۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۴۵۴۲۴۶
حجت الاسلام رهدار:

با تأسی از کربلا حامی فلسطین هستیم/ ‌آمریکا قطب جبهه کفر است

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان این که کربلا صحنه نزاع و درگیری میان امام حسین(ع) و یزید نیست بلکه صحنه امتحان امام حسین(ع) گفت: در کربلا بهترین های تاریخ در کنار امام قرار داشتند،آمریکا قطب جبهه کفر است و ما با قرار گرفتن در مقابل او تبدیل به قطب جبهه حق شده‌ایم.
حجت الاسلام احمد رهدار حجت الاسلام احمد رهدار، رييس مؤسسه مطالعات و تحقيقات اسلامي فتوح و عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) قم حجت الاسلام احمد رهدار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار، رییس مؤسسه فتوح اندیشه، شب گذشته در ویژه برنامه رستاخیز جان که به همت مؤسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان برگزار می‌گردد، با بیان این که اصولا تاریخ از دو بخش نقل و تحلیل تشکیل می‌شود، گفت: تحلیل های تاریخی گاهی تحلیل یک رخداد خاص است و گاهی تحلیل خود تاریخ است.

وی در ادامه افزود: این که ما به تحلیل قیام امام حسین(ع) بپردازیم در حقیقت تحلیل واقعه کربلا است اما زمانی که بپرسیم تاریخ معتبر است یا نه و یا به دنبال عامل محرک تاریخ باشیم می‌شود فلسفه تاریخ، اگر کسی مبانی فلسفه تاریخی خود را محکم نکرده باشد نمی‌تواند بهره چندانی از تاریخ ببرد، در مبانی فلسفه تاریخ مسائل مختلفی به ما آموزش داده می‌شود.

حجت الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: یکی از اولین نکاتی که در فلسفه تاریخ برای ما مطرح می‌شود این است که باید بدانیم در کل تاریخ بشریت شاهد نزاع دو جبهه حق و باطل هستیم، به تعبیر قرآن نزاع جبهه کفر و ایمان را در طول تاریخ شاهد هستیم، گاهی بین این دو یک جبهه سومی تشکیل می‌شود که ترکیب اینها است و آن جبهه التقاط و نفاق است.

وی با اشاره به برخورداری جبهه حق و باطل از رهبر و فرمانده، اظهار کرد: باور شیعه این است که روح تاریخ در جبهه حق و محور و قطب جبهه حق در طول تاریخ انبیاء بوده‌اند که سرآمد این انبیاء پیامبر خاتم(ص) بوده است و همه جریانهای تاریخ به میزان قرب و یا بعدشان با این محور باردار می‌شوند و دارای ارزش می‌شوند، تا به امروز این موضوع وجود داشته است و هنوز هم وجود دارد.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه نقطه درگیری دو قطب و دو قدرت را نقطه عطف تاریخ ذکر کرد و گفت: گاهی ممکن است در صحنه درگیری صحنه نبرد سربازان باشد اما گاهی درگیری به حدی می‌رسد که دو فرمانده بایکدیگر وارد جنگ مستقیم می‌شوند، زمانی که دو قطب باهم وارد جنگ شوند پیچ تاریخی رقم می‌خورد، این نبرد میان دو قطب یک اتفاق خاص در جریان تاریخ است.

جریان فتنه درگیری میان دو نامزد انتخاباتی نبود

حجت الاسلام رهدار با اشاره به فتنه سال 88 تصریح کرد: در جریان فتنه‌ای که از بیرون دشمنان برای ما رقم زدند و برخی از هموطن مان به دلیل ضعف تحلیل فریب خوردند و فکر کردند واقعا سطح درگیری سطح درگیری دو نامزد انتخاباتی است و در بازی فتنه شرکت کردند در حالی که ماجرا چیزی غیر از این بود، افرادی در خیابانها علیه روسیه و چین شعار می‌دادند، این افراد می‌گفتند چرا فقط مرگ بر آمریکا می‌گویید مگر روسیه کم در حق ما جفا کرده است؟ پاسخ به اینها این است که قطب عالم استکبار در جهان آمریکا است، اگر ما مدعی نبرد با این قطب شده‌ایم در حقیقت اعلام می‌کنیم قطب جبهه حق ما هستیم، اگر سطح درگیری را تنزل بدهیم و با بچه غول درگیر شویم داریم می‌پذیریم که ماهم بچه هستیم و کوچک هستیم.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) ما و مردم ما و آرمان و انقلاب ما را در سطح محور جبهه حق در عصر حاضر بالا برده است و زمانی که ما قطب جبهه حق شده ایم باید با قطب جبهه باطل درگیر شویم، قهرمان کشتی هرگز بایک کشتی‌گیر تازه کار مسابقه نمی‌دهد، تنها ما هستیم که به غول دنیا می‌گوییم مرگ بر تو، پیش فرض این حرکت این است که ما هم غول هستیم اما در جبهه حق، باید درگیری در همین سطح باشد تا سطح ما دچار تنزل نگردد و تا زمانی که آمریکا قطب جبهه استکبار است تیر ما فقط باید به سمت آمریکا نشانه رود.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) به ندرت با شاه وارد درگیری شده است، اظهار کرد: امام خمینی مکرر در سخنرانی‌های خود به بازیچه بودن شاه اشاره کرده و هوشمندانه اعلام کرده است طرف من شاه نیست، طرف من امریکا و اسرائیل است، امام به عنوان لیدر و رهبر جریان حق با قطب جریان کفر و استکبار وارد نبرد و درگیری شده است.

طرف امام حسین(ع) در کربلا یزید و شمر و عمر سعد نبودند

حجت الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: صحنه درگیری کربلا برای ما اینگونه توصیف شده است که امام حسین(ع) در برابر شمر و یزیدیان قرار گرفته است، صحنه کربلا به این صورت تقریر شده است که محور جبهه حق امام حسین(ع) و محور جبهه باطل یزید و شمر و عمر سعد هستند، در حقیقت مسأله زیاد از حد نازل شده است، ماجرا اما این نیست، چرا که طرف امام حسین(ع) در کربلا یزید و شمر و عمر سعد نیست.

وی با بیان اهمیت نگاه فرا زمینی به مسأله کربلا، عنوان کرد: صحنه کربلا وقتی رقم می‌خورد قطعا خداوند وملائکه هم شاهد و ناظر هستند، تحلیل من این است که در هنگام واقعه کربلا خداوند ملائکه را به تماشای کربلا فراخوانده است، حتم دارم یکی از جاهایی که خداوند بر سر ملائکه منت گذاشته است و « إنی أعلم ما لا تعلمون» را یادآوری کرده، کربلا است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: روح واقعه و کربلا درگیری حسین(ع) و یزید نیست بلکه درگیری ایشان با خداوند است، این یک نبرد بین دو تضاد نیست بلکه خداوند می‌خواهد به ملائکه نشان دهد که انسان فقط گناه و فساد نیست بلکه مانند حسین(ع) و حسینیان هم هستند که در اعلی علیین به سر می‌برند.

وی با اشاره به شادی و سرور پیامبر اکرم(ص) هنگام تولد امام حسین(ع) اظهار کرد: جبرئیل به ایشان خبر داد که سرنوشت امام حسین(ع) واقعه عاشورا خواهد بود، پیامبر اکرم(ص) از خدا خواست سرنوشت امام چنین نشود اما وحی شد که خدا چنین اراده کرده است، پیامبر بازهم چنین مطالبه کرد اما بازهم وحی آمد اراده خدا بر قتیل بودن امام حسین(ع) است، در روز عاشورا اصلا هیچ چیز به نفع امام حسین(ع) نیست، در لشکر دشمنان ایشان همه چیز فراهم است و همه چیز به ظاهر به زیان ایشان است.

حجت الاسلام رهدار در ادامه افزود: در لشکر امام حسین(ع) و لشکر عمر سعد خیلی‌ها باور نمی‌کردند واقعا جنگ بشود آن هم چنین جنگی، عمرسعد فامیل امام حسین(ع)، اشخاص خیال می‌کردند دو طرف یکدیگر را کمی خواهند ترساند اما جنگی رخ نخواهد داد، اما هرچه به عاشورا نزدیکتر می‌شدند وقوع جنگ بیش از پیش احتمال پیدا می‌کرد و افراد بیشتر باور می‌کردند جنگی درکار است، هرچه زمان پیش می‌رفت لشکر امام مستحکم‌تر می‌شد.

بهترین های تاریخ در کنار امام حسین(ع) بودند و در مقابل چشم ایشان شهید شدند

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) گفت: بهترین های تاریخ در کنار امام قرار داشتند، جنگهای حق و باطل در طول تاریخ بسیار بوده‌اند و خیلی هم بیشتر از کربلا شهید داشته است، اما خداوند کربلا برای تاریخ نگه داشته است چون بهترین های تاریخ در رکاب امام حسین(ع) بوده‌اند و امام هم علم به این موضوع داشته است و خدا در روز عاشورا بهترین های سیدالشهدا(ع) را از ایشان می‌گیرد، عادی هم نمی‌گیرد بلکه همه در جلوی چشم امام شهید می‌شوند، فرزند امام را در مقابل چشمانش قطعه قطعه می‌کنند، حضرت ابالفضل (ع) امید امام است و چشمانش مورد اصابت تیر قرار می‌گیرد و دستان شان قطع می‌شود، گلوی علی اصغر را تیر می‌زنند و همه اینها در مقابل دیدگان ایشان رخ می‌دهد.

وی ضمن تشریح وقایع و رخدادهای روز عاشورا، ابراز کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا می‌داند در معرض امتحان است و خداوند هم همواره در آن لحظات امتحان را سخت‌تر می‌کند و امام بازهم صبر می‌کند، در اعتقادات مسیحیت مسیح(ع) است و قلب تاریخ مسیح مصلوب شدن مسیح است و قلب این ماجرا آخرین جمله مسیح است، آخرین جمله مسیح بنابر گزارشات انجیل یوحنا و اعتقادات خود مسیحیان اعتراض به خداوند استف اگرچه به اعتقاد ما حضرت مسیح به آسمان عروج کرده است.

امام حسین(ع) در برابر تمام مصیبت ها تنها صبر کردند

حجت الاسلام رهدار ادامه داد: آخرین جمله مسیح به خداوند بنابر عقاید مسیحیان اعتراض و گله است، درحالی که در کربلا در یک نصف روز جلوی چشم امام حسین(ع) همه بهترین ها شهید می شوند آن هم با آن شرایط و نوع شهادت ها، اما امام حسین(ع) اعتراضی نمی‌کنند، بلکه سر به زمین می‌گذارد و می‌گوید خدایا راضی هستم به رضای تو، اوج کربلا این سجده امام حسین(ع) است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه خاطرنشان کرد: کربلا صحنه مقابله یزید با امام حسین(ع) نیست چرا که یزید حقیرتر و کوچکتر است از اینکه در برابر امام قرار بگیرد، برای مقابله با یزید یاران با چند واسطه یاران امام در کربلا کفایت می‌کند و نیازی نیست امام به مقابله با لشکریان یزید بیاید، امام حسین(ع) در کربلا نزاع را تمام می‌کند، روح کربلا نزاع و درگیری نیست؛ اگر اینطور بود هرچه بیشتر کربلا را یادآوری می‌کردیم خشن‌تر می‌شد اما در طول تاریخ کربلا پیام اور صلح بوده است.

وی با اشاره به آرامش بخش بودن روضه سیدالشهدا(ع) و یاد امام حسین(ع) اظهار کرد: ما با رجوع به کربلای امام حسین(ع) در کنار فلسطینی قرار می‌گیریم که شیعه نیستند، ما به نام امام حسین(ع) از اهل سنت مظلوم فلسطین دفاع می‌کنیم؛ این یعنی کربلا مظهر جنگ نیست بلکه پیام آور صلح است و صحنه کربلا هم صحنه درگیری اباعبدالله(ع) و یزید نیست بلکه صحنه امتحان امام به عنوان بهترین بنده خدا مقابل خداوند است./1304/پ201/ج

ارسال نظرات