۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۴۵۴۲۵۰
آیت الله حائری شیرازی:

ربا در جامعه اسلامی هیچ جایگاهی ندارد

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در جمهوری اسلامی موافقت قطعیه با مبانی اسلامی وجود ندارد ولی در نظام شاهنشاهی مخالفت قطعیه با خداوند، قرآن و اهل بیت(ع) صد در صد است.
محی الدین حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محی الدین حائری شیرازی در هیأت رزمندگان اسلام واقع در مسجد امام خمینی(ره) در میدان امام خمینی(ره) گفت: تنها در حکومت اسلامی دین الهی به طور صد در صد پا بر جا است.

وی ادامه داد: درحال حاضر در جمهوری اسلامی قرار گرفته ایم که تلاش می شود برنامه ها مطابق با آموزه های دینی باشد.

آیت الله حائری شیرازی نظام شاهنشاهی را این گونه تعریف کرد: نظام شاهنشاهی با جمهوری اسلامی و این دو با حکومت اسلامی تفاوتهای اساسی دارند، نظام شاهنشاهی یعنی نظامی که اساسش مخالفت قطعیه با خداوند، قرآن، اهل بیت(ع) و در یک کلام مخالفت قطعیه با انسانیت است.

وی در تعریف حکومت اسلامی گفت: حکومت اسلامی صد در صد متفاوت از نظام شاهنشاهی است یعنی در آن موافقت قطعیه با خداوند، با قرآن، با اهل بیت(ع) و با عقل صورت می پذیرد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی بر پایه عدم موافقت با رد کردن خداوند، قرآن و اهل بیت(ع) شکل گرفته است.

وی با بیان چند مثال ابراز داشت: در مسأله نظام بانکداری در حکومت شاهنشاهی بانک ها بدون توجه به مبانی دینی به راحتی ربا می دهند و ربا می خورند.

آیت الله حائری شیرازی ابراز کرد: در حکومت اسلامی ربا هیچ جایگاهی ندارد و پولهای واگذار شده به دیگران صد در صد تحت عنوان قرض رد و بدل می شود، یعنی مثلاً یک بانک صد میلیون به یک نفر پول می دهد و بعد از ده سال همان صد میلیون را از او دریافت می کند، نه ذره ای کمتر و نه ذره ای زیادتر از مبلغ پرداختی.

استاد اخلاق حوزه علمیه به وضعیت بانکداری در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: نظام بانکداری در جمهوری اسلامی به طور یقین ربا نمی خورد و ربا نمی دهد، تحت عنوان مضاربه و یا مشارکت ارتباط بین مردم و بانک ها جریان دارد.

وی توضیح داد: در مسائل دیگر هم این قضایا جریان دارد، مثلاً در مجازات ها در حکومت اسلامی کسی برای مجازات به زندان نمی رود، یا با شلاق و یا با شمشیر مجازات می شود، فرضاً کسی که دزدی می کند دستش قطع می شود و به خانه اش بازمی گردد و خبری از زندان نیست، در جمهوری اسلامی مخافت قطعیه با مجازات های اسلامی وجود ندارد ولی موافقت قطعیه هم زورش نمی رسد./867/پ202/ج

ارسال نظرات