۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۴۵۳۶۳۸
حجت الاسلام پناهیان:

انسان باید رنج‌ها و لذت های زندگی را مدیریت کند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رنج و لذت در زندگی انسان ها وجود دارد، گفت: نباید از رنج های موجود در زندگی صدمه خورد، بلکه باید آن را مدیریت کرد.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه سخنرانی خود که شامگاه سه شنبه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به تفاوت انسان های دین دار با دیگران، گفت: دینداران کلان نگر هستند، دین انسان را مجبور می کند در جزییات غرق نشود اگر چه به آن می پردازد و دقت دارد، دین از مقوله برنامه ریزی راهبردی است، دین انسان را مجبور می کند در مسائل زندگی خویش از بالا نگاه کند، دبیران دینی باید توانمند بوده و از بالا به مسائل نگاه کنند، دانش آموزان باید کلان نگر بوده و فقط به جزییات مشغول نشوند.

وی با بیان اینکه راه عبور از رنج های زندگی چیست، گفت: انسان برای رسیدن به پاسخ باید کلان نگر باشد، برخی از فکر کردن و تحلیل شنیدن رنج می برند، این افراد به دنبال سرگرمی و هیجانات جزئی هستند و از درک عمیق بدشان می آید.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید در بیان مسائل فرهنگی کاری کنیم که مردم کلان نگر شوند، در یک نگاه دغدغه اصلی انسان ها رنج و لذت است، اگر انسان خوب باشد سطح لذتش بالاتر بوده و رنج ها را تحمل می کند، اگر بد باشد لذت هایش پست خواهد بود، تمامی انسان ها در زندگی خود زنج ها و لذت ها را مدیریت می کنند.

وی گفت: انسان ها همه درگیر لذت و رنج هستند، خداوند نیز به انسان لذت و رنج را نشان می دهد، اولیا الهی نیز به دنبال لذت ملاقات با خدا هستند، پس از اینکه انسان این موضوع را درک کرد می فهمد که اسیر چه لذت و رنجی است.

حجت الاسلام پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت: باید رنج ها را بهتر مدیریت کنیم، انسان نباید از رنج ها صدمه بخورد بلکه باید از آن عبور کند، باید به گونه ای باشد که به استقبال رنج برود، امام راحل(ره) با این همه محبوبیت به هیچ عنوان به آن اعتنا نمی کردند و آن را مدیریت کردند.

وی ادامه داد: در دین آمده که نباید حب دنیا داشته باشیم، حب دنیا رأس همگی خطاها است، به سادگی نمی توان حب دنیا را از دل خالی کرد، اگر ایمان انسان به قیامت و حساب و کتاب زیاد باشد فواید زیادی خواهد داشت ولی کسب این ایمان نیز به سادگی نیست، از دیگر مسایلی که حب دنیا را از بین می برد تفکر درباره مرگ است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اگر در یک اداره کارمندانی به مردم ظلم کنند بدانند اشک هایشان برای امام حسین(ع) واقعی نیست، اگر یک قاضی اهل رشوه باشند دیگر قضات نیز محکوم هستند و اشکهایشان واقعی نیست.

وی ادامه داد: نگاه صهیونیستی به گریه امام حسین(ع) این است که انسان ها گریه کنند و کمتر مقابل ظلم صهیونیست بایستند، اما نباید چنین باشد، مردم باید برای مقابله با ظلم برای امام حسین(ع) گریه کنند./811/202ب2

 

ارسال نظرات