۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۴۵۳۷۳۳
به مناسبت فرا رسیدن سالروز ارتحال عالم فرهیخته و وارسته کرمانشاهی؛

مروری بر زندگینامه آیت الله حاج آقا مجتبی حاج آخوند

آیت الله حاج آقا مجتبی حاج آخوند از عالمان وارسته و همواره زنده استان بود که در سالیان پر برکت عمر خویش تکیه گاه روحانیت خطه کرمانشاه بود و نقش بسزایی در تبیین دین قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشت.
حاج آقا مجتبی حاج آخوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، آیت الله حاج آقا مجتبی حاج آخوند از عالمان وارسته و همواره زنده استان کرمانشاه بود که در سالیان پر برکت عمر خویش تکیه گاه روحانیت خطه کرمانشاه بود و نقش بسزایی در تبیین دین قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشت.

ولادت

در سیزدهم جمادی الثانی سال 1347 قمری در یکی از محله های قدیمی شهر کرمانشاه، واقعه ای نوید بخش اتفاق افتاد و ستاره ای پرفروغ در آسمان سلسله جلیله روحانیت خطه  کرمانشاه هویدا شد که درخشش و تابش آن تشنگان و دوستداران را در موجی از شادی و شعف فرو برد، همان شخصیتی که بعدها بسیاری از دوستداران فضیلت، علم و معنویت و اخلاق از انوار فروزانش بهره های کافی و وافی گرفتند.

محل ولادت و رشد حاج آقا مجتبی حاج آخوند شهر کرمانشاه بود و خاندان وی در این شهر به فضل و علم مشهور بوده و از دانشوران و علمای نامدار کرمانشاه به شمار می رفتند.

تحصیلات

پس از نشو و نما تحت تربیت و پرورش پدر عالم و مادری نیکوسرشت تحصیلات ابتدایی و بخشی از دبیرستان خود را گذراند، ایشان با اتمام مقطع تحصیلی کلاس هفتم با عشق و علاقه وافر در سال 1323 شمسی در سن چهارده سالگی وارد حوزه علمیه کرمانشاه شد و در مدت هشت سال مقدمات علوم عربی از صرف و نحو، معانی، بیان و بدیع و سطوح فقهی و اصولی نظیر شرح لمعتین، معالم و بخشی از رسائل و مکاسب را فرا گرفت، حاج آقا مجتبی بنا به پیشنهاد پدرش قصد داشت برای تحصیل علوم دینی راهی قم شود که با تأسیس حوزه علوم دینی در کرمانشاه در اوایل دهه 1320 به اهتمام و کمک سیدابوالحسن اصفهانی، حاج آقا حسین قمی و تنی چند از علمای بزرگ کرمانشاه روبرو شد و تحصیلات حوزوی خود را در این شهر آغاز کرد.

اساتید

اساتید ایشان در مرحله دروس مقدمات حوزه یعنی ادبیات عرب، منطق، سیوطی، مغنی، معالم، حاشیه، مطول و مقداری از سطح همانند لمعه، قوانین، رسائل و مکاسب می توان از حضرات آیات شیخ حسن حاج آخوند، شیخ حسن علامی، سید محمد جواد نجومی، سید محمد میبدی، آقا محمد آل آقا، سید حسین معصومی لاری نام برد.

اساتید حاج آقا مجتبی حاج آخوند در دروس سطح حوزه علمیه قم حضرات آیات عبدالجواد جبل عاملی، سید محمد باقر سلطانی طباطبایی و در دروس خارج آیت الله العظمی سید حسین بروجردی، حضرت  امام خمینی (ره) بوده و در فلسفه از محضر علامه طباطبایی بهره مند گردید.

آیت الله حاج آخوند پس از دوازده سال سکونت در قم و کسب درجه اجتهاد و دریافت اجازات از محضر علما به امر حضرت امام خمینی (ره) به شهر کرمانشاه موطن اصلی خود مراجعت نموده و در مسجدی که پدر و اجدادش مشغول تبلیغات دینی و انجام امور عبادی و شرعی بودند به امامت جماعت، منبر و تدریس مشغول شد.

با توجه به قرابت فکری ایشان با حضرت امام خمینی (ره) و شروع نهضت حضرت امام در سال های 1341 و 1342 و مراجعت ایشان به کرمانشاه مسجد حاج شهباز خان به یکی از پایگاه های اصلی مبارزه علیه رژیم و محل تبیین اندیشه های امام در کرمانشاه تبدیل شد تا به آنجا که در سال 1352 به دستگیری طلاب فضلا و حاج آقا مجتبی در مسجد شهباز خان انجامید تا به دستگیری و انتقال ایشان به کمیته مشترک ضد خرابکاری رژیم پهلوی در تهران انجامید.

آیت الله حاج آخوند به منظور پیشبرد اهداف خود و ترویج و دفاع از دین و دانش دینی در سال های 1345 و1346 مقدمات مرمت مسجد حاج شهباز خان را فراهم کرد و با بازگشایی مجدد مدرسه  جنب مسجد فعالیت حوزه را رونق بخشید  ونقش مهمی در تحولات و حوادث معطوف به انقلاب اسلامی را ایفا نمود، ایشان از مروجان و طرفداران امام خمینی (ره) بود و با بازگشایی مجدد این حوزه در جلب و جذب طیف وسیعی از هواداران و مقلدان امام خمینی (ره) در کرمانشاه به ویژه در میان طلاب جوان بسیار تأثیر گذار بود.

با بازگشایی مجدد مدرسه و مرمت مسجد حاج شهباز خان جمعی از شاگردان و علمای شهر که ارتباط خوبی با حاج آقا مجتبی داشتند برای تدریس به این مدرسه روی آوردند بسیاری از هواداران امام خمینی (ره) که در قم با حاج آقا مجتبی آشنایی پیدا کرده بودند همه در تبلیغ و ترویج دین مرجعیت امام فعال بودند با این مدرسه رفت و آمد داشتند و به مناسبت های مختلف به کرمانشاه مسافرت می کردند.

مدرسه علمیه حاج آخوند توانست در توسعه نفوذ هواداران امام خمینی (ره) در کرمانشاه تأثیر بسیاری برجای بگذارد، طلبه هایی که به این مدرسه آمده و تحصیل می کردند با هدایت و راهنمایی خاصی به امام تمایل پیدا می کردند و حلقه یاران امام را در غرب کشور توسعه می دادند، مدرسه محل رفت و آمد علما، دوستان و آشنایان آیت الله حاج آخوند شد، آیت الله حاج آخوند در حمایت برخی از مبارزان ضد رژیم و افرادی نظیر شهید اندرزگو که تحت تعقیب مقامات امنیتی و سیاسی بود نقش مؤثری داشت و در مواقعی که لازم بود مخفیانه کمک هایی به ایشان می کرد.

عشق و علاقه به اهل بیت(ع)

یکی از مهمترین خصوصیات بارز حاج آقا مجتبی علاقه شدید به ائمه معصومین علیهم السلام خصوصأ صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) بود، به همین دلیل از زمان ورود به کرمانشاه تا زمان رحلت حتی المقدور در ایام وفات و اعیاد مذهبی مجالس روضه و جشن را در منزل و مسجد حاج شهبار خان برقرار می کردند و از آقایان اهل منبر و وعاظ برجسته دعوت می کردند و خود نیز به طور مرتب در آن مراسم شرکت می کردند.

فعالیت ها

آیت الله حاج آقا مجتبی حاج آخوند علاوه بر تدریس علوم دینی و تربیت طلاب و فضلا خدمات فرهنگی و اجتماعی فراوانی در سطح استان کرمانشاه قبل و بعد از انقلاب داشتند، تعمیر و مرمت مسجد و مدرسه حاج شهباز خان در سال 1367 شمسی است، این مسجد که به دلیل شدت فرسودگی قابل استفاده نبود و با زحمت های فراوان وی به بهره برداری رسید، این مسجد و مدرسه یکی از مکان های مهم فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در سطح استان به شمار می رود.

آیت الله حاج آقا مجتبی حاج آخوند پس از انقلاب مسؤولیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مختلفی از جمله، سرپرستی حوزه های علمیه کرمانشاه به حکم حضرت امام خمینی (ره)، مسؤول کمیته انقلاب اسلامی کرمانشاه از طرف شورای مرکزی کمیته انقلاب اسلامی کشور، نماینده حضرت امام خمینی (ره) در جهاد سازندگی کرمانشاه، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری( دو دوره)، نماینده حضرت امام خمینی (ره) در بنیاد مسکن کرمانشاه، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی، مسؤول عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب را بر عهده داشت.

خاطره ای از دیدار آیت الله حاج آقا مجتبی حاج آخوند و رهبر معظم انقلاب با حضرت امام خمینی(ره)

حجت الاسلام محمد مهدی حاج آخوند از فرزندان آیت الله حاج آقا مجتبی حاج آخوند با بیان خاطره ای از دیدار پدرش و رهبر معظم انقلاب با امام خمینی گفت: در اوایل نهضت حضرت امام خمینی(ره) حاج آقا مجتبی حاج آخوند به اتفاق رهبر معظم انقلاب خدمت حضرت امام خمینی(ره) می رسند و به حضرت امام عرض می شود که آقا ما که توپ و تانکی نداریم چطور در مقابل شاه مقاومت کنیم؟ حضرت امام خمینی می فرماید: «درست است که توپ و تانک نداریم اما اگر در منزل هم بنشینیم کاری را از پیش نخواهیم برد و باید تنها استخاره کنیم، ما حرف می زنیم و موضع می گیریم و در میدان می ایستیم و این قدرت ما است.»

همین مقاومت و ایستادگی بنیانگذار انقلاب اسلامی بود که در سال های تبعید حتی مقاومت کم نشد و مقامت سبب شد که پس از 2500 سال بساط رژیم شاهنشاهی، در ایران برچیده شود و اتفاقی افتاد که با هیچ معیار مادی دنیا قابل پیش بینی نبود اما با معیار و ملاک های معنوی، حضرت امام خمینی (ره) سبب شد این کار خدایی انجام شود و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید./857/202/ب2

ارسال نظرات