۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۵۴۳۶۶
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث مطرح کرد؛

راهکارهای تبدیل تهدید به فرصت در مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا به ارائه راهکارهای تبدیل تهدید به فرصت در مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی پرداخت و گفت: برخی به دنبال ایجاد اختلاف میان جامعه و مراجع تقلید هستند.
سبحانی نیا

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به همزمانی مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی با شب عاشورای حسینی اظهار داشت: اخیرا این موضوع به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و برخی هم علیه این مسابقه اقدام به راهپیمایی هایی اعتراضی کرده اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ابراز داشت: علما و بزرگان اسلام هم نظراتی در این موضوع داشته اند و برگزاری این مسابقه را امر نادرستی خوانده اند؛ به نظر می رسد که باید تحلیل درستی از جریان وجود داشته باشد تا بتوان به درستی اظهار نظر کرد.

وی با بیان این مطلب که چنین برخورد قهر و غضبانه به چنین پدیده ای به صلاح امت اسلامی نیست، گفت: این که بگوییم مسؤولان امر از روی قصد و غرض اقدام به چنین کاری جهت وهن اهل بیت(ع) و ضربه زدن به عقاید شیعه انجام داده اند، تا زمانی که به یقیقن نرسیم، نباید آن را مطرح کرد.

نویسنده کتاب و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: مسؤولان مربوط اذعان کرده اند که این مسأله به چهار سال گذشته برمی گردد که مسابقات فوتبال برنامه ریزی شده است.

وی افزود: اگر مخالفت های سنگینی از سوی حوزه علمیه و علما صورت بگیرد، حوزه علمیه در تقابل با جمعیت کثیری از جوانان علاقه مند به فوتبال قرار می گیرد که به هیچ عنوان نتیجه مطلوبی نخواهد داشت؛ ما باید با مهربانی و مودت با جوانان این مرز و بوم رفتار کنیم تا جذب دین شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا خاطرنشان کرد: در احادیث و روایات بسیاری به رفتار مهربانانه با مسلمانان و آسان گرفتن در دین برای جذب هر چه بیشتر مردم و جوانان تأکید شده است؛ از این مسابقه چند استفاده می توان کرد.

وی بیان داشت: با توجه به این که امکان تغییر زمان مسابقه میسر نشده است، این تهدید را باید تبدیل به فرصت کنیم؛ ما نیازمند گسترش تفکر ابا عبدالله الحسین(ع) به سراسر جهان هستیم و یکی از راه های این کار، بهره برداری از این مسابقه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: ما برای تبلیغ شعائر حسینی و دین مبین اسلام، پول بسیار زیادی را خرج می کنیم و مبلغانی را به سراسر جهان اعزام می کنیم که گاهی هم آن گونه که شایسته است به نتیجه نمی رسیم.

وی اظهار داشت: به طور یقین این مسابقه فوتبال بینندگان بین المللی زیادی خواهد داشت که با سر دادن اشعار عاشورایی و آیینی می توان این شعائر را به همه جهانیان شناساند و کسانی که علاقه مند به این جریان باشند، تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه با ارائه راهکارهایی برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقه تأکید کرد: از تماشاگران بخواهیم که با لباس عزا به دیدن این مسابقه در ورزشگاه بروند، نمادهای عزاداری را در سراسر ورزشگاه برپا کرده و پیش از شروع مسابقه از یک مداح جوان پسند بخواهیم که چند دقیقه ای را مداحی کند.

وی ابراز داشت: در کشورهای غربی و اروپایی مرسوم است که برای احترام به شخصیت ها یا روزهای مهم، یک دقیقه را سکوت می کنند؛ در مسابقه ایران و کره جنوبی هم می توانیم اعلام کنیم که به احترام عزای سالار شهیدان، یک دقیقه سکوت در ورزشگاه حاکم باشد؛ همچنین از جوانان حاضر در ورزشگاه خواسته شود با عباراتی چون یا ابوالفضل العباس(ع) ملی پوشان را برای تلاش بیشتر تشویق کنند.

حجت الاسلام والمسملین سبحانی نیا به انعکاس رسانه ای این اقدامات فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگر چنین اقداماتی عملی و انجام شود، انعکاس رسانه ای این مسابقه فوتبال با عناوینی چون برگزاری مسابقه ایران و کره جنوبی با سکوت یک دقیقه ای تماشاگران ایران به احترام شخصیت بزرگ مذهبی شان، همراه خواهد بود و این همان تبلیغ در عرصه بین المللی است که به صورت فراگیر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در مقابل این عمل اگر بخواهیم با برگزاری این مسابقه مخالفت کنیم، جامعه را در مقابل جمعیت دین دار و علمای مذهبی خودمان قرار داده ایم؛ چرا که متأسفانه برخی در این زمینه قصد دارند که بین افراد جامعه به ویژه جوانان، علما و مراجع عظام تقلید، اختلاف افکنی کنند و از این سوژه ها بهره برداری کنند./840/ت302/ی

ارسال نظرات