۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۴۵۴۴۸۳
حجت الاسلام نظافت:

مشکلات بشر به خاطر جهالت است

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) حل مشکلات انسان را به دو شکل «درمان ریشه ای» و «درمان مقطعی» دانست و گفت: اگر خواستید مشکلات را به شکل ریشه ای حل کنید، ببینید خاستگاه مشکلات از کجاست.
حجت الاسلام محمدجواد نظافت- مدیر حوزه علمیه المهدی(عج) مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) صبح امروز در هفتمین روز از ماه محرم در حسینیه امام جعفر صادق (ع) پیرامون مشکلات انسان به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام نظافت به مسائل پیرامون نماز قضا پرداخت و اظهار کرد: نمازی که قضا می شود واجب است که آن نماز خوانده شود ولی وجوبش فوری نیست. اما چون مرگ خبر نمی کند تاخیر نیندازید.

وی با تاکید بر اینکه نماز را همان طور که قضا شد باید بجا آورد گفت: اگر امام جماعت نماز واجبی را اقامه می کند می توان نماز قضا را به او اقتدا کرد. کسی که نماز قضا به گردنش است می تواند نماز مستحبی بخواند اما روزه داری که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) حل مشکلات انسان را به دو شکل «درمان ریشه ای» و «درمان مقطعی» نام گذاری کرد و بیان کرد: اگر خواستید مشکلات را به شکل ریشه ای حل کنید، ببینید خاستگاه مشکلات از کجاست.

حجت الاسلام نظافت «جهل» را یکی از مشکلات انسان ها برشمرد و خاطرنشان کرد: انسان چوب جهالت را در زندگی می خورد. امام حسین (ع) خونش را داد تا انسان ها جهالت را کنار بگذارند و دانا شوند. یادگیری، عبادت است. جهالت ننگ است. یادگیری که ننگ نیست.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) درباره اهمیت فراگیری علم افزود: حضرت می فرمایند دوست داشتم شلاق بزنم و بگویم علم فرا بگیرید. بخشی از مشکلات سر جهالت است.

حجت الاسلام نظافت ادامه داد: در دادگستری ها افراد زیادی درگیر اختلافات هستند. تجارت کرده ولی معامله بلد نبوده و گرفتار شده اند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) بزرگ ترین آیه قرآن را «مسأله قرض و مسائل حقوقی» قلمداد و تصریح کرد: وقتی طمع ایجاد می شود عقل انسان زمین می افتد. خداوند گفته هنگامی که قرض می دهی شاهد بگیر و مکتوب کن.

وی در بخش دیگری از سخنانش «مشورت» را جزء محوری ترین رفتار انسان دانست و افزود: کسانی که خودسر هستند مشورت نمی کنند. مشورت یعنی استفاده از عقل های دیگران. هرکس مشورت می کند با عقل دیگران شریک شده است.

حجت الاسلام نظافت «تخصص» را یکی از ویژگی ها و صفات مشاور دانست و اظهار کرد: «دلسوزی»، «خیرخواهی»، «امانتداری» و «تجربه» باید از دیگر ویژگی های مشاور باشد. تجربه به انسان پختگی می دهد. چه بسا مدرک داشته باشد اما تجربه نداشته باشد.

وی بخشی دیگر از مشکلات انسان را «پیروی از هوس» توصیف کرد و ادامه داد: امیر مومنان می فرماید از دو چیز خیلی می ترسم. یکی از آن ها پیروی از هوس هاست. چه افراد زیادی که هوس باز بودند برای خود و خانواده خود دردسر و مشکل ایجاد کردند. باید با هوس ها مبارزه کرد. وقتی والدین دنبال هوس ها می روند، فرزندان هم به سوی هوس ها می روند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به اینکه هرکس مسؤول کار خویش است خاطرنشان کرد: اگر جوانی به سوی هوس ها رفت و به نصیحت والدین توجهی نکرد دعایش کنید. عقل داده شده تا هوسران نباشید. هرگاه میلی به هوس پیدا کردید ببینیم حلال است یا حرام. اگر هم حلال باشد ببینیم عقل تایید می کند یا نه.

وی بخش دیگری از مشکلات انسان را نیز «وسوسه های شیطان» برشمرد و اظهار کرد: شیطان دو حالت «جن» و «انس» دارد. شیطان «جن» را با چشم نمی بینید و صدایش را نمی شنوید ولی در شما اثر دارد. شیطان «انس» بزرگش مستکبران عالم مثل آمریکاست چون پول ها خرج می کند تا جوانان و انسان ها را منحرف کند.

حجت الاسلام نظافت در پایان «ماهواره» را ابزار دشمن دانست و خاطرنشان کرد: ماهواره یعنی دشمنی که نتوانست از طریق مرزها وارد خاک ایران شود از طریق خودتان به خانه بیاید. دل جوانان ما را در اختیار شیاطین قرار می دهند بعد نمی دانیم که زندگی جوانان چگونه از هم می پاشد. دشمن نتوانست در هشت سال دفاع مقدس کاری انجام دهد و از طریق ماهواره ها وارد شد./201/820/ب1

ارسال نظرات