۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۴۵۳۸۸۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

وقوع انحراف در دین سبب قیام امام حسین شد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بر سر اسلام بلایی آوردند که فاسدترین افراد مانند معاویه فاسد و یزید مشروبخوار و میمون باز حاکم دین اسلام شده و بر مسلمین حکومت کردند که نتیجه آن قیام امام حسین(ع) برای مقابله با این نوع تحریف و انحراف شد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مراسم  عزاداری شب چهارم  محرم اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار داشت: بر مسلمانان و مؤمنان واجب است که احکام دین را به درستی فرا گرفته و به طور دقیق نیز عمل کنند.

وی افزود: نماز عمود دین بوده و مهمترین بخش از احکام دین به معرفی کیفیت خواندن آن پرداخته است و بر مؤمنان لازم است که تمام اجزا و احکام نماز را به درستی به جای آورند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبولی اعمال یک فرد مسلمان بر اساس کلام معصوم(ع) وابسته به ادای صحیح و دقیق نماز و قبولی آن در محضر خدا است، گفت: آیت الله بروجردی نماز خود را بر اعراب عرضه می کرد تا آنها در مورد صحت تلفظش داوری کنند، ولی متاسفانه برخی از مؤمنان در حالی به سن پیری رسیده اند که نماز و حتی وضوی آنان دارای اشکال است.

وی نماز را جز اصلی ترین اعمال دینی دانست که هرگز از عهده مکلف خارج نمی شود و ادامه داد: باقی واجبات دینی از قبیل روزه و زیارت حج در شرایط خاصی مانند بیماری و ناتوانی فرد از ادای آنها از عهده انسان ساقط می شوند اما در مورد نماز حتی در ضعیف ترین و ناتوان ترین حالت جسمی هم باید با اشاره ادا شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی نماز را وسیله یاد معبود و در ارتباط بودن با خدای متعال عنوان و اضافه کرد: بر اساس کلام الهی اهل دوزخ را انسانهای بی نماز تشکیل می دهند، بنابراین مؤمنان باید اعضای خانواده خود را با نماز آشنا کرده و مؤمن تربیت کنند.

وی با بیان اینکه بهترین مکان خانه ای است که همه اهل آن در اوقات نماز چه صبح، ظهر و شب برای اقامه این فریضه الهی برخیزند، افزود: بر مؤمنان واجب است که احکام و قرائت نماز را به درستی فرا بگیرند و هیچ جای شرم و خجالت در یادگیری احکام دین وجود ندارد.

امام جمعه ارومیه بررسی صحت اعمال و اعتقادات را دو امر واجب و ضروری بر مؤمنان دانست و اضافه کرد: عبدالعظیم حسنی(ع) در روایت است که به محضر امام(ع) وارد شده و تمام اعتقادات خود را یک به یک به حضرت ارائه و از صحت هر کدام سؤال کرد، بنابراین انسان باید در همه حال از صحت اعمال خود به ویژه نماز که شرط قبولی دیگر اعمال و کلید ورود به بهشت است، مطمئن شود.

وی با بیان این مسأله که بر اساس گزارش مسؤولان 30 درصد مواد غذایی کشور دور ریخته می شود، یادآور شد: اسراف یکی از بدترین منکراتی است که ما مسلمانان از آن نهی شده ایم و اسرافکاران برادران شیطان معرفی شده اند، هر چند که سفره آرایی برای مهمان سفارش شده است، اما نباید عامل اسراف و دور ریز غذاهایی شود که در دیگر نقاط دنیا مانند بخشهایی از آفریقا افراد زیادی محتاج اندکی از آن غذا هستند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به ضرورت مدیریت مخارج زندگی تأکید و پرهیز از اسراف را در کنار پرهیز از بخل و خساست لازم و واجب عنوان و تصریح کرد: هر چند که دین اسلام به سخاوت و دست و دلبازی سفارش کرده اما این به معنای دعوت به اسراف نیست بلکه باید سرپرست خانوار طوری هزینه ها را مدیریت کند که خانواده مبتلا به اسراف و تبذیر نشده و نعمات الهی تلف نشوند.

وی با اشاره به این مسأله که بزرگان دین اسلام جملگی از اسراف پرهیز داشته اند، افزود: امام راحل(ره) نقل است که وقتی با یک لیوان آب می خوردند بر روی باقی آن دستمال گذاشته و بعدا مصرف می کردند یا در نزد امام معصومی غلامی چند لقمه از سیبی خورد و باقی آن را دور ریخت امام با مشاهده این عمل غلام را مورد عتاب قرار داده و از ابتلای به اسراف پرهیز دادند.

این مسؤول به شیوع رسوماتی غلط در بین خانمها اشاره و اضافه کرد: چنین رسمی که خانمها باید برای هر مجلس یک دست لباس تهیه کنند بسیار رسم و عمل غلط و مصداق اسراف است، هر چند که در دین اسلام به آراستگی سفارش شده ولی منظور از آن دعوت به اسراف نیست بلکه با شستن و اتو زدن لباسها می توان و باید از یک دست لباس در مراسمهای متعدد استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) در عمر خود همواره فقط دو دست لباس داشتند که برای تعویض استفاده می کردند، ادامه داد: هر چند که بر اساس کلام خود امیرمؤمنان(ع) هیچ یک از ما توان مثل و مانند ایشان شدن را نداریم، اما باید همه تلاش خود را برای پیروی از راه و روش ایشان به کار ببریم که ساده زیستی و قناعت از ویژگی بارز ایشان است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: کمدهای لباس ما چه مرد و چه زن پر از لباسهایی است که اغلب مورد استفاده قرار نگرفته و پس از مدتی دور ریخته می شوند که زندگی با چنین سبکی به معنای پیروی کردن از اهل بیت(ع) نیست.

وی با اشاره به وجود تحریمها و شرایط بد اقتصادی کشور پرهیز از اسراف و ریخت و پاش را بر مردم برخوردار واجبتر و لازمتر خواند و افزود: خدای متعال انسانهای مسرف را دوست و ولی خود قرار نمی دهد و در چنین شرایط اقتصادی که در کشور قرار دارد و وجود افراد فقیر و کم برخوردار در جامعه، بر متمولین لازم است که بیشتر رعایت کرده و به جای اسراف هزینه اضافی خود را صرف فقیران و گرفتاران کنند.

امام جمعه ارومیه پرهیز از اسراف را در کنار همه منکرات و محرمات مانند مشروب خواری و رباخواری واجب و رعایت آن را بر مسؤولان جامعه واجبتر عنوان و تصریح کرد: حتی در عزاداری سالار شهیدان نیز از اسراف پرهیز کرد چرا که از چنین عملی نه خدای متعال و نه امام حسین(ع) هیچ یک راضی نمی شوند.

بررسی علل شهادت امام حسین(ع)

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به علل شهادت امام حسین(ع)، گفت: از پیامبر اکرم(ص) نقل است که آنچه در بین امتهای پیشین رخ داده در بین امت اسلامی نیز ایجاد شده و آنچه از بلا و انحراف بر ادیان دیگر پیامبران گذشته است در دین اسلام نیز رخ می دهد.

وی به برخی از رفتارهای غلط امم پیشین اشاره و اضافه کرد: علما و فضلای دیگر ادیان برخی از واقعیتها را از مردم پنهان کردند، بر اساس کلام الهی از اهل کتاب پیمان گرفته شده بود که هر آنچه در تورات و انجیل بود به مردم بیان کنند اما آنان به پشت گوش انداخته و آیات و احکام الهی را با قیمت بسیار اندکی معامله کرده و بد معامله ای کردند که حقایق دین را کتمان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عمده علت پنهان کردن حقایق دین را از سوی علما مقام پرستی دانست و بیان داشت: علمای اهل کتاب حق و باطل را به هم آویخته و مردم را در شناخت حق دچار سرگردانی کردند که در این مورد خدای متعال آنان را مورد سرزنش قرار می دهد که چرا حق را با باطل می پوشانید در حالی که به حق واقف است.

وی تحریف آیات الهی و سخنان انبیا(ع) را یکی دیگر از روشهای علما در تحریف دین عنوان و اضافه کرد: به فراموشی سپردن تعالیم الهی سبب دور شدن از مسیر می شود و بر اساس کلام الهی یهود و نصارا برخی از مسائل دین را فراموش کردند.

استاد حوزه و دانشگاه دروغ بستن به زبان خدا و پیامبران را از دیگر عوامل دوری از حق خواند و گفت: در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده که برخی از علمای فاسد سخنانی را نوشته و به دروغ به خدای متعال نسبت می دادند و آن را به بهایی بسیار اندک می فروختند و وجود 60 نوع انجیل در دین مسیح یکی از مدارک این ادعا است.

وی افزود: در کجای دین مسیحیت تثلیث جای داشت یا مشروبی که در تمام ادیان حرام است چطور شد که در دین مسیحیت حلال شده و در معابد و کلیساها مشروب می نوشند، عده ای اگر به سخنان پیامبران گوش می دادند از هواپرستی منع شده و به مال و مقام نمی رسیدند.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه بعد از پیامبر اکرم(ص) چنین بلایی بر سر دین اسلام نیز آمد که از اسلام فقط اسم و از قرآن فقط رسم آن مانده و عملکرد قشری از علما قابل قیاس با حقیقت اسلام نبود، ادامه داد: بر سر اسلام بلایی آوردند که فاسدترین افراد مانند معاویه فاسد و یزید مشروبخوار و میمون باز حاکم دین اسلام شده و بر مسلمین حکومت کردند که نتیجه آن قیام امام حسین(ع) برای مقابله با این نوع از تحریف و انحراف شد.

وی به ذکر مصیبت واقعه عاشورا پرداخت و مداحی برای امام حسین(ع) را از بهترین اعمال عنوان و اضافه کرد: مرور واقعه عاشورا نشان می دهد که هر اندازه این مصیبت در روضه ها و مرثیه ها گفته شود باز کم گفته شده و همه زوایای این ماجرای عظیم گفته نشده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در مواقع و مراتب متعددی امام حسین(ع) را به امت سفارش فرموده بودند، گفت: حضرت علی اکبر(ع) خَلقا و خُلقا به جدش پیامبر(ص) شباهت بی حدی داشت و اولین شخصی بود که در کربلا از بنی هاشم آماده رفتن به میدان شد.

وی ادامه داد: نقل است که وقتی آماده رفتن به میدان شد به خیمه ابا عبدالله(ع) رفته و پس از خروج از خیمه و رفتن به میدان به حدی اشقیا از این جوانی که یادگار حیدر کرار(ع) بود نفرت داشتند که نقل است این جوان زیبا رو و شبه پیغمبر(ص) را به حدی تکه تکه کردند که امام حسین(ع) پیکر ایشان را در میان عبای خود جمع کرده و به طرف خیام آوردند./936/201/ب2

ارسال نظرات