۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۵۴۲۳۶
کارشناس مسائل دینی:

حدیث ثقلین بهترین دلیل بر وجود امام زمان است

کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه حدیث ثقلین دلالت بر همراهی همیشگی قرآن کریم و اهل بیت(ع) تا روز قیامت دارد، گفت: این حدیث بهترین دلیل بر وجود حقیقت امام زمان(عج) و آشکار کننده آن است که قرآن کریم در زمان رسول خدا(ص) جمع آوری شده است.
امام زمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید محمد موسوی، کارشناس مسائل دینی، جمعه شب در مسجد حضرت زینب(س) اهواز در سلسله سخنرانی های خود به مناسبت ماه محرم با اشاره به حدیث متواتر ثقلین اظهار داشت: این حدیث در زمان ها و مکان ها و به الفاظ گوناگونی از رسول خدا(ص) نقل و قرآن کریم و اهل بیت(ع) را به عنوان مصادر تشریع آموزه های اسلامی معرفی می کند.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه الفاظ گوناگون موجود در حدیث ثقلین دلالت بر امامت، عصمت و خلافت اهل بیت(ع) و استمرار آن تا قیامت دارد، گفت: ابن حجر عسقلانی بیان می کند که رسول اکرم(ص) این حدیث را در مواضع گوناگونی از جمله حجه الوداع، بازگشت از طائف و در روزهای پایانی حیات خود روایت می کند که نشان دهنده اهتمام ایشان به قرآن کریم و عترت اهل بیت(ع) دارد.

حجت الاسلام موسوی به ذکر این حدیث در کتب علمای اهل تسنن اشاره و اظهار داشت: در این روایات قرآن کریم و اهل بیت(ع) سبب هدایت و عدم گمراهی بیان می شوند و در روایت دیگر ذکر شده در مسند ابن حنبل این دو به عنوان خلیفه معرفی می شوند که چنین حدیثی در حقیقت پاسخی محکم به مدعیان عدم تعیین خلیفه از سوی حضرت ختمی مرتبت (ص) است.

وی با اشاره به اینکه در صحیح مسلم تعداد خلفا ۱۲ نفر ذکر و خلافت آنها در کنار قرآن کریم تا روز قیامت ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: در کتاب «الدر المنثور» حدیق ثقلین به لفظ «انی تارک فیکم امرین» ذکر شده است که بخاری در کتاب خود تعداد امیران از عترت رسول خدا(ص) را به نقل از جابر انصاری دوازده نفر بیان می کند.

این کارشناس مسائل دینی به نقل حدیث ثقلین با لفظ «انی مخلف فیکم الثقلین» و «انی سائلکم عن اثنین» در دیگر کتب اهل تسنن اشاره و افزود: خداوند با توجه به آیه «وقفوهم انهم مسؤولون» از ما درباره قرآن کریم و عترت رسول خدا(ص) سؤال خواهد کرد که چه برخوردی با آنها داشته ایم.

حجت الاسلام موسوی حدیث ثقلین را دارندده دلایل متعددی از جمله عصمت اهل بیت(ع) دانست و اظهار داشت: از آنجا که قرآن معصوم و عاری از هرگونه بطلان و لغزش است؛ بنابراین همراه و قرین آن نیز باید معصوم و عاری از گناه باشد تا امت اسلام از تاریکی ها نجات و به سوی اخذ دین و علم گرایش یابند و در غیر این صورت دلیلی بر سفارش رسول خدا(ص) در پیروی از انسان های غیرمعصوم نخواهد بود.

وی ملازمت معصوم با قرآن کریم را دلیلی بر عصمت دانست و ادامه داد: این حدیث به پیروی از قرآن کریم و اهل بیت(ع) و مرجع قرار دادن آنها پس از وفات رسول خدا(ص) برای اخذ آموزه های دینی اشاره دارد.

این کارشناس مسائل دینی نکته دیگر حدیث ثقلین را همراهی عترت رسول خدا(ص) با قرآن کریم تا روز قیامت برشمرد و افزود: حدیث مزبور دلالتی آشکار بر وجود امام زمان(عج) است؛ چنان که بر برتری علمی و بهترین مخلوق بودن اهل بیت(ع) پس از خاتم الانبیاء(ص) اشاره می کند.

حجت الاسلام موسوی همچنین در پایان حدیث ثقلین را بهترین دلیل در اثبات جمع آوری قرآن کریم در دوران رسول خدا(ص) دانست و خاطرنشان کرد: این حدیث ادعاهای مطرح شده درباره جمع آوری قرآن کریم پس از رسول خدا(ص) را رد می کند./202/9456/ب1

ارسال نظرات