۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۵۴۱۸۴
امام جمعه ارومیه:

ایستادگی در برابر استکبار درس نهضت عاشورا است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: امام حسین(ع) به امت اسلامی راه و رسم قیام در برابر قدرت هایی مانند آمریکا و همه اجانبش را آموختند و اینکه نباید در برابرآنان سکوت کرده و ظلم را پذیرفت.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در خطبه های این هفته نماز جمعه ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی و تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان(ع)، اظهار داشت: گرامیداشت شعائر الهی نشانه وجود تقوا و ایمان در قلوب مومنان است و مراسم عزای حسینی(ع) یکی از مهمترین شعائر الهی است.

وی بزرگترین و بالاترین درس مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع) را مقابله با ستمگران و استکبارستیزی عنوان و اضافه کرد: امام حسین(ع) با قیام و حرکت خود نشان دادند که یک فرد مسلمان هرگز زیربار ظلم و فساد نرفته و به پذیرش ذلت تسلیم در برابر آنان تن نمی دهد حتی اگر به قیمت فدا کردن تمام هستی خود تمام شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تاکید بر این که اگر مسلمانان درس ایستادگی، شجاعت و شهامت در برابر فاسدان و کج اندیشان را فرا می گرفتند امروز وضعیت جامعه اسلامی اینگونه نبوده و جهان به گونه ای دیگر و بهتر اداره می شد، گفت: ایستادن در برابر سلاطین جائر بر اساس بیان و خواست پیامبر اکرم(ص) وظیفه همه آحاد امت و مسلمین است.

وی با اشاره به اهداف نهضت عاشورا و قیام حسینی(ع)، افزود: امام حسین(ع) در رد بیعت با یزید به حدیث نبی خاتم(ص) استناد فرموده و قیام در برابر چنین زنازاده فاسدی را وظیفه خود دانستند که بر امت اسلامی خود را امیر دانسته و قصد سروری بر همه مسلمین حتی اولاد پاک نبی(ص) داشت.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به سزاواری قیام اباعبدالله الحسین(ع) در برابر حکومت جور و فاسد یزید بن معاویه اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس بیانات امام حسین(ع) یزید فاسد و اطرافیان خائن و فاسدترش در اطاعت شیطان بوده، اطاعت خدای متعال را ترک کرده، در زمین فساد ایجاد کرده، حدود الهی را نادیده گرفته، بیت المال را در اختیار و خدمت خود گرفته و حرام الهی را حلال و حلال الهی را حرام کردند.

وی حرکت و قیام امام حسین(ع) را درس ایستادگی در برابر هر نوع جوری دانست و گفت: امام حسین(ع) به امت اسلامی راه و رسم قیام در برابر قدرتهایی مانند آمریکا و همه اجانبش را آموختند و اینکه نباید در برابرآنان سکوت کرده و ظلم را پذیرفت.

امام جمعه ارومیه به پاداش عظیم زیارت حرم امام حسین(ع) اشاره و ابراز کرد: از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند: «هر کس دوست دارد جایگاه او بهشت باشد زیارت مظلوم را ترک نکند» و مراد از مظلوم امام حسین(ع) است.

وی ضمن تقدیر از عزاداران و هیئات مذهبی که در این ایام مجالس عزای حسینی(ع) را زنده نگه می دارند، گفت: مراسم شیرخوارگان که امروز برگزار شد لازم به تقدیر است چرا که تلخترین حادثه عظیم عاشورا شهادت حضرت علی اصغر(ع) است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به ضرورت رعایت ادب و احترام در برگزاری مراسم عزای اباعبدالله(ع) تاکید و تصریح کرد: عزاداریهایی که موجب آسیب به دیگران و عدم رعایت حق الناس شود پذیرفتنی و مورد قبول خدای متعال نیست، بنابراین مسؤولان هیاتی باید پس از نصف شب عزاداریها را تمام کنند و یا با خاموش کردن بلندگوها مانع از آزردگی همسایگان مساجد و حسینیه ها شوند.

وی مهمت‌رین هدف از قیام امام حسین(ع) را ترویج امر به معروف و نهی از منکر خواند و اظهار داشت: در دین اسلام پنج اصول و 10 فروع وجود دارد و امر به معروف و نهی از منکر دو مورد از فروعات دین است که عمل کردن به آن مانند خواندن نماز و گرفتن روزه یا عمل به دیگر فروعات واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه مسؤولی که نسبت به برپایی نماز و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در مجموعه خود بی تفاوت است باید بر کنار شود، گفت: ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر تنها وظیفه ایجاد هماهنگی در این زمینه دارد و عمل به خود این دو فرع دین وظیفه همگانی بوده به ویژه بر مسؤولان و مدیران مختلف نهادها و دستگاههای مختلف این وظیفه سنگینتر است.

وی به ایجاد تجمع محبین حسینی(ع) در روز هفتم محرم در ارومیه تاکید و خاطرنشان کرد: برگزاری چنین تجمعهایی حول محور عشق و محبت به اهل بیت(ع) و سالار شهیدان نشان از وجود وحدت و همدلی در بین مردم شهر به ویژه هیاتی ها است.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر خواندن نماز ظهر عاشورا به صورت جماعت و اول وقت، افزود: همه هیاتهای مذهبی و دسته های سینه زنی باید این نکته را رعایت کنند چرا که امام حسین(ع) در ظهر عاشورا با وجود هجمه های دشمنان به اقامه نماز پرداختند و اگر هیاتی در جایی دعوت می شود باید میزبان اسباب اقامه نماز را فراهم کند.

وی به کم رنگ شدن عزاداریها در بعد از ظهر عاشورا عنوان و اضافه کرد: بر اساس روایات تاریخی امام حسین(ع) نزدیک غروب به شهادت رسیده اند و لازم است که در این ساعات از عاشورا عزاداریها به اوج خود برسد نه اینکه افراد خسته شده و بعد از ظهر عاشورا از میزان عزادریها کاسته شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به وجود دسته های عزاداری خاصی که با بیل و کلنگ و کفن به میدان آمده و در سومین روز شهادت امام حسین(ع) نقش قبیله بنی اسد را بازی می کردند اشاره و خاطرنشان کرد: وجود این دسته ها در سومین روز شهادت ابا عبدالله(ع) یادآور کفن و دفن پیکرهای بی کفن شهدای کربلا بود و امید است که مسؤولان هیاتی امسال نیز این دسته ها را احیا کرده و به عزاداری بپردازند./201/936/ب1

ارسال نظرات