۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۴۵۴۵۰۹
حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد؛

ضرورت پرداختن به شخصیت امام حسین قبل از واقعه عاشورا

استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از کمتر پرداختن به شخصیت امام حسین(ع) قبل از خروج از مکه در منابر محرم، گفت: نباید امام حسین(ع) قبل از عاشورا را فراموش کنیم، امام حسین 20 سال بعد از امیرمؤمنان(ع) در میان مردم بودند که 10 سال آن دوران امامت خودشان است.
حجت ‌الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی، پیش از ظهر امروز در مصلی شاهین شهر گفت: گاهی مردم سؤال دارند که چرا امام صادق(ع) با منصور دوانیقی وارد جنگ نشد و علیه ظلم او قیام نکرد یا چرا بقیه ائمه اطهار(ع) با ظالمان و خلفای زمان خود جنگ نکردند، اباعبدالله(ع) ریشه و بنیان حکومت فاسقان را خرد کرد.

وی ادامه داد: امروز اهل سنت هم در شمارش خلفای اسلامی به 4 تن اکتفا می کنند، اگر قیام اباعبدالله الحسین(ع) نبود یزید و مروان و ولید هم امروز دارای قداست بودند و دیگر اسلامی وجود نداشت، درست است که بعد از عاشورا حکومت بنی امیه تا سالها ادامه داشت و بعد از آن هم بنی عباس بر سر کار آمدند، اما بحث بر سر ادامه حکومت نیست، امام حسین(ع) قداست حکومت ظلم را برای همیشه شکست، امروز جز عده ای ناصبی و وهابی دیگر کسی برای یزید قداستی قائل نیست.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: یکی از ویژگیهای امام حسین(ع) که امام زمان(عج) آن را در زیارت ناحیه مقدسه بیان کرده تلاشگر بودن امام حسین(ع) در عبادت خداوند است، در احوال سیدالشهدا(ع) داریم که ایشان در شبانه روز هزار رکعت نماز می گزاردند، در شب عاشورا صوت قرآن امام و یارانشانمانند صدای کندوی عسل در صحرای کربلا نمایان بود.

حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: تا کنون کمتر به شخصیت امام حسین(ع) قبل از عاشورا پرداخته شده است، کتابی وجود دارد به نام «امام حسین(ع) قبل از عاشورا» از آقای «مدرس بستان آبادی»، نباید امام حسین(ع) قبل از عاشورا را فراموش کنیم، رهبر معظم انقلاب می فرمودند امام حسین(ع) 20 سال بعد از امیرمؤمنان(ع) در میام مردم بودند که 10 سال آن مربوط به دوران امامت امام حسن(ع) و 10 سال آن هم دوران امامت خودشان است.

وی ابراز داشت: بسیار خوب است تا در منبرها تاریخ، اعمال، احادیث و تفاسیر امام حسین(ع) در مدینه و کوفه هم بحث و مطرح شود و سیدالشهدا(ع) را فقط محدود به ماه محرم سال 61 هجری نکنیم، کتاب «پرتوی از عظمت امام حسین(ع)» اثر حضرت آیت الله «صافی گلپایگانی» در شناخت شخصیت امام حسین(ع) بسیار مفید است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: دیگر ویژگی امام حسین(ع) که در زیارت ناحیه مقدسه آمده اینست که ایشان حافظ عهد و پیمان الهی بودند، یکی از صفات مؤمن وفاداری به عهد است که متأسفانه امروز در جامعه ما کمرنگ شده است، روایت داریم اگر می خواهید به کسی نمره ایمان بدهید ببینید در وفای به عهد، امانتداری و صداقت در جامعه چگونه است، کسی که عهد ندارد، دین هم ندارد.

حجت الاسلام رفیعی گفت: 3 چیز واجب در دین مبین اسلام است که اینها بین المللی هستند و اگر شخص مقابل شما کافر هم باشد باید آنها را رعایت کنید، احترام به پدر و مادر، وفای به عهد و امانتداری 3 فریضه ای هستند که خطا از آنها در هیچ شرایطی جایز نیست، در زیارت نامه حضرت ابوالفضل(ع) به تسلیم، تصدیق و وفای به عهد ایشان شهادت می دهیم.

هر کس به 10 آیه اول سوره مؤمنون عمل کند بهشت بر او واجب می شود

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی افزود: پیامبر(ص) فرمودند هر کس به 10 آیه اول سوره مؤمنون عمل کند بهشت بر او واجب می شود، خشوع در نماز، وفای به عهد و امانتداری و حفظ فُرج از جمله ویژگیهای مؤمن بهشتی است، وقتی از همسر پیامبر(ص) ویژگیهای ایشان را پرسیدند، جواب داد همه ویژگیها در 10 آیه اول سوره مؤمنون را داشتند.

حجت الاسلام رفیعی، بیان داشت: یاران اباعبدالله الحسین(ع) اسوه ولایتمداری و وفاداری بودند، در صدر همه ولایتمداران و وفاداران عالم حضرت ابوالفضل العباس(ع) است، ایشان همه ویژگیهای 10 آیه اول سوره مؤمنون را داشتند، امروز هم باید ایشان الگوی ما در جامعه اسلامی باشند.

وی ادامه داد: اگر عزاداران امام حسین(ع) به ویژگیهای یاران ایشان دقت کنند و سعی کنند تا رفتار آنها را در زندگی روزمره خود به کار بگیرند آنگاه می توانند خودشان را مسلمان و پیرو واقعی امام حسین(ع) بدانند، عاشورا یک روز نبود و جریان عاشورا و جریان سیدالشهدا(ع) و جریان یزید در تمام طول تاریخ وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت عباس(ع) مصداق بارز «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفار وَ رُحَماءُ بَینَهُم» بودند، امروز رفتار و ولایتمداری یاران سیدالشهدا در صحرای کربلا باید سرمشق جوانان جامعه ما باشد، رعایت تقوا در ویژگیهای شخصیتی امام حسین(ع) و یارانشان و انس آنها با نماز و قرآن بسیار مهم است.

حجت الاسلام رفیعی ابراز داشت: همه شهدای کربلا با قرآن مأنوس بودند، مبادا عزاداران امام حسین(ع) قرآن را فقط در طاقچه ها قرار دهند، درست است که امام حسین(ع) ترجمان قرآن و پشتوانه و سند آن هستند، اما خود ایشان مداومت بر قرائت قرآن داشتند، پرداختن بیشتر به شخصیت امام حسین(ع) و یارانشان قبل از سال 61 هجری می تواند زمینه ساز آشنایی بیشتر مردم با شخصیت و تقوا و ویژگیهای رفتاری سیدالشهدا(ع) و الگوگیری جوانان از ایشان شود./202/869/ب1

ارسال نظرات