۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۴۵۴۰۱۲
رئیس سازمان فضایی کشورمطرح کرد؛

ضرورت تدوین سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در بحث‌های هوا و فضا

دکتر بهرامی با تأکید بر دستاوردهای کشور در حوزه هوا و فضا، گفت: با تلاش های شبانه روزی دانشمندان و محققان علوم فضایی کشور، پیشرفت های چشم گیری حاصل شده و با پرتاب ماهواره شریف ست در سال جاری به فضا، دستاوردهای فضایی کشورمان وارد مرحله جدیدی می شود.
نگرش قرآن به فضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن بهرامی پیش از ظهر امروز در همایش نگرش قرآن به فضا که در سالن همایش های کوثر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به سابقه تاریخی مباحث مربوط به نجوم در اسلام، تصریح کرد: نجوم و بحث های مرتبط با آن، مسأله جدیدی در اسلام نیست و از قرن های گذشته این مباحث در اسلام و سرزمین های اسلامی مطرح بوده است به طوری که رصدخانه مراغه، بزرگ‌ترین رصد خانه اسلام بوده است که دانشمندانی از نقاط مختلف جهان در آن جمع شده بودند و طبق اسناد تاریخی، بیش از 400هزار نسخه کتاب در آن موجود بوده است.

وی افزود: غربی ها با رونوشت برداری از دستاوردهای علمی اسلام، اکتشافات علمی را به نام خود ثبت کرده اند و با فنی تر کردن و استفاده از ابزارهای نوین، تاریخ این علوم را به نام خود نوشته اند و این درحالی است که مبانی نظری آن متعلق به اسلام و دانشمندان مسلمان بوده است.

فناوری های جدید وابسته به نیازهای انسان بوده است

رئیس سازمان فضایی کشور، دستیابی غربی ها به فناوری های نوین را مربوط به نیاز آن ها دانسته و تأکید کرد: در جنگ جهانی دوم، راکت ها اولین وسیله هایی که از سطح زمین بلند شد، توسط آلمانی ها ساخته شد و همین موضوع سبب شد تا انگلیسی ها به پژوهش و ساخت رادار روی بیاورند و همین موضوع باعث ایجاد تحول در علوم فضایی شد.

وی با بیان علت ساخت اولین ماهواره توسط روسیه، اظهار داشت: زمانی که روس ها به ساخت اسپوتنیک پرداختند، عنوان کردند که هدف آن ها، تسلط فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای و تکنولوژیک بر دیگر کشورها بوده است و این تفکر امروزه هم وجود دارد و کشورهای مختلف به دنبال اجرای این اهداف در سیاست گذاری های کلان خود هستند.

بهرامی وقوع جنگ تحمیلی و استفاده دشمن از موشک های پیشرفته را از علت های توجه ویژه به بحث های فضایی در کشورمان دانست و عنوان کرد: تکنولوژی پهبادی و موشکی که امروزه ما از پیشتازان آن در جهان هستیم، در زمان دفاع مقدس در برنامه های علمی و فناوری کشور قرار گرفت و اگر امروز دستاوردی در این عرصه مشاهده می شود، حاصل تلاش های شبانه روزی سال های گذشته است.

ماهواره های جدید در مدار قرار می گیرند

این مقام مسؤول، سیاست گذاری های شورای عالی فضایی کشور را رو به جلو و با نگاه پیشرفت محور دانست و ابراز کرد: یک بخش نگاه ما به بحث های سخت افزاری و تأمین نیازهای ابزاری توسعه و تحقیق معطوف است که ساخت ماهواره و ماهواره برها با توجه به نیازهای روزافزون کشور، در این حوزه طراحی شده است.

وی افزود: در حال حاضر ما به توان ساخت ماهواره هایی با وزن 100کیلوگرم که توانایی استقرار در 500کیلومتری و ثبت تصاویر و ارسال آن ها را دارند، رسیده ایم که البته جای کار و پیشرفت بسیاری داریم چرا که هم اکنون برای تأمین نیازهای خود مجبوریم برخی ماهواره برها را از خارج خریداری کنیم.

رئیس سازمان فضایی کشور، با اشاره به ساخت چندین ماهواره با سفارش این سازمان و توسط دانشگاه های مختلف کشور، خاطر نشان کرد: استفاده های متنوعی که از ماهواره ها می شود، باعث شده است که ما فاز تحقیق و تولید خود را با توجه به نیازهای خود تدوین کنیم و برای همین منظور نیز سه ماهواره با نام های ظفر، شریف ست و امیرکبیر در حال ساخت و در نوبت پرتاب هستند که ماهواره شریف ست تا پایان سال، به فضا پرتاب خواهد شد.

وی افزود: ماهواره سنجش از دور، یکی از نیازهای ما است که با توجه به نیازهای موجود، از خارج آن را خریداری نموده ایم و هم چنین ماهواره ناهید 1درحال ساخت است و ناهید 2نیز قرارداد ساخت آن در حال بسته شدن است تا نیازهای ما در این فضا تأمین شود، هم چنین با برنامه ریزی و هدف گذاری های انجام شده، به دنبال این هستیم تا مجوز تأسیس اپراتورهای ماهواره ای تلفنی را به بخش خصوصی بدهیم.

 لزوم سیاست گذاری های فرهنگی در بحث های فضایی

بهرامی، مسیر توسعه علمی در جهان را بسیار سریع دانست و تأکید کرد: حجم تکنولوژی های جدید و پیشرفت های علمی در جهان به گونه ای است که غفلت از آن، می تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و ما باید در این مسیر بیش از گذشته تلاش کنیم.

وی لزوم توجه به سیاست های فرهنگی را مورد تأکید قرار داده و افزود: با توجه به سابقه تمدنی، تفکری و فرهنگی ما، توجه به سیاست های فرهنگی در مسیر توسعه علمی باید موردنظر قرار گیرد چرا که توجه به مسائل فرهنگی و فکری در پیشرفت های علمی می تواند باعث اقتدار تمدنی و فرهنگی ما شود و اگر ما در مسیر توسعه علمی بتوانیم ساخت های تفکری را حفظ کنیم، موفق خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعامل حوزه علمیه و سازمان فضایی کشور باید در دستور کار قرار گیرد تا از این طریق بتوان نیازهای فرهنگی و هم چنین زمینه های تئوریک مباحث دینی در بحث هواو فضا را تبیین کرد./872/پ202/ی

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات