۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۵۴۰۷۸
مدیر حوزه علمیه امام مهدی کرمان:

امر به معروف و نهی از منکر را از خانه و خانواده شروع کنیم

حجت الاسلام افاضاتی گفت: شیطان گام به گام جلو می آید پس باید قبل از آنکه وقت بگذرد و در همان ابتدای راه جلوی انحراف را بگیریم در غیر این صورت کار مشکل می شود و معروف جای خود را به منکر می دهد و منکر معروف می شود و فضا برای زندگی مشکل می شود از این رو قبل از هرچیز از خانه و خانواده خود باید شروع کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین حسین افاضاتی مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین افاضاتی مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) کرمان شب گذشته در جمع عزاداران سید الشهدا در حسینیه شهید کیانی کرمان در مورد امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: اهتمام ویژه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر را هم از کلام نورانی پیامبر(ص) و هم از کلام معصومین درک می کنیم چنانچه امام حسین (ع) نیز در وصیت نامه خود می فرماید: علت قیامم ایجاد اصلاح در امت جدّم است و بنای امر به معروف و نهی از منکر دارم.

وی در بیان اهمیت امر به معروف به آیه 104 و 110 سوره آل عمران اشاره کرد و گفت: مساله امر به معروف و نهی از منکر هم در مرحله فردی و هم مرحله اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است از این رو خداوند می فرماید: بهترین شما کسی است که امر به معروف و نهی از منکر می کند و خودش به این عمل ایمان دارد بنابراین باید به سمتی رویم که ابتدا خود و سپس جامعه را بسازیم.

حجت الاسلام افاضاتی خاطر نشان کرد: امیرمومنان (ع) در کلام 374 نهج البلاغه می فرماید: اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید در واقع مرده هستید به همین جهت ما در زیارت عاشورا می خوانیم: "اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد" پس ما تقاضای زنده بودن در کنار پیامبر (ص) و آلش را داریم از این رو نباید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشیم.

وی ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر به حدی اهمیت دارد که حتی اگر شخصی که خودش در حال شرب خمر است اگر ببیند شخص دیگری شرب خمر می کند باید او را نهی کند در غیر این صورت مرتکب دو گناه شرب خمر و ترک امر به معروف و نهی از منکر شده است.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) کرمان در بیان ارزش امر به معروف و نهی از منکر افزود: در روایت است که تمام اعمال خوب را بردارید و حتی جهاد در راه خدا را در یک کفه ترازو و امر به معروف و نهی از منکر را در کفه دیگر آن قرار دهید آن وقت می بینید که مانند آب دهان در برابر دریای مواج است.

وی ادامه داد: اگر امر به معروف در جامعه جاری باشد صلاح عمومی صورت می گیرد و همه پای یک عَلم جمع می شوند و زمینه نفس کشیدن فراهم می شود از این رو امیرمومنان در توصیه به فرزندانش می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که در غیر این صورت بدترین افراد را بر تو مسلط می کند و اگر دست به دعا بردارید دعایتان مستجاب نمی شود.

حجت الاسلام افاضاتی بیان داشت: امر به معروف که ترک می شود جامعه به سمتی پیش می رود که کم کم جای منکر و معروف عوض می شود و کار به جایی می رسد که عرصه تنگ و تنفس مشکل می شود همانگونه که مروان ابن حکم به امام حسین (ع) می گوید: من به تو دستور می دهم با یزید بیعت کنی تا هم دین و هم دنیایت را حفظ کنی و اگر اطاعت نکنی رشد و سعادت نمی یابی امام پاسخ فرمودند: اگر مردم زیر عَلم یزید بروند فاتحه اسلام خوانده می شود.

وی اظهار داشت: امیرمومنان (ع) می فرماید: نهی از منکر سبب بازگشت انسانهای سفیه و نادان می شود؛ منظور از سفیه و نادان همان گناهکار است چرا که انسان از روی حماقت و سفاهت گناه می کند.

این استاد حوزه افزود: در لحظات آخر سید الشهدا دو نفر از سپاه دشمن آمدند و گفتند ما فهمیدیم که اشتباه کردیم حال چه کنیم؟ امام اشاره فرمودند؛ بروید بجنگید و نایستید و اینگونه یاران امام 72 تن شدند این در حالی است که بیشتر ما در این مواقع می گوییم وقت گذشته و نوشدارو بعد از مرگ سهراب است اما امام می گوید: بروید بجنگید از این رو در می یابیم در امر به معروف تا لحظه آخر عمر تلاش کنیم و حتی در آخرین نفس دستگیر باشیم و رها نکنیم.

وی ادامه داد: گاهی توجیه می کنیم که چون احتمال تاثیر در امر به معروف و نهی از منکر نیست آن را ترک کردیم در حالی که خداوند از هارون و موسی می خواهد که نزد فرعون بروند و با زبان نرم او را ارشاد کنند شاید برگردد پس می فهمیم که خدا از فرعون با آن همه بدی دست بر نمی دارد چگونه ما مسلمین را رها می کنیم؛ بدانیم که آرام آرام و مرحله به مرحله اصلاح محقق می شود.

حجت الاسلام افاضاتی اشاره کرد: در قرآن سخن از کمیّت است یعنی اگر بتوانیم یک نفر را به خدا برسانیم هنر والایی داریم چرا که نجات یک نفر مانند نجات یک جامعه است پس زود مأیوس نشویم و تلاش کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: شیطان گام به گام جلو می آید پس باید قبل از آنکه وقت بگذرد و در همان ابتدای راه جلوی انحراف را بگیریم در غیر این صورت کار مشکل می شود و معروف جای خود را به منکر می دهد و منکر؛ معروف می شود و فضا برای زندگی مشکل می شود از این رو قبل از هرچیز از خانه و خانواده خود شروع کنیم./201/9703/ب1

ارسال نظرات