امام حسین وارث بهشت فردوس است
به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، در چهارمین شامگاه عزای حسینی که در حسینیه قاسم بن الحسن(ع) برگزار شد، اظهار داشت: از زمان حضرت آدم(ع) تا به امروز انسانها دو گونه ارث بردهاند که این ارث در مباحث فقهی شامل ارث نسبی و سببی میشود.
وی افزود: ارثهای مادی تمام شدنی و از بین رفتنی است، خداوند در قرآن کریم میفرماید: همه اموال و فرزند نابود میشوند و ماندگار نیستند؛ مگر در صورتی که انسان ارث مادی خویش را بر اساس آیات و روایات معصومین(ع) تبدیل به عمل اخروی و اموالش را از فنا به بقا تبدیل کند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه دین اسلام دین اقتصاد است، بیان داشت: اقتصاد در اسلام به معنای تعادل و میانه روی است، خداوند میفرماید: من قرآن را به صورت رایگان به بندگانم عطا کردم و آنان در برابر این آیات به چند دسته تقسیم شدند.
این دانشمند فرزانه ادامه داد: دسته نخست با این کتاب و اوامر آن ارتباط برقرار نکرده و به خود ظلم کردند، دیگر گروه، افراد مقتصدی هستند که در روش و کردار افرادی معتدل و عامل جذب دیگر انسانها هستند حضرت علی(ع) نمونه بارز اعتدال هستند ایشان هرگز اهل تفریط و افراط نبودند و همواره کلام امیر و امیر کلام بودند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به ارث معنوی، گفت: ارث معنوی علاوه بر اینکه در دنیا ماندگار است آثار آن در آخرت نیز ابدی خواهد بود کسی که ارث معنوی از خود به جای میگذارد در اصل خودش وارث است و افراد معدودی وارث ارزشهای ائمه اطهار(ع) هستند.
وی افزود: امام حسین(ع) در ارث بری معنوی بر همه جهانیان مقدم است چرا که ایشان تمام ارزشهای انبیا(ع) الهی را به ارث برد علاوه بر آن از خداوند متعال نیز به سبب رابطه نسبی ارث برد.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: انتصاب نسبی حضرت با خداوند متعال در قرآن کریم ایمان، نماز، زکات، پاکدامنی، متعهدبودن، امین بودن در امانات و حفظ تمام شرایط نماز و زکات بیان شده است و در ادامه خداوند فرمودند: امام حسین(ع) وارث بهشت فردوس و عالی ترین بهشت هشت گانه است.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به لقب خلیل در قرآن کریم، بیان کرد: لقب خلیل یعنی دوست خداوند، انسانها میتوانند دوست پروردگار باشد و کسی که دوست خدا شود ولی الله و محب الله میشود، نمونه بارز آن حر ریاحی است که با نور اندیشه باطل را یافت و حق را درک کرد و به حق تمسک جست.
وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) به سبب وجود هفت ویژگی شاخص به درجه خلیل اللهی رسید و اتم آن در ذات مبارک امام حسین(ع) وجود دارد و یکی از آن ویژگیها اتصال به خداوند در همه شرایط است و دیگر عاملی که موجب شد امام حسین(ع) خلیل خداوند شود این بود که همه اعمال حضرت سیدالشهدا(ع) لله بود.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: مزد عمل خالص تنها به دست خداوند است./813/202/ب2