۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۴۵۴۴۸۶
حجت الاسلام عالی تشریح کرد؛

ارزش و منزلت والای جلسات عزاداری سیدالشهدا

استاد حوزه علمیه امام حسین(ع) را باب رحمت واسعه الهی دانست و گفت: خداوند به واسطه مصیبت سیدالشهدا(ع) تمام درهای رحمت خود را بر عالم پایین باز کرد، کانون این رحمت سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا و در سرزمین کربلاست، اما در طول تاریخ هر کسی و هر مجلسی که به عاشورای امام حسین(ع) وصل شود جلوه ای از آن رحمت هم نصیب او خواهد شد.
حجت الاسلام مسعود عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعودعالی، استاد حوزه علمیه، صبح امروز در مسجد صاحب الزمان داران، گفت: امام حسین(ع) با مصیبتی که کشید و صبری که در روز عاشورا داشت، بزرگترین عبادت خدا را انجام داد و خداوند به پاس آن عبادت تمام درهای رحمت خودش را باز کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت یوسف از کودکی بلاکش بود و حدود 40 سال از پدرش دور افتاد اما در دل آن بلا صبر و بندگی کرد، در باب صبر اصول کافی حدیثی بسیار مهم از امام صادق(ع) داریم، ایشان می فرمایند خداوند به پاس صبر او رحمت خود را بر یک امت نازل کرد، به واسطه یوسف قحطی از مردم مصر برداشته شد، برادران یوسف که جهنمی شده بودند و می خواستند حجت خدا را به قتل برسانند به واسطه رفتار یوسف توبه کردند، یعقوب نبی هم در اثر فراق یوسف و اشکهایی که ریخت به مقامات بالایی رسید.

وی افزود: بلای سیدالشهدا(ع) که با بلای یوسف قابل مقایسه نیست، بزرگترین بلا را سیدالشهدا(ع) کشید که در زیارت عاشورا هم آمده است، اگر خداوند به واسطه بلاکشی یوسف رحمتش را بر یک امت نازل می کند، پس به واسطه مصیبت سیدالشهدا(ع) تمام درهای رحمت خود را بر عالم پایین می گشاید و اباعبدالله(ع) باب رحمت واسعه الهی می شود.

حجت الاسلام عالی اظهار داشت: مرکز این رحمت واسعه الهی خود سیدالشهدا(ع) است که در روز دهم محرم سال 61 هجری در کانون این رحمت الهی قرار گرفت، اما در طول تاریخ هر کسی و هر مجلسی که به عاشورای امام حسین(ع) وصل شود از همان رحمت الهی استفاده خواهد کرد و جلوه ای از آن رحمت هم نصیب او خواهد شد.

کارشناس مذهبی ابراز داشت: در قرائت حدیث کساء هم همینطور است، سالها پیش 5 تن آل عبا در کنار یکدیگر در زیر عبا نشستند و آن رحمت بر آنها نازل شد، اما پیامبر(ص) فرمودند که این داستان ما 5 نفر در هیچ محفلی از محافل شیعیان ما نقل نمی شود مگر اینکه رحمت خدا بر آن جمع نازل می شود.

وی در ادامه گفت: اصل منبع رحمت آن 5 نفر  اهل کساء بودند، در روز عاشورا هم اصل منبع رحمت امام حسین(ع) است، اما در طول تاریخ همه افراد می توانند از پرتوهایی از آن بهره مند شوند، امام صادق(ع) فرمودند تعداد ملائکه ای که در جلسه عزای اباعبدالله(ع) حضور داشتند از تعداد انسانها بیشتر بودند، ملائکه موجودات پاک و بی گناهی هستند که با خود رحمت و نعمت در جلسات می آورند.

رحمتی که در مجالس سیدالشهدا نازل می شود به واسطه امام معصوم در هر زمان است

حجت الاسلام عالی بیان داشت: رحمتی که در مجالس سیدالشهدا(ع) نازل می شود در هر سال غیر از رحمتی است که در سال قبل نازل شده است، عنایتی که امسال می شود غیر از آن عنایت است، هر سال یک سهم جدیدی است، در شبهای قدر هم همینطور است، هر سال عنایت خاصی به مجالس سیدالشهدا(ع) می شود، عنایاتی که می شود اول از همه به واسطه امام و معصوم هر زمان است، امام زمان(عج) الان غم دارند، همه ائمه(ع) همینطور بودند و غم ایشان در روز عاشورا به حداکثر خود می رسید، امام زمان(عج) کربلا را می بینند.

استاد حوزه علمیه افزود: ریاضتی هست که کاملاً هم با دستورات دین اسلام مطابقت دارد و  اگر کسی آن ریاضت را تحمل کند، خداوند روز عاشورا را به غیر از 3 ساعت از آن به او نشان خواهد داد، آن 3 ساعت از هنگامی شروع می شود که سیدالشهدا(ع) از اسب افتاد تا آن لحظه که در گودال قتلگاه سر ایشان از تن جدا شد، احدی طاقت دیدن این 3 ساعت را ندارد، اما امام زمان(عج) عاشورا را کامل می بینند . به همین دلیل در زیارت ناحیه مقدسه می فرمایند اگر اشکم خشک شد، خون گریه خواهم کرد.

وی ادامه داد: مرحوم جعفر آقا مجتهدی گریه های عجیبی در محرمها داشت و مصیبت نامه ای از «نَیِّر تبریزی» به نام «آتشکده» را می خواند و می گفت که به هر جایی رسیدم از گریه بر امام حسین(ع) رسیدم، آقای مجتهدی نقل می کند که وقتی به شهری رسیدم که می گفت حیوانات هم از مصیبت امام حسین(ع) در ماتم هستند، از خدا خواستم تا آن را به من نشان دهد و با دیدن جلوه ای از مصیبت حیوانات بی هوش شدم.

حجت الاسلام عالی تصریح کرد: دهه اول محرم را نمی شود با هیچ دهه ای عوض کرد چرا که قلب ولی معصوم خدا در روی زمین محزون است و اوج مصیبت امام زمان(عج) است، خداوند در قرآن می فرماید اگر کسی مصیبت زده بود و نام خداوند را برد و بر مصیبت صبر کرد، خداوند صلوات و رحمت و هدایت خود را بر او نازل می کند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: هر سال هم خداوند یک صلوات و رحمت و نورانیت جدیدی را بر اهل عزای امام حسین(ع) نازل می کند چرا که امام زمان(عج) هر سال یک مصیبت بزرگی را در عزای اباعبدالله(ع) دارند که غیر از سال پیش است و نقطه اوج این مصیبت هم در روز عاشوراست.

وی بیان داشت: بیشترین مصیبت در عزای سیدالشهدا(ع) را امام زمان(عج) دارد، وقتی که خداوند به ولی خودش رحمت واسعه ای به واسطه عزاداری می دهد، شیعیانی هم که با امام زمان(عج) خود سنخیت دارند و با حزن ایشان محزون می شوند هم بهره های فراوانی را از  این مجالس و حزن خود می گیرند که غیر قابل تصور است./202/869/ب1

ارسال نظرات