۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۵۳۵۴۵

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

صحیفه سجادیه محور خودسازی و تزکیه نفس، مبانی قرآنی عزاداری امام حسین(ع) و خنثی شدن بدعت ها و کج روی ها با تبیین پیام های عاشورا بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، عارف تاش دمیر، امام جماعت مسجد حضرت مهدی(عج) شهر ایغدر کشور ترکیه در گفتگویی در بندرعباس با اشاره به مظلومیت امام سجاد(ع)، اظهار کرد: مظلوم ترین امام در میان ائمه(ع)، علی بن الحسین(ع) است.

وی افزود: وجود نازنین امام سجاد(ع) در حادثه جانسوز کربلا به شدت دچار بیماری گشت و در اثر این بیماری، ضعف و سستی فراوانی بر بدن مبارک آن حضرت چیره شد، به گونه ای که حتی توانایی حمل شمشیر را نداشت؛ این بیماری در حقیقت لطف و عنایتی از جانب خداوند بوده است، تا بدین وسیله ایشان در جنگ شرکت نکند و جان مبارکش از خطر کشتار جانیان آن حادثه خونین در امان بماند و در سایه این حفاظت جانی، رشته پر فروغ امامت تداوم یافت.

این اندیشمند جهان اسلام خاطرنشان کرد: زین العابدین در واقعه جانسور عاشورا، شاهد صحنه های دلخراش جنایات یزیدیان و به شهادت رسیدن سرور و سالار شهیدان و 72 تن از یاران آن حضرت بودند و سپس اسارت و خرابه نشینی را گذراندند.

وی به دوران زندگی امام سجاد(ع) پس از اسارت اشاره کرد و گفت: امت اسلامی باید پس از حادثه عاشورا، اشتباهات خود را جبران می کرد، اما مظلومیت آن حضرت تا جایی رسید که حتی کسی را نداشتند تا با او سخن بگویند.

تاش دمیر با اشاره به خفقان دوران امامت علی بن الحسین(ع)، افزود: آن حضرت با توجه به اختناق موجود، از قالب دعا برای تبیین معارف الهی بهره جستند که صحیفه سجادیه یادگار ارزشمند سیدالساجدین، کتابی برای هدایت و رستگاری بشریت است.

متاسفانه به بُعد تربیتی صحیفه سجادیه توجه نشده است.

دانش آموخته جامعه المصطفی با ذکر اینکه متاسفانه تا کنون به بُعد تربیتی صحیفه سجادیه توجه نشده است، تصریح کرد: صحیفه سجادیه به عنوان محور خودسازی و تزکیه نفس، گنجینه بزرگ و عظیمی است که مظلوم و غریب مانده است.

امام جماعت مسجد حضرت مهدی(عج) شهر ایغدر کشور ترکیه، به نقش تربیتی دعا اشاره کرد و افزود:  خداوند در آیه 77 سوره «فرقان» می فرماید: « قُلْ ما يَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَکُونُ لِزاماً»؛ یعنی « بگو که اگر دعای شما ( و ناله و زاری و توبه شما ) نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟ که شما کافران ( آیات حق را ) تکذیب کردید و به کیفر همیشگی آن گرفتار خواهید شد».

وی با استناد به روایتی که می گوید: «اگر کسی اهل دعا نباشد و دعا را ترک کند انگار به خدا کفر پیدا کرده است»، به آیه 60 سوره غافر که می فرماید: « وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ»؛ «و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى ‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آيند»، تصریح کرد: این آیه شریفه بدین معناست که هرکسی که اهل دعا نباشد، اهل دوزخ است.

دکتر تاش دمیر از دعا به عنوان بهترین روش تعلیم و تربیت نام برد و عنوان کرد: زبان دعا منجر به تزکیه نفس می شود، دعا حالتی است که موانع را برطرف، زمینه را آماده و ظرفیت انسان را برای رسیدن به مطلوب بیشتر می کند و در این حالت بیشتر از ظرفیت قلب فرد در معرض رحمت الهی قرار می گیرد.

کلید اسرار با دعا به انسان بخشیده می شود

وی با بیان اینکه کلید اسرار با دعا به انسان بخشیده می شود، تصریح کرد: انس با صحیفه سجادیه موجب نجات و رهایی انسان از جهل و ظلمت می شود و هرکسی که با این کتاب مانوس باشد باید بدانند صاحب دعا دستش را می گیرد به شرط اینکه دست انسان کثیف نباشد.

این اندیشمند و محقق اهل کشور ترکیه به رساله الحقوق امام سجاد(ع) نیز اشاره کرد و با بیان اینکه آن حضرت یکی از مشکلات جوامع را عدم شناخت وظیفه معرفی کرده بودند، گفت: امروز نیز موضوع مهم «توجه به شناخت وظیفه» می تواند مشکلات جهان اسلام را مرتفع سازد.

گفتنی است: کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) از شش سال پیش هرساله ٢٥ محرم، مصادف با سالروز شهادت امام زین العابدین(علیه السلام) و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به میزبانی استان هرمزگان و به مرکزیت شهر بندرعباس برگزار می شود.

مبانی قرآنی عزاداری امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام محمد علی مروی در گفت‌وگویی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: محرم و مجالس عزاداری آن مانند رودی است که هر ناپاکی را تطهیر می‌کند و هر سیاهی را از بین می‌برد .لذا در آستانه ماه محرم توجه به این نکته که خداوند فرصت بسیار مهمی را برای خودسازی در اختیار ما گذاشته است می‌تواند در بهره‌مندی از این فرصت تاثیر فراوانی داشته باشد.

این مدرس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: اگرچه که از قرن‌های گذشته تا کنون عزاداری برای امام حسین علیه السلام در شکل‌های گوناگون مورد توجه همه آزادگان جهان بوده است، اما در این میان برخی اشکالات و شبهات نیز از طرف برخی افراد بر اقامه عزاداری برای امام حسین علیه السلام بیان شده است که نیاز به توجه و پاسخگویی دارد.

وی افزود: این شبهات گاهی از طرف برخی افراد مطرح می‌شود که با داعیه صلح دوستی از دوری از جنگ و نفرت پراکنی تصور می‌کنند که گریه کردن و اقامه عزا بر امام حسین علیه‌السلام  باعث تشویق به جنگ و ایجاد کینه و عداوت بین انسان‌هاست. گاهی نیز این اشکال از طرف وهابیون مطرح می‌شود که اعتقاد دارند گریه کردن بر میت، مخالف با سنت نبوی و بدعت در دین اسلام است و نوعی اظهار مخالفت با خواست و اراده خدواند است و به این ترتیب مساوی با کفر خواهد بود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در پاسخ به این شبهات توجه به چند نکته لازم است؛ اول آنکه اگرچه که دعوت به صلح و دوستی و پرهیز از جنگ و کینه توزی امری پسندیده و مورد قبول هر فرد مصلحی است و دین اسلام نیز بر آن تاکید فراوان دارد، اما باید دانست که عزاداری امام حسین علیه‌السلام نیز در راستای همین هدف و در جهت برقراری صلح و عدالت حقیقی است؛ چراکه صلح و دوستی همیشه با دوری از جنگ و فراموشی ظلم و ستم و جنایات ظالمان، فراهم نمی‌شود بلکه با گسترده شدن عدالت و پاکی است که جهان روی آرامش را خواهد دید.

این مدرس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: برای صلح باید ظلم و فساد را از بین برد و مجلس عزای ابی عبداللّه علیه‌السلام نیز فریاد پرخروش ظلم ستیزی است آن هم ظلمی بی نظیر در تاریخ بشریت، که در آن بهترین خلق خدا را به بدترین شکل کشتند در حالی که هدف او اصلاح‌گری و صلح‌طلبی بود. باید علیه این ظلم فریاد برآورد و مجلس عزای ابی عبداللّه همان فریاد است، تریبونیست که از آغاز این حادثه دردناک تا کنون نگذاشته است که این ظلم فراموش شود و در کنار آن به احیاء اهداف ابی عبداللّه علیه‌السلام پرداخته است. این امر مطابق با مبانی قرآنی است چنانکه می فرماید: لا یحبّ اللّه الجهر بالسوء من القول الّامن ظلم. سوره نساء، خداوند متعال فریاد زدن به بدگوئی را دوست ندارد جز برای کسانی که مورد ستم قرار گرفتهاند.

حجت‌الاسلام مروی تصریح کرد : از این آیه استفاده می‌شود که خداوند متعال نه تنها به مظلومان اجازه فریاد و افشاگری داده بلکه چنین فریادی محبوب ذات اقدس الهی قرار گرفته است.

خنثی شدن بدعت ها و کج روی ها با تبیین پیام های عاشورا

حجت الاسلام  امین حاجی اف از کشور آذربایجان، در جمع طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی العالمیه تبریز به تبیین اهداف قیام عاشورا پرداخت و اظهار کرد: امام حسین(ع) با قیام خود دین اسلام را تا همیشه تاریخ زنده نگه داشت، به طوری که بشریت می تواند با الگوگیری از قیام عاشورا در برابر مشکلات و انحرافات مقاومت کند.

وی با اشاره به اینکه بهره گیری از پیام های عاشورا بدعت ها و کج روی ها را خنثی می کند، افزود: بصیرت دینی با شناخت درست فرهنگ دینی و سیره معصومین(علیهم السلام) سبب می شود که هیچ آفتی به عقاید و آداب و رسوم دینی راه نیابد.

حجت الاسلام حاجی اف با بیان این که امروز دشمنان دین اسلام در قالب ها و گروه های مختلف به دنبال تحریف ارزش های دینی هستند، تصریح کرد: بازخوانی پیام های قیام امام حسین(ع) و انتقال آن به نسل جوان، رسالت اصلی مبلغان در سراسر دنیاست.

وی  اعتراض به حاکمیت طاغوتی را دیگر پیام مکتب عاشورا  برشمرد و گفت: واقعه عاشورا یک تاریخ، یک مکتب و یک دانشگاه است که منشاء پیدایش این تاریخ وضعی نبوده است، بلکه واقع عاشورا به قلم عظیم الهی و در عرض الهی ثبت شده است.

این دانش آموخته آذربایجانی افزود: همچنین مسئله امر به معروف و نهى از مـنكر از مـهمـتـرین اركان دین است و امـام حسین(علیه السلام)  در درجه اول مسئول اجرای این امر مهم اسلامى در حادثه کربلا است.

وی تصریح کرد: هدف اصلی قیام امام حسین(ع) را می توان در احیای دین خلاصه کرد، چرا که امام(ع) آگاهانه از جان و مال خود در احیای مکتب اسلام گذشتند.

حجت الاسلام حاجی اف با اشاره به اینکه امروز نااهلان در راستای کم رنگ جلوه دادن نهضت عاشورا  تلاش زیادی می کنند، تصریح کرد: مبلغان دینی حافظان ارزش های دینی هستند و ماه محرم، بهترین فرصت برای تحکیم مفاهیم دین و پیام های عاشورایی است.

ششمین جلسه کمیته اجرایی کنگره قرآن و علوم انسانی برگزار شد

جلسه ششم کمیته اجرایی کنگره قرآن و علوم انسانی امروز یازدهم مهر در مدرسه عالی قرآن و حدیث المصطفی(ص) برگزار شد.

در این جلسه در مورد کمیته‌های ارزیابی مقالات و مسائل اجرایی بحث و تبادل نظر و مقرر شد تا اواخر مهر ماه جلسه‌ای در این زمینه با آیت الله اعرافی، رئیس المصطفی و مدیر حوزه‌های علمیه تشکیل و روند همایش بررسی شود.

شورای علمی این همایش تاکنون یک جلسه داشته و چندین جلسه کمیته اجرایی نیز برگزار شده و آبان ماه نیز جلسه‌ای با نهادهای همکار برگزار خواهد شد.

در این جلسه همچنین درباره پیش همایش‌ها و محل برگزاری آن و ابراز تمایل برخی نهادهای جدید برای همکاری تبادل نظر شد.

در چهارمین جلسه این کمیته که هفته گذشته تشکیل شد پوستر همایش نهایی شده بود.

یادآور می‌شود، کنگره «قرآن و علوم انسانی» به همت جامعة‌المصطفی‌العالمیه (مدرسه عالی قرآن و حدیث) اردیبهشت سال ۹۶ برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این کنگره، آخر آذرماه ۱۳۹۵ اعلام شده و زمان اخذ مقالات نیز تا آخر بهمن ۱۳۹۵ خواهد بود./1325/ت303/ی

ارسال نظرات