گریه برای امام حسین فریضه یک عمر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلیمن سید محمد باقر علوی تهرانی، کارشناس رسانه ملی بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با اشاره به اینکه روضه خوانی و مرثیه خوانی بدعتی نیست که عدهای به نام شیعیان در دین کرده باشند بلکه یک فریضه دینی است که ریشه قرآنی دارد، گفت: یکی از سنتهایی که از گذشته های دور تا به امروز در میان مسلمان در عزاداری امام حسین(ع) جاری بوده سنت مقتل خوانی است که همانطور که گفته شد دارای ریشه قرآنی است و نمونه آن مقتل اصحاب الاخدود است که در سوره بروج آیه ۴ تا ۸ مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با تأکید بر آیات چهار تا هشت سوره بروج «قُتِلَ أَصْحابُ الأُخْدُودِ، النّارِ ذاتِ الوَقُود، إِذ هُمْ عَلَیْها قُعُودٌ، وَهُمْ عَلى ما یَفْعَلُونَ بِالمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ وَما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ العَزِیزِ الحَمِیدِ» گفت: در این آیات همانطور که گفته شد سرنوشت اصحاب الاخدود بازگویی می شود که «اخدود» به معناى گودال بزرگ یا «خندق» است و در اینجا منظور خندق هاى بزرگی است که مملو از آتش بود تا شکنجه گران مؤمنان را در آنها بیفکنند و بسوزانند.
کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: همانگونه که در آیات قرآن کریم بیان شده تنها عیبی که مؤمنان به جرم آن سوزانده شدند ایمان به خدای یگانه است و این حادثه دقیقاً به گونهای به ماجرای کربلا و مقتل خوانی امام حسین (ع) اشاره دارد و ما در مقاتل و در مقتل خوانی نیز شرح مصایبی را بیان میکنیم که بر امام حسین (ع) گذشته و تنها دلیل دشمنان برای وارد کردن این همه مصیبت به امام حسین (ع) مانند اصحاب الاخدود ایمان ایشان و اصحابشان به خداوند بود.
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه مقتل خوانی و مرثیه خوانی برای امام حسین (ع) در سیره رسول خدا(ص) و ائمه (ع) چه قبل از شهادت و چه بعد از شهادت امام حسین (ع) دارای جایگاه رفیعی است، گفت: زمانی که جبرئیل خبر شهادت امام حسین (ع) را به حضرت رسول(ص) داد ایشان با دو چشم اشک فشان برای ایشان گریه میکردند و زمانی که حضرت امیر المؤمنین علی(ع) بر ایشان وارد شدند و از حضرت رسول(ص) جویا شدند که چه چیزی موجب ناراحتی و اشک ریختن ایشان شده است، حضرت رسول(ص) برای حضرت امیر المؤمنین علی(ع) بیان کردند که جبرئیل خبر شهادت امام حسین (ع) را در میان دو نهر به من داده و من برای ایشان اشک می ریزم.
وی افزود: تمامی ائمه (ع) چه قبل از شهادت امام حسین (ع) و چه بعد از شهادت ایشان همواره میفرمود«لا يوم كيومك يا أباعبدالله» یعنی ای اباعبدالله هیچ روزی مانند روز شهادت شما نبوده نیست.
دستور امام رضا (ع) به دعبل خزاعی مبنی بر مرثیه سرایی برای امام حسین (ع)
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: همانطور که گفته شد عزاداری برای امام حسین (ع) و برپایی مجلس عزای ایشان در میان ائمه (ع) دارای جایگاه برجستهای است و در این مورد میتوان به ماجرای امام رضا(ع) و دعبل بن علی خزاعی اشاره کرد که نزد امام رضا(ع) حضور یافت و امام رضا(ع) به دلیل اینکه ایشان مداح و شاعر اهل بیت(ع) بودند زمانی که بر حضرت وارد شدند حضرت به احترام دعبل تمام قد از جا برخاسته و به دعبل خوش آمد گفتند و پس از عرض خوش آمد گویی از دعبل خواستند که برای امام حسین (ع) مرثیه سرایی کنند که این موضوع نشان دهند تأیید شرعی سیره اهل بیت(ع) بر عزاداری برای امام حسین (ع) است.
گریه بر امام حسین (ع) فریضه یک عمر است
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با تأکید بر اینکه گریه برای امام حسین (ع) تنها محدود به یک روز و دهه محرم و ماه محرم نیست، افزود: گریه برای امام حسین (ع) فریضه یک عمر است و مستند این موضوع سیره ائمه و امام زمان(عج)است.
وی افزود: امام زمان(عج) برای اینکه نتوانسته در زمان امام حسین(ع) در کنار ایشان حضور داشته و ایشان را یاری کنند و از آن جایی که در پرده غیبت بوده و تا زمان فرجشان نمیتوانند انتقام گیر خون امام حسین (ع) باشند به همین علت به درگاه امام حسین (ع) عرض میکنند که من هر صبح و شب برای شما گریان هستم و این هم مستندی بر فریضه بودن گریه بر امام حسین (ع) در طول عمر است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام سجاد(ع) نیز تا ۲۰ سال پس از واقعه کربلا به صورت مداوم برای امام حسین (ع) اشک میریختند و زمانی که اصحاب به ایشان اعتراض میکردند که چرا این همه اشک می ریزید، امام سجاد(ع) در پاسخ آنها فرمودند که خداوند یکی از پسران حضرت یعقوب (ع) را غایب کرد در حالی که او ۱۱ جانشین دیگر داشت؛ حضرت یعقوب(ع) به حدی برای این یک نفر اشک ریختند که چشمشان در فراغ او نابینا، کمرشان خم و موهایشان سپید شد حال چگونه شما از من میخواهید که در فراغ پدر، عمو، برادر و ۱۷ نفر دیگر از اهل بیت خود که بهترین انسانهای روی زمین بودند اشک نریزم و اشک ریختن را تمام کنیم.
گریه کنندگان بر امام حسین (ع) تنها جن،انس و ملائک نیستند
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با اشاره به اینکه تنها گریه کنندگان بر امام حسین (ع) جن و انس و ملائک نیستند، ادامه داد: طبق آیات قرآن کریم گریه کنندگان بر امام حسین (ع) زمین و آسمانها هستند چرا که زمانی که زمینه انحراف از مسیر حق به وجود میآید نه تنها انسانها و جنیان و ملائک بر مؤمنان و داعیه داران حق گریه میکنند بلکه امکان گریه زمین و آسمان هم طبق آنچه در مورد حضرت سلیمان(ع) در ماجرای هدد بیان شده وجود دارد.
وی یادآور شد: همچنین امام صادق(ع) در حدیثی بیان میکنند که گریه کنندگان بر امام حسین (ع) تنها جن، انس و ملائک نبوده بلکه در روز شهادت ایشان، آسمان و زمین هم برایشان می گریستند./۹۶۸/پ202/ی