۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۵۳۵۰۹

برگزاری مراسم نمادین ورود کاروان امام حسین به کربلا در بیرجند

آیین حرکت نمادین کاروان امام حسین(ع) به کربلا با عنوان «کاروان عشق» با حضور خودجوش مردم و دل‌شیفتگان سیدالشهدا(ع) امروز در بیرجند برگزار می‎شود.
نینوا

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، محرم آمد ماهی که حال و هوای انسان را هر چه که باشد آسمانی‌تر می‌کند.

هر که و از هر جا و از هر دین و آیینی که هستی چون به این نقطه از تاریخ می‌رسی حیران می‌شوی.، کافی است فقط یک‌لحظه خودت را جای یکی از نقش‌آفرینان قصه حسین(ع) بگذاری تا ناخودآگاه قلبت به درد آید و اشکت از دیده فرو غلتد و به راستی او چه در گوش تاریخ خوانده که قرن‌هاست دل عالمی را عاشق و مبتلای خویش کرده است.

محرم ماهی است که به وسیله سید مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شد و از توطئه عناصر فاسد و رژیم بنی‌امیه که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند، رهایی بخشید.

حرکت نمادین ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا همزمان با ورود ایشان به کربلا امروز از ساعت 7 صبح تا 19 شب با حضور خودجوش مردم و دل‌شیفتگان سید الشهدا(ع) در بیرجند برگزار می‎شود.

این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم و مدیحه‌سرایی تعزیه‌خوانان به صورت نمادین انجام می‎شود حال و هوای وصف‌ناپذیری را بر شهر حاکم می‎کند.

این کاروان نمادین که با حضور خیل عظیم هنرمندان به ویژه نسل جوان و پیشکسوتان هنر تعزیه‌خوانی به حرکت درمی‌آید از خیابان نرجس بیرجند آغاز شده و از خیابان‌های اصلی شهر عبور می‌کند و این نمایش ساعت‎ها به طول می‌انجامد.

هدف از راه‌اندازی این کاروان زنده نگه‎داشتن قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و نهضت عاشورا است که این کاروان می‌تواند بازگوکننده روایتی از نهضت حسینی باشد، به راستی کجای این مرز و بوم چنین علاقه بی‌مثالی را می‌شناسی؟  

بیشتر منابع، در گزارش‎های خود از روز پنج‌شنبه دوم محرم سال 61 هجرى، به عنوان روز ورود امام حسین(ع) و یارانش به کربلا یاد کرده‌اند.

حرکت‌ کاروان‌ امام‌ از هشتم‌ ذی‌‌الحجه‌ تا دوم‌ محرم‌ که‌ به‌ کربلا رسید، حرکتی‌ بود برای‌ بیدار کردن انسان‌های‌ تمامی تاریخ‌، این‌ کاروان‌، منزل‌ به‌ منزل‌ راه‌ می‌سپرد تا آمیزه‌ای‌ از عظمت‌ و عزت‌ و مظلومیت‌ را بر صفحات‌ تاریخ‌ بنگارد و سرانجام‌ این‌ کاروان‌ در دهم‌ محرم‌ 61 هجری‌ حماسه‌ای‌ را آفرید، حماسه‌ عشق‌، حماسه‌ هویت‌ انسانی‌، حماسه عاشورا.

محرم و صفر ایام بسیار مغتنمی است تا برای اشاعه فرهنگ اصیل دینی تلاش کنیم و به همان میزان که شور حسینی در میان عزاداران افزایش ‌یافته باید به درک عمیق فلسفه محرم و صفر نیز پی ببریم.

کاروان نمادین ورود به کربلا در شهر بیرجند به حرکت در می‎آید و در آن سعی می‎شود تا با هنر شبیه‎خوانی به صورت صامت این واقعه عظیم را برای مردم به نمایش در بیاورند تا با روایت ورود تاریخی امام حسین(ع) به شهر کربلا تا قیام ایشان در روز عاشورا و مظلومیت اصحاب وفادارشان را در دفاع از ارزش‎های اسلامی و اقامه امر به معروف و نهی از منکر به تصویر بکشند و نسل جوان را با گوشه‎ای از عظمت این واقعه آشنا کنند.

در این بین، تجمع مردان و زنانی که از ساعت‌ها قبل منتظر آغاز حرکت قافله حسینی هستند و با لباس مشکی و پرچم‌هایی که در دست دارند ارادت خود را به اباعبدالله الحسین(ع) به نمایش گذاشته‎اند چشم‎ها را نوازش می‌کند، از طرفی قافله و کاروان نمادین ورود به کربلا قصد دارد با به تصویر کشیدن نمادین ورود کاروان حسینی به دشت کربلا، یادآور آغاز فاجعه غم‌انگیز و اندوهگین شهادت اباعبدالحسین(ع) و یاران با وفای ایشان باشد.

در حرکت کاروان نمادین ورود به کربلا، دسته‎های مختلفی به نواختن طبل و سنج و شیپور می‎پردازند که در اجرای این برنامه، گروه‌هایی از هیأت‎های مذهبی و علاقه‌‎مندان مشارکت دارند.

این کاروان امروز از ساعت 7 صبح تا 19 شب با حضور در خیابان‎ها و معابر اصلی شهر افزون بر بازسازی کاروان امام حسین(ع) در کربلا بعضی پیام‎های مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سید و سالار شهیدان را نیز به تصویر می‎کشد./101/880/ب1

ارسال نظرات