پذیرش ولایت باید از روی دلیل و برهان باشد نه احساس و جبر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، شب گذشته در هیأت فدائیان حسین اصفهان با بیان اینکه شیعه همواره پیرو امام و ولی است، گفت: یکی از مراتب توحید، توحید در ولایت است، خداوند ولی هست اما این ولایت به نحو تکوینی است و کسانی که با اختیار خود ولایت خدا را بپذیرند تحت سرپرستی و حمایت خدا قرار خواهند گرفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، تصریح کرد: خداوند چهارده معصوم(ع) را ولی ما قرار داده است، در پذیرش این ولایت از سوی ما هیچ جبری نیست، بلکه باید پذیرش ولایت معصومین(ع) باید با دلیل و برهان باشد نه از روی جبر و یا برمبنای احساس و جو زدگی؛ یکی از ویژگیهای شیعیان پذیرش ولایت است.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی عهد کرد ولایت امام زمان(ع) بر گردن او باشد و قبول کرد که ولایت ایشان همیشه بر گردنش باشد و هرگز ایشان را نافرمانی نکند بیعت دائمی امام زمان(عج) را پذیرفته است، چنین شخصی زیر بیعت کسی نخواهد رفت مگر اینکه این بیعت در امتداد ولایت امام باشد، مانند پذیرش ولایت فقیه، وهابیت به دلیل اینکه تحت ولایت امامان معصوم(ع) نیست ولایت آمریکا را پذیرفته است، شیعه اما در امتداد ولایت معصومین(ع) ولایت فقیه را پذیرفته است و به همین جهت است که هرگز ولایت استکبار و ظالمین را نخواهد پذیرفت.
بهترین راه رسیدن به مطلوب رجوع به متخصص است
آیت الله مهدوی دلیل رجوع غیرمتخصص به متخصص را یکی از ادله عقلی تبعیت از مرجع تقلید و ولی فقیه عنوان کرد و گفت: رجوع به متخصص به معنای عصمت او نیست، ولی این به معنای جواز نافرمانی از متخصص نیست بلکه بهترین و تنها راه رسیدن به مطلوب در هر مسألهای رجوع به متخصص است، عالم دین در امور دینی متخصص است، شخص متخصص در هر امری را معصوم نمیدانیم ولی از او تبعیت میکنیم چون که او متخصص است و ما باید به او اطمینان کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر کسی ولایت امام و در امتداد آن ولی فقیه را قبول نکرده باشد در زمان ظهور هم تحت ولایت طاغوت قرار خواهند گرفت، اشخاص اگر لباس تقوا نداشته باشند با شبهه افکنیها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و به ولایت شک خواهند کرد و دچار تردید خواهند شد و در نهایت از ولایت ولی فقیه و امام خارج میشوند.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم،تصریح کرد: اگر کسی هادی نداشته باشد قطعا دچار گمراهی خواهد شد، اینکه خداوند قرار دادن خلیفه در روی زمین را با جمله اسمیه بیان میکند به معنای افاده در عموم زمان و در همه زمانها است، یعنی در هر زمانی خلیفهای برای خدا روی زمین وجود دارد، باید خلیفه خدا و ولی خدا را به خوبی بشناسیم و از اطاعت کنیم، اگر هم شبههای به سراغ ما آمد به دنبال پاسخ آن بگردیم، دین ما یک دین عقلی است و از پاسخگویی به شبهات در دین اسلام ترسی وجود ندارد و هر شبههای پاسخی دارد./1304/201/ب2