چالش 18 درجه در حال فعالیت هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کمپین چالش 18 درجه که از زمستان سال گذشته آغاز شد علاوه بر تشویق به کاهش و اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور، می تواند نقشی مهم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشته باشد.

ابتکار امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست را از جمله منویات امام (ره) و مقام معظم رهبری برشمرد و اظهار کرد: تاکید صریح رهبر انقلاب بر ضرورت توجه به مقوله امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در دیدار 17 اسفندماه 1393 با فعالان و مدیران حوزه محیط زیست کشور، بیانگر اهمیت این موضوع است.

وی ضمن یادآوری صحبت های رییس جمهوری همزمان با روزجهانی محیط زیست، خاطرنشان کرد: رییس جمهوری، حفظ محیط زیست را خیر جمعی و امر به معروف دانست.

امر به معروف تنها با بی حجابی و بد حجابی نباید شناخته شود

حجت الاسلام سید احمد زرگر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفت: امر به معروف تنها با بی‌حجابی و بدحجابی نباید شناخته شود زیرا امر به معروف هر چیز خوب و خیر و نهی از منکر هرچیز بد و شر است؛ بنابراین امر به معروف فقط حجاب نیست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه ایجاد مقوله امر به معروف و نهی از منکر بر اساس احکام اسلامی یک حرکت مردمی پیشگیرانه است، گفت: ۹۵ درصد احکام اسلامی پیشگیرانه است و تنها ۵ درصد این احکام برخوردی است.

حجت‌الاسلام زرگر با بیان اینکه اگر در ارتباط با پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم، یقینا موفق‌تر خواهیم بود گفت: تفاهم‌نامه مذکور از چند جهت باعث خوشحالی است. اکثر تفاهم‌نامه‌ها در بحث امر به معروف در مجموعه فعال کردن شوراها و یاوران معروف است که در سازمان حفاظت محیط‌زیست حرکات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در ابتدای تشکیل ستاد امر به معروف در سال ۷۲، در بحث احیای امر به معروف تاکید بسیاری می‌شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز بر مقوله احیای امر به معروف در کشور تاکید بسیاری داشتند تا مردم را وارد صحنه فعالیت در حوزه امر به معروف کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه سعی کردیم ذهنیت منفی نسبت به امر به معروف را عوض کنیم، تصریح کرد: متاسفانه امر به معروف تنها با بی‌حجابی و بدحجابی مساوی و یکسان تلقی می‌شود. در حالی که امر به معروف هر چیز خوب و خیر و نهی از منکر هرچیز بد و شر است. بنابراین امر به معروف فقط حجاب نیست. بلکه مقولات مهمی نیز چون محیط زیست را نیز شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام زرگر با بیان اینکه اسلام دینی است که جهان سالم می‌خواهد نه کشور سالم، اظهار کرد: در دستوراتی که در ستاد مرکزی امر به معروف صادر شده است، موضوع اسراف و تجمل‌گرایی در دستور کار این ستاد قرار داشته است و وظایف مشترکی برای دستگاه‌ها مشخص و تبیین شده است.

تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان حفاظت محیط زیست

در ادامه، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان حفاظت محیط زیست بر فعالیت‌های گسترده این سازمان در این حوزه تاکید کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی در اوایل سال 94  و ابلاغ آن از سوی رییس جمهوری، ستاد این موضوع برای شکل دهی ساختارها ئ تنظیم و تدوین برنامه های خاص این حوزه شکل گرفت.

وی افزود: شش نفر از اعضای دولت شامل وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر کشور جزء اعضای ستاد محسوب می‌شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تمام دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که شورای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند، گفت: در مجموعه شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان حفاظت محیط زیست نیز برنامه‌های متعددی در حال پیگیری است. علاوه بر این پیگیری اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری در کنار مسئولیت‌هایی که شورا برعهده دارد، از بحث‌های مهم مطروحه در این شورا است.

به گفته مجابی، تشکیل شورای امر به معروف در سازمان حفاظت محیط زیست، شناسایی یاوران معروف در سطح ستاد و استان‌ها، تشکیل کارگروه‌های تخصصی هشت گانه از سوی مدیران کل و برگزاری نشست‌های تخصصی از جمله اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع است.

وی با تاکید بر اینکه توجه دین اسلام و فرهنگ ایرانی به محیط زیست بالاست، گفت: در کتب قدیمی ایرانی، چنین آمده است که حتی در دنیای دیگر برای تخریب و آلودگی محیط زیست عقوبت وجود دارد. در دین اسلام نیز به دفعات به این موضوع پرداخته شده است. افزون بر این ها در حقوق اساسی هم بحث محیط زیست مطرح شده است. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از اسناد بالادستی در این حوزه مهم محسوب می‌شود. در ماده 14 این سیاست‌ها مباحث امر به معروف برای حفظ محیط زیست طراحی شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در 17 اسفندماه سال 93 اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این جلسه بر این موضوع تاکید کردند که باید از ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست استفاده شود. تفاهم‌نامه امروز نیز به منظور گسترش نهادهای مردمی برای حفظ محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف طراحی شده است./101/9598/ب1

ارسال نظرات