۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۴۵۴۲۸۸
مسؤول مؤسسه صدای بهار خبر داد؛

قابلیت جستجوی حرفه‌ای کتابخانه مدرسه فقاهت با 51 هزار جلد کتاب

مسؤول مؤسسه صدای بهار از جستجوی ریشه‌ای به عنوان ویژگی برجسته کتابخانه مدرسه فقاهت نام برد و گفت: در حال حاضر بیش از 51 هزار جلد کتاب در این کتابخانه مجازی بارگذاری شده است.
کتابخانه مدرسه فقاهت

جواد جوادی در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که کتابخانه مدرسه فقاهت با هدف دسترسی آسان دین‌پژوهان به منابع موردنیاز و همچنین مستند‌سازی مفاهیم دینی در فضای اینترنتی طراحی شده است به ارائه آخرین تغییرات اعمال شده در این کتابخانه مجازی پرداخت.

وی با بیان این‌که کتابخانه مدرسه فقاهت از دو بخش متنی و تصویری تشکیل شده است، گفت: این کتابخانه شامل بخش‌های نوار موضوعات، جستجو، جابجایی در کتاب، جستجو در کتاب، متن کتاب، ساخت PDF و مستند‌سازی مقالات است.

مسؤول مؤسسه صدای بهار افزود:‌ کتاب‌های مدرسه فقاهت در موضوعاتی همچون فقه، اصول‌، علوم حدیث، قرآنی، عقاید، ادیان و فرق، تاریخ، معاجم، سیره، سیاسی، اشخاص، ادبیات و فرق‌اسلامی دسته‌بندی شده است که با بهره‌گیری از نوار موضوعات در بالای صفحه، امکان ورود به هر یک از موضوعات و مشاهده تمام کتاب‌ها‌ی آن فراهم شده است‌.

جوادی اظهار داشت: با استفاده از این نوار می‌توان به مجموعه کتاب‌های حضرات آیات جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی ، علی مطهری و شیخ محمد سند دسترسی داشت و افزون بر آن امکان مشاهده نام تمام نویسندگان نیز در این بخش فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: کادر جستجو در بالای صفحه، قسمت سمت چپ قرار دارد. چنانچه کاربر‌، در جستجوی کتابی خاص یا آثار نویسنده‌ای معین باشد‌، می‌تواند نام مورد نظر را در قسمت جستجو درج کند. در این صورت فهرستی از عناوینی که کلمه مورد نظر در آن‌ها وجود دارد ظاهر می‌شود و کاربر می‌تواند با کلیک کردن بر روی هر یک‌، به آن دسترسی پیدا کند.

مسؤول مؤسسه صدای بهار با بیان این‌که متن کتاب‌هایی که در کتابخانه مدرسه فقاهت قرار دارد، صفحه به صفحه و با نسخه چاپی یکی است، گفت: در تلاش هستیم تا اگر یک کتاب دارای دو چاپ مختلف است، هردو در کتابخانه قرار بگیرد. بعنوان مثال کتاب «وسائل الشیعة الاسلامية» و «وسائل الشيعة آل‌بیت» هردو برروی سایت موجود هستند.

وی در ادامه با یادآوری این‌که در متون مستند سازی شده زمانی که روی عبارات و کلمات رنگ بندی کلیک شود، تمام مطالب مورد نیاز در آن باب به طور کامل در صفحه‌ای جدا باز خواهد شد، افزود: تمامی مصادر در پاورقی آورده و به کتابخانه لینک می‌شود.

جوادی با اشاره به این‌که کتابخانه مدرسه فقاهت از دو بخش متنی و تصویری که هر یک به دو بخش کتابخانه اصلی و اهل سنت تقسیم می‌شوند، تشکیل شده است، گفت: فعالیت کتابخانه مدرسه فقاهت از سال 88 با 150 جلد کتاب شروع شد و در حال حاضر بیش از 51 هزار جلد کتاب در این کتابخانه مجازی بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: کتابخانه مدرسه فقاهت در بخش متنی اصلی 12 هزار و 454 جلد کتاب، در بخش متنی اهل سنت 3 هزار و 400 جلد کتاب، در بخش اهل سنت قسمت متنی حدود 27 هزار جلد و در بخش اهل سنت قسمت تصویری 8200 جلد کتاب وجود دارد.

جوادی از جستجوی ریشه‌ای به عنوان ویژگی برجسته کتابخانه مدرسه فقاهت نام برد و گفت: از امکانات مهم کتابخانه در بخش متنی می‌توان به جستجوی ریشه‌ای در دو قسمت اصلی و اهل سنت اشاره کرد که براساس آن ریشه کلمه جستجو و به کاربر پیشنهاد می‌شود.

وی اظهار داشت: در چهار ماه نخست سال 1395 تعداد 630 جلد کتاب بر روی کتابخانه مجازی مدرسه فقاهت بارگذاری و در کنار آن حدود هزار جلد کتاب اصلاح و نواقص و اشکالات فهرست‌ها نیز برطرف شده است.

مسؤول مؤسسه صدای بهار خاطرنشان کرد:‌ کتابخانه مجازی مدرسه فقاهت که کتابخانه‌ای رایگان برای مستند کردن مقاله‌ها به شمار می‌رود، از نشانی اینترنتی http://lib.eshia.ir/ قابل دسترسی است./920/ت302/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
دوست علی احسانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
از زحمات شما سپاس!
در باره ید مرتهن منابع لازم داشتم
0
0