۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۵۳۵۹۴
مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

قمه‌زنی موجب وهن دین می شود

حجت الاسلام انتظاری گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تفکر و تعقل در معارف اسلامی و آموزه های مکتب حسینی هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین انتظاری

حجت الاسلام علی انتظاری، مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ترتیب یافت، اظهار داشت: دشمنان مکتب تشیع با راه‌اندازی فرقه‌های مختلف ضاله و ترویج افکار انحرافی و التقاطی به دنبال شیوع باروهای غلط از دین در جامعه هستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی نگرش‌های افراطی نسبت به مقوله عزاداری ماه محرم وجود دارد که مراحع عظام تقلید و علمای بزرگ همواره مخالف آن بوده‌اند، از جمله این مسائل می توان به قمه‌زنی موجب وهن دین می شود بحث قمه‌زنی و آسیب رساندن به اعضای مختلف بدن در عزاداری‌ها اشاره کرد، که بر اساس مفاهیم قرآنی و روایی حرام است.

حجت الاسلام انتظاری گفت: با نگاهی به تاریخ اسلام و معاصر می توان دریافت که در هیچ یکی از منابع روایی و حدیثی، تأکید بر قمه‌زنی نشده است، جالب آنست که برخی سفارتخانه‌های استعمار و استکبار در دوران رژیم پهلوی خود مروج قمه‌زنی در کشور بوده‌اند.

مدیر حوزه علمیه آدربایجان‌شرقی با اشاره به اسناد متعددی تاریخی درخصوص توزیع قمه از سوی سفارت انگلیس در میان عزاداران حسینی گفت: همه این مسائل نشان می دهد که غرب به دنبال استفاده سوء تبلیغی علیه اسلام است؛ قطعا برای دشمنان اسلام وجود یک متفکر مسلمان بسیار خطرناک‌تر از مردم عزاداری است که توجهی به محتوای قیام حسینی ندارند.

وی با بیان این‌که امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تنها با تمسک به آرمان های حسینی و تأسی از مکتب اهل بیت توانست رژیم شاهنشاهی را نابود کند، افزود: آنچه مسلم است؛ امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تفکر و تعقل در معارف اسلامی و آموزه های مکتب حسینی هستیم.

امام جمعه جلفا با اشاره به این‌که جهالت امت اسلامی در واقعه غدیر منجر به بروز فاجعه عاشورا شد، گفت: اگر امت رسول الله به سفارش نبی اکرم(ص) در روز غدیر توجه و عمل می‌کردند، خاندان فاسد بنی‌امیه نمی‌توانست بر مسند حکومت بر امت اسلامی بنشیند و در نهایت اهل بیت رسول اکرم(ص) نیز در واقعه عاشورا شهید و اسیر نمی‌شدند.

حجت الاسلام انتظاری ادامه داد: امروز نیز دشمنان اسلام و تشیع به عنوان یزیدیان زمان شناخته می‌شوند، هرگونه غفلت و تعلل در تبعیت از رهنمودهای ولایت فقیه منجر به وجود حوادث تلخی خواهد شد که شاید جبران ناپذیر باشد، اگر محب اهل بیت هستیم، باید در اطاعت از رهنمودهای ولی فقیه در دوران غیبت پیشگام باشیم./302/935/ب1

ارسال نظرات