قیام سیدالشهدا منشأ اصلاحات اجتماعی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ویژه برنامه ششمین شب محرم الحرام با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، قرائت زیارت عاشورا از سوی هادی الهی، مرثیه سرایی رضا قانع و جعفر ملائکه در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.
قیام سیدالشهدا منشأ اصلاحات اجتماعی است
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به این که عاشورا باعث احیای دین شد، اظهارکرد: قیام سیدالشهداء مبتنی بر دین بود و پیام امام حسین(ع) برای اعصار و نسلهای تاریخ این است که حسینی زیستن همت گماردن به عزت و دوری از ذلت و خواری است.
وی افزود: امام حسین(ع) به بشر آموختند اگر می بینید جایی به حق عمل نمی شود باید خروشید و نباید گذاشت حق ضایع شود همچنین اگر می بینید در جایی باطل رونق دارد باید مقابل آن ایستاد.
نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که پیام عقلانی امام حسین(ع) برای کسانی که اهل خرد و اندیشه هستند، درس است، عنوان کرد: گاندی اهل هند که فردی آتش پرست بود، معلم قیام خود را حسین بن علی(ع) و شعار «هیهات من الذله» ایشان را مطرح کرده است.
قیام عاشورایی امام راحل به دنیا درس ایستادگی آموخت
وی با اشاره به این که امام خمینی(ره) نیز در این کشور به نام عاشورا قیامی برپا کردند، افزود: مردم قبل از انفلاب اعمال عبادی چون نماز، روزه و حج را بجای می آوردند اما نظام مبتنی بر دین نبود، حکومت فاسق نظام پهلوی وابسته به آمریکا و اینجا پایگاه رژیم صهیونیستی بود، همه ظلم ها به آمریکا و مغرب زمین بر می گشت که پایگاهشان ایران بود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: امام راحل برای دفاع از آنچه در این نظام باید به نام دین و ارزشهای دین برپا شود و ایستادگی در مقابل ظلم، ذلت و خواری قیام کردند.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی ملجأ و پناهگاه همه مظلومان و مستضعفان عالم است، امروز ایران اسلامی منادی حمایت از فلسطین، یمن، لبنان و بحرین است و نگاه همه مظلومان به این پرچم و این نظام و مردمش است.
وی ادامه داد: اساس قیام امام راحل مبتنی بر این جمله امام حسین (ع) بود: « الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهی عنه؟ مردم نمی بیند به حق عمل و از باطل هم نهی نمی شود؟» از این رو انقلاب مردم ایران در 22 بهمن سال 1357 برای این امر مهم بود که امام راحل فرموده بودند: «انقلاب ما امتداد جریان عاشورا است».
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگر سخنانش با تأکید بر توأم بودن تجلیل سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با تحلیل آن ابراز کرد: در این مصیبت بزرگ آنچه برای همه سوگوران و ارادتمندان به ساحت حسین بن علی(ع) مطرح است پیداکردن معرفت نسبت به مقام مقدس ایشان است.
وی تصریح کرد: هرچه جایگاه تحلیل نسبت به قیام سیدالشهداء قوی تر و دقیق تر باشد تجلیل نسبت به مقام مقدس حسین بن علی(ع) معنادارتر و عمیق تر می شود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بیانات امام حسین(ع) در عاشورا بهترین منبع برای شناخت این حرکت نورانی است که در وصیت نامه ایشان آمده است؛ ای مردم برای اصلاح امور حرکت کردم، قرار در این حرکت امر به خوبیها و گسترش آن است، قرار براین است که ا ززشتی و پلشتی ها نهی شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: اصلاح امور در کلام امام منحصر به سال 61 هجری نبود که با از بین رفتن حکومت اموی اثر و برکات قیام عاشورا به پایان برسد بلکه آثار قیام امام حسین(ع) اطلاق دارد یعنی تا وقتی زمین و زمان برقرار است، قیام ابی عبدالله(ع) منشأ اصلاحات اجتماعی است.
وی افزود: امام حسین(ع) نه تنها به جامعه آن روز بلکه به همه جوامع بشری اعلام داشتند که قرآن کریم و رسول خدا عامل اصلاح جامعه است که آن را از خود محوری، ظلم و ستم و غفلت از یاد خدا رهانیده و به خداخواهی و عدالت می رساند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: سخن امام حسین(ع) این بود که ای مردم بدانید عمل به دین خدا با حاکمیت امویان و زندگی دین مدارانه حسین(ع) با ظلم سازگار نیست و متدین بودن با فساد، تباهی و ظلم به دیگران همسویی ندارد.
عاشورا؛ حلقه ای برای جهانی شدن اسلام
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: اهداف بلند قیام امام حسین(ع) عاشورا را به یکی از حلقه های مهم اسلام از تأسیس تا جهانی شدن آن تبدیل کرد که دربردانده چهار نکته اساسی بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویت است.
وی با اشاره به سیاه و سفید بودن صفحه عاشورا بیان کرد: هر آنچه از چه تباهی و زشتیها که مورد نکوهش انسان قرار می گیرد در تابلوی سیاه آن دیده می شود ولی در تابلوی نورانی و سفید این واقعه عظیم توکل به خدا، مقام رضا، مقام تسلیم، عبودیت و بندگی خدا، جهاد و شجاعت دیده می شود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که عاشورا شامل دو فصل اسارت و شهادت است، عنوان کرد: در فصل شهادت عاشورا امام حسین(ع) آن را مدیریت کردند و در فصل اسارت امام زین العابدین(ع) با مدیریت اجرایی حضرت زینب کبری(س)قیام عاشورا را مدیریت کردند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: دین اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء است به این معنا که نبی مکرم اسلام(ص) آن را تأسیس و امام حسین(ع) دین را احیا کردند.
وی افزود: منظور از این که قیام سیدالشهدا(ع) باعث احیای دین شد این نیست که اگر امام قیام نمی کردند آیه ای از قران کریم یا چیزی از دین خدا کاسته می شد بلکه به ابن معنا است که از دین اسلام جزء یک پوسته باقی نمی ماند./1308/پ201/ج