۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۴۵۳۸۸۰
مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد:

نگذاریم ادبیات امام به انزوا برود/ مصلحت نظام در حفظ اصول انقلابی و اسلامی آن است

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به فرازهایی از مواضع امام خمینی(ره) نسبت به آمریکا و استکبار جهانی از جمله اینکه «کسی تصور نکند ما راه سازش با جهانخواران را نمی دانیم ولی هیهات که حکومت اسلامی به ملت خود خیانت کند»، گفت: ابتکار امام خمینی(ره)، استفاده از تعبیر شیطان برای مصداقی چون آمریکا بود که در دنیا جا افتاد و ما امروز وظیفه داریم بایستیم و نگذاریم این ادبیات امام به انزوا برود.
حجت گنابادی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد چهارشنبه شب در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در حسینیه هنر، از ایجاد تردید، القای ناامیدی، تفرقه افکنی، ممانعت از خیر و گسترش سرگرمی و غفلت به عنوان راهکارهای شیطان برای نفوذ در جامعه نام برد.

وظایف امت نسبت به امام/ دعا برای امام زمان دعا برای نهادینه شدن روحیه جهاد است

وی در ادامه به وظایف امت نسبت به امام با توجه به آیات 51 و 52 سوره فرقان اشاره و تصریح کرد: نصرت، نخستین وظیفه امت نسبت به امام است؛ در نهضت عاشورا پیروزی، فلاح و تمجید ما از کسانی است که امام را یاری کردند و نکوهش و لعن متوجه کسانی است که امام را تنها گذاشتند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: احیای امر اهل بیت(ع) دومین وظیفه ما نسبت به امام امت است و نباید حرف امام روی زمین بماند.

مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد دعای همیشگی برای امام زمان(عج) را سومین وظیفه امت نسبت به امام برشمرد و تأکید کرد: جریان انتظار، جریان قیام و دعا برای امام زمان(عج)، دعا برای نهادینه شدن روحیه جهاد و آمادگی است وگرنه صرف دعا خواندن و دست روی دست گذاشتن ارزشی ندارد.

ارکان جهاد کبیر

وی در ادامه ولایتمداری، استکبارستیزی، جهاد فرهنگی و جهاد سیاسی را ارکان جهاد کبیر با استفاده از آیات 51 و 52 سوره فرقان معرفی و در تبیین استکبارستیزی، اظهار کرد: در آیه شریفه «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» خداوند صریحا می فرماید از کافرین اطاعت نکنید؛ اگر استکبارستیز نباشیم، شیطان به عنوان رهبر استکبار در جامعه و امت اسلامی نفوذ می کند.

 جت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه از دیدگاه امام خمینی(ره)، استکبار به معنای نافرمانی و سرکشی حاصل از کبر و مقابل آن تسلیم بودن است، به استکبارستیزی از نگاه قرآن پرداخت و گفت: معمولا آیه شریفه 29 سوره فتح را تا عبارت «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّار» می خوانیم در حالی که در ادامه آن خداوند ویژگی های این افراد را که نسبت به دشمن سخت و محکم هستند بیان کرده و می فرماید عبادتها و خودسازیهای آنان برای این است که بتوانند مقابل دشمن بایستند و مقاومت کنند.

عدم اطاعت از کفار؛ هم تراز تقوا

وی با اشاره به برخی کلیدواژه های قرآنی درباره رابطه مسلمانان و کفار، ادامه داد: در برخی آیات، عدم اطاعت از کفار، هم تراز و عدل تقوا مطرح شده است؛ برخی تصور می کنند اگر با امریکا و انگلیس به تفاهم برسیم، به راحتی و آسایش خواهیم رسید در حالی که نه تنها اینگونه نیست بلکه با برقراری ارتباط با آنها ما نیز مانند آنها ظالم محسوب می شویم حتی اگر ظلمی نکنیم.

استاد حوزه علمیه با طرح این پرسش که در 50 سال اخیر کدام یک از حکام کشورهای منطقه بوده اند که در اثر روابط صلح آمیز با امریکا و انگلیس یا اسرائیل به عزت رسیده اند؟، تصریح کرد: استکبارستیزی، شعار اصلی و کلیدی درسهای عاشورا است.

وی با اشاره به خطبه امام حسین(ع) در هنگام خروج از مدینه، گفت: از رازهای عزاداری برای امام حسین(ع)، احیای رسالت و راه ایشان است؛ این جلسات را دست کم نگیریم. در عین حال این منافاتی با تغییر شکل برگزاری مجالس عزاداری به تناسب نیاز مخاطبان ندارد.

هر گاه مقتدرانه استکبارستیزی داشته ایم، در کانون توجه دنیا قرار گرفته ایم

حجت الاسلام گنابادی نژاد تأکید کرد: اینکه امروز برخی فکر می کنند اگر مقابل استکبارجهانی ملایمتر صحبت کنند دنیا بیشتر به ما توجه می کند، اشتباه است و به عکس ما هر گاه مقتدرانه استکبارستیزی داشته ایم، در کانون توجه دنیا قرار گرفته ایم.

وی با بیان اینکه باید مراقب باشیم خط عاشورا و انقلاب از مسیر خود منحرف و اسلام اصیل با پایه های مستحکم استکبارستیزی به اسلام آرام بی دردسر و صلح با مستکبران(به بهانه رشد و پیشرفت) مبدل نشود، افزود: اگر اندیشه و راه امام حسین(ع) را پیدا نکرده باشیم دچار این آسیب بزرگ خواهیم شد.

مصلحت نظام در حفظ اصول انقلابی و اسلامی آن است نه اینکه برای همه اتفاقات، نسخه مصلحت بپیچیم

مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با اشاره به فرازهایی از مواضع امام خمینی(ره) نسبت به آمریکا و استکبار جهانی از جمله اینکه «کسی تصور نکند ما راه سازش با جهانخواران را نمی دانیم ولی هیهات که حکومت اسلامی به ملت خود خیانت کند»، ابراز کرد: ابتکار امام خمینی(ره)، استفاده از تعبیر شیطان برای مصداقی چون آمریکا بود که در دنیا جا افتاد و ما امروز وظیفه داریم بایستیم و نگذاریم این ادبیات امام به انزوا برود.

وی با اشاره به برخی تلاشها برای به حاشیه راندن نصوص امام خمینی(ره) از طریق نقل خاطرات، ادامه داد: مصلحت نظام در حفظ اصول انقلابی و اسلامی آن است نه کنار گذاشتن آنها و اینکه همه اتفاقات را با نسخه مصلحت تبیین کنیم؛ امروز عده ای که تریبون دارند ادعا می کنند اگر ما از برخی مواضع خود در برابر مستکبران کوتاه بیاییم، کار کشور درست می شود در حالی که نص صریح امام می گوید به عکس، اگر به استکبارستیزی ادامه دهیم شهد پیروزی را می چشیم.

گامهای امام خمینی(ره) در راستای استکبارستیزی

حجت الاسلام گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در راستای استکبارستیزی هشت کار مهم انجام دادند که احیای جریان استکبارستیزی نخستین آن بود؛ تا پیش از انقلاب اسلامی، فعالیت سیاسی مبارزاتی بدون وابستگی به ابرقدرتها بی معنا بود اما امام خمینی(ره) باب مبارزه با شرق و غرب را باز کردند.

استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: همچنین پیش از نهضت امام خمینی(ره)، مبارزات، بیشتر جنبه سیاسی و مسلحانه داشت اما امام مبنای اعتقادی به آن دادند. از سوی دیگر ارزشهای انسانی را متبلور و جبهه حق و باطل داده و فرهنگ ظالم و مظلوم را در سطحی گسترده به جهان بشریت گسترش دادند تا جایی که امروز شاهد هستیم هر جا جبهه حق و باطلی باشد، سربازان امام از اقصی نقاط جهان در آن حضور دارند.

وی همچنین، گفتمان سازی، نمادسازی و ایجاد عهد ارزشی برای استکبارستیزی را از دیگر اقدامات امام خمینی(ره) در راستای استکبارستیزی  برشمرد./930/201/ب2

ارسال نظرات