۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۴۵۴۰۴۰
حجت الاسلام پناهیان:

حقیقت بندگی در انجام دستورات الهی است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت دستورات خداوند، گفت: بنده حقیقی برای رسیدن به لذت در زندگی و حقیقت عبودیت به دنبال انجام دستورات الهی است و بنده با انجام دستورات الهی با خداوند عشق بازی می کند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در جلسه سخنرانی خود که شامگاه پنج شنبه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با بیان اینکه اگر انسان از نعمت های خداوند شاد نشده و شکر نکند در حال کفران است، گفت: باید برای زمان هایی که شاد نیستیم استغفار کنیم، فرشتگان نیز از افرادی که شاکر و شاد نیستند متنفر هستند.

وی افزود: هر شخصیی که شکور باشد هنرمند است زیرا خداوند فرموده است بندگان شاکر تعدادشان کم است، حتی بندگان در نمازها خداوند را حمد می کنند، بر اساس روایات پاداش تشکر کردن از خداوند در نعمت بالاتر از صبر کردن در بلا است.

حجت الاسلام پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بندگان شکور به دلیل نعمت هایی که برای همه است شاد می گردند، هنگام باران بندگان شکور شاد می شوند گرچه در شهر زندگی کند، افراد شاکر برای تعماتی که در تمام زندگی خویش حتی گذشته به آنان می رسد شکر خدا می کنند، امام حسین(ع) از خداوند برای نعماتی که در رحم مادر به ایشان داده است تشکر می کردند.

وی افزود: بندگان شاکر نعمات خداوند برای تمام نعماتی که هر روزه برایش روزی می شود خدا را شکر می کند، باید توجه شود که بندگان شاکر خداوند از زندگی لذت می برند.

استاد حوزه و دانشگاه، گفت: برای رسیدن به لذت در زندگی راه های مختلف اصلی و فرعی وجود دارد، راه های فرعی انسان را به خوب بودن دعوت می کند مانند صبور بودن،  آگاهی داشتن یا شاکر بودن، یک سوال وجود دارد و اینکه چرا خداوند به بندگان دستور می دهد و از جهنم بندگان را می ترساند؟ ممکن است برخی این دستورات را عمل نکنند و در این زمان حرمت دستورات الهی شکسته می شود.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به راه اصلی رسیدن به لذات در زندگی، گفت: راه اصلی اطاعت از دستور خداوند است، باید بدانیم زیباترن و ارزشمند ترین فعل بنده این است که به دنبال دستور باشد و نه به دنبال کار خوب، اطاعت از دستورات الهی بهتر از رفت به دنبال محتوای آن است، برخی از مردم ممکن است با دستور بودن فرامین الهی مشکل داشته باشند.

وی افزود: راه رسیدن از رنج های دنیا باید اهل شنیدن دستور باشیم و مهم ترین امر دز زندگی اجرا کردن امر خداوند باشد، تمامی فرامین و دستورات خداوند عقلانی و فطری است، البته زیباتر این است که مولا به عبد خویش دستور بدهد و رابطه عبد با مولا جز شنیدن امر و دستور نیست.

استاد حوزه ادامه داد: کار اصی مولا خلق بندگان نیست زیرا حیوانات را نیز خلق کرده است، کار اصلی مولا به آدم دستور است و رابطه اصلی انسان با مولا اطاعت از دستورات است، این زیباترین اتفاقی است که ممکن است در زندگی انسان بیافتد.

وی ادامه داد: مانند نوزادی که به آغوش مادر علاقه دارد بنده به دستور مولا علاقمند است، به طور مثال وقتی خداوند می خواهد پیامبر را از دیگر بندگان برتری بدهد دستورات بیشتری به او می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: برخی که می گویند تکلیف سخت است عشق بندگی را نفهمیده اند، دستور برای عبدی که عاشق مولایش است مانند نفس می ماند، عبد عاشق می میرد اگر مولایش به او بگوید با تو کاری ندارم و راحت باش.

وی ادامه داد: حاجیانی که در حج محرم می شوند به دنبال انجام دستورات الهی می روند زیرا گناهانشان آمرزیده شده و عبد شده اند، شهدای زمان دفاع مقدس نیز از جمله افرادی بودند که در جبهه به تمامی دستورات موجود در رساله عملیه عمل می کردند، عشق بازی با خداوند به معنای اجرای دستورات الهی است که در مدارس به جوانان یاد نمی دهند.

حجت الاسلام پناهیان، در بیان توضیح روایتی از «عنوان بصری»، گفت: امام صادق(ع) در توضیح حقیقت و عبودیت انسان می فرمایند؛ همه اشتغال بنده باید در اجرای امر و نهی خداوند باشد./201/811/ب1

ارسال نظرات