۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۴۵۴۵۸۴

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی

ارزیابی عملکرد هیأت های مذهبی استان تهران توسط ۱۰۰۰ بازرس، مجالس عزاداری امام حسین(ع) کانون طرح مباحث سیاسی و اعتقادی، ضرورت مشاهده آثار تبلیغات دینی در دانشگاه‌ها و جامعه، بخشی از اخبار کوتاه سازمان تبلیغات اسلامی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام نصیر نیک نژاد، مدیرکل ۱۸ مهر۹۵ در گفتگو با روابط عمومی، این اداره کل با آرزوی قبولی عزاداری ها  از بازرسان و ارزیابان هیئات مذهبی خواست تا اخلاق اسلامی و حقوق شهروندی را رعایت کنند.

نیک نژاد، گفت: این ارزیابی ها در راستای ایجاد زمینه لازم در برگزاری هر چه با شکوه تر مراسم سوگواری حضرت سید الشهداء(ع) و یاران باوفایش صورت می گیرد.

وی، خاطر نشان کرد: در استان تهران ۱۹ هزار هیئت مذهبی اعم از موردی، مستمر، دانش آموزی و حسینیه مجوز فعالیت دارند و به مناسبت دهه های اول، دوم و سوم محرم اقامه عزا می‌کنند و لازم است طرح نظارت و ارزیابی از عملکرد آنان به نحو احسن با مشارکت شورای هیئات مذهبی تا پایان مراسم صورت گیرد.

این مسئول فرهنگی، یادآور شد: به منظور ابلاغ سیاست ها و راهبردهای سازمان، کارگاه های آموزشی، توجیهی در ادارات تبلیغات اسلامی برگزار شده و هزار ارزیاب، کار نظارت بر عملکرد هیئات را بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام نیک نژاد، بر رعایت اخلاق و ادب اسلامی و حقوق شهروندی توسط ارزیابان، تأکید و تصریح کرد: در این طرح، تذکرات لازم مبنی بر رعایت اخلاق اسلامی، بهداشت و سلامت در طبخ نذورات، سد معبر، حجاب و پوشش اسلامی،‌رفع آسیب های عزاداری، پرهیز از خرافات از سوی ارزیابان داده می‌شود.

مجالس عزاداری امام حسین(ع) کانون طرح مباحث سیاسی و اعتقادی

حجت‌الاسلام رحمت‌الله اروجی در گردهمایی بزرگ مسئولان هیئات مذهبی کاشان، گفت: یکی از گرفتاری‌های امروز جامعه بشریت عدم توجه به مباحث اعتقادی است.
وی گفت: امام حسین (ع) دانشگاهی در جامعه بشریت به نام دانشگاه عاشورا دارد که این دانشگاه سفینه النجاه و اسباب عاقبت به خیری و همه‌گیر و فراگیر با واحدهای درسی مختلف است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاه عاشورای امام حسین (ع) دارای واحدهای درسی اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، نظامی و غیره است، گفت: از اینکه به طور جامع به مباحث اعتقادی مکتب عاشورا پرداخته نمی‌شود، باید تأسف خورد.
حجت‌الاسلام اروجی تأکید کرد: در منبر و محفل امام حسین (ع) باید به مباحث اعتقادی پرداخته شود چرا که اگر اعتقادات درست شود در برابر حوادث فرهنگی مصونیّت خواهیم داشت.
وی مجالس امام حسین (ع) را کانون طرح مسائل سیاسی و اعتقادی دانست و اظهار داشت: برخی از انسان‌های به ظاهر موجه و روشنفکر به مسئولان هیأت‌های مذهبی طعنه می‌زنند که چرا قداست مجلس و مسجد خود را با طرح مسائل سیاسی از بین می‌برید و این در حالی است که به فرموده امام راحل، اصل حرکت و قیام امام حسین (ع)، سیاسی بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تأکید بر اینکه بین کار سیاسی و سیاسی‌کاری در هیأت‌های مذهبی باید تفاوت قائل شد، یادآور شد: برخی معترض شدند چرا هیأت مذهبی در روز عاشورا شعار مرگ برآمریکا سر داده است، چون عظمت امام حسین (ع) و روز عاشورا اقتضا نمی‌کند نام آمریکای حقیر و کوچک در روضه امام حسین (ع) برده شود و این در حالی است که نام فروعون‌ها در قرآن برده شده است.
حجت‌الاسلام اروجی با اشاره به سخنان شهید مطهری (ره) خطاب به مسئولان هیئت‌های مذهبی یادآور شد: شمر ۱۴۰۰ سال قبل مُرد و تمام شد و اکنون باید شمر و یزید امروز را شناسایی نموده و به مردم بشناسانید.
به گفته وی، شرایط فعلی کشور در هیأت‌های مذهبی باید مطرح شود چرا که امروز مکتب تشیع در شرایط ممتازی قرار گرفته و در بیش از ۷۰ نقطه از پنج قاره دنیا ندای تشیع و پرچم اسلام‌خواهی و اسلام ناب و پرچم عزای امام حسین (ع) برافراشته شده است.
حجت‌الاسلام اروجی با تاکید بر اینکه در برابر آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت نباشیم، اضافه کرد: مسئولین هیئات مذهبی، وعاظ و مداحان می‌توانند سمت و سوی نذورات مادی را به سوی حمایت‌های اجتماعی سوق دهند.
به گفته وی، امام حسین (ع) اهل کرم بودند و قبل از اینکه نیازمندی درخواست کمک داشته باشد، مانند پدر بزرگوارشان امیر مؤمنان (ع) به نیازمندان رسیدگی می‌کردند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان یکی از شاخص‌های مهم و مؤثر در اقتدار نظام تشیع را اجتماعات حسینی دانست و اضافه کرد: مسئله موشکی و اقتدار دفاعی و تدبیر سیاسی به‌جای خود اما آوردگاه عظیم اربعین حسینی یکی از شاخص‌های بازدارندگی نظام اسلامی در مقابل دشمنان اسلام است.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) شهید احیای امربه‌معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: به گفته امیر مؤمنان علی علیه‌السلام امربه‌معروف و نهی از منکر امر واجبی است که اگر احیا شود، مابقی واجب‌های الهی نیز هم در جامعه احیاء خواهد شد.

ضرورت مشاهده  آثار تبلیغات دینی در دانشگاه‌ها و جامعه

حجت‌الاسلام علی‌اکبر انصاری راد در نشست فصلی جمعیت بانوان فرهیخته هرمزگان از ماه محرم به‌عنوان یک فرصت ارزشمندی برای تلاش در جهت رشد و تربیت دینی نام برد و اظهار داشت: باید بتوانیم از این فرصت ارزشمند در جهت تعمیق باورهای دینی استفاده کنیم.
وی در این نشست که باهدف نقش و وظیفه فرهیختگان در مواجه باتربیت دینی در بندرعباس برگزار شد گفت: در هیچ جای دنیا، این شرایط و موقعیت مناسب وجود ندارد که مردم با این حجم گسترده و با این شور و شعور حضور پیدا کنند.
سرپرست تبلیغات اسلامی هرمزگان، ضمن تشریح برنامه‌های این اداره کل در ماه محرم، به اعزام بیش از ۱۵۰۰ مبلغ به نقاط مختلف استان اشاره کرد و گفت: این مبلغان باهدف تبیین فلسفه قیام حسین بن علی (ع) و نهضت سرخ حسینی و پرداختن به مباحث اجتماعی اعزام‌شده‌اند.
حجت‌الاسلام انصاری راد در ادامه بیان کرد: معضلاتی همچون طلاق، حاشیه‌نشینی، طلاق، مشروبات الکلی، اعتیاد و... موارد شومی است که گریبان گیر جامعه شده و باید برای رفع و از بین بردن آنها چاره‌اندیشی کرد. وی با تأکید بر اینکه تبلیغات در حوزه دین باید منجر به خروجی مناسب شود تصریح کرد: آثار تبلیغات دینی باید در دانشگاه و جامعه مشاهده شود.
سرپرست تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به رسالت سنگین جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان گفت: نشست فصلی این جمعیت باید مؤثر و در محدوده فعالیت با برنامه‌ریزی فعالیت‌های ارزشمندی انجام شود.
حجت‌الاسلام انصاری راد با تأکید بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی همچون کارگروه‌های عفاف و حجاب، تحکیم بنیان خانواده و تعمیق باورهای دینی بر اساس اساسنامه ابراز داشت: باید با استفاده از نیروهای مجرب و هوشمند در جهت غنای جلسات حرکت کرد.
در ادامه مریم ریاضی تهرانی رئیس جمعیت بانوان فرهیخته هرمزگان گفت: باید طرح کاربردی و قابل‌اجرا از دل این کارگروه‌ها بیرون آید.
وی با اشاره به کارگروه عفاف و حجاب تصریح کرد: واژه عفاف و حجاب در بین نسل جوان و جدید دیگر معنایی ندارد.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته هرمزگان از فعالیت خوب سایت بانوان فرهیخته استان خبر داد و گفت: افراد عضو جمعیت، مقالات و مطالب و همچنین پژوهش‌های خود را برای درج در این سایت ارائه دهند.

فعالیت ۶۳ روحانی مستقر سیستان و بلوچستان درمحرم الحرام

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی روزشنبه ۱۰مهرماه درگردهمایی روحانیون مستقر استان که به مناسبت برنامه ریزی هر چه بهتربرنامه های محرم الحرام در سالن اجتماعات شهدای تبلیغات اسلامی استان برگزار شد افزود: یکی ازفرمایشات جدی مقام معظم رهبری مقابله‌ هوشمندانه با تهاجم فرهنگی است که به طورقطع سازمان تبلیغات اسلامی به‌‌عنوان قرارگاه فرهنگی مسئولیت خطیری را به عهده دارد تا با طراحی و تفکر برتر جبهه‌ فرهنگی خودی را برای مقابله با تهاجم همه‌جانبه وگسترده استکبار جهانی بسیج کرده تا با جهت‌گیری درست و هدفمند کلیه‌ توطئه‌های فرهنگی را خنثی کند.

بزمانی اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین گام‌های سازمان تبلیغات‌اسلامی درراستای تحقق منویات مقام معظم رهبری اعزام روحانیون مستقر به روستاها و مناطق محروم است.

وی فعالیت‌های روحانیون مستقردرروستاهای استان را مثبت ارزیابی کرد واظهار داشت: روحانیون مستقر با حضور در جمع مردم و اجرای برنامه‌های عبادی، فرهنگی و تبلیغی نقش بسزایی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از آنجایی که روحانیون مستقر به‌عنوان مشعل‌داران تبلیغ دین واخلاق و معنویت در ایران اسلامی نقش مهمی را ایفا می‌کنند در دو ساحت تبلیغ سنتی دین که به صورت حضوردرمنابر و مجامع مردمی، صنفی، دانش‌آموزی، دانشجویی، کارگری وکارمندی، تجلی پیدا می‌کند و هم در بُعد نوین آن که از ابزارها و رسانه‌های موجودکه تأثیر عمیقی بر روی مخاطبان خواهد داشت، بهره‌مند خواهند بود.

این مقام مسئول بیان داشت: با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی،اقدام وعمل ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: معظم له در این زمینه و آسیب های اجتماعی تاکید زیادی داشته اند لذا در برنامه های ایام محرم باید در این زمینه ها بیشتر برای مردم توضیح داده شود.

گفتنی است گردهمایی روحانیون مستقر استان به مناسبت برنامه ریزی هر چه بهتربرنامه های محرم الحرام ۱۴۳۸ هجری قمری روز شنبه ۱۰مهر ماه به صورت جلسه پرسش و پاسخ با حضور علی اکبر طاهری معاون اداری و مالی، محسن ارباب افضلی معاون فرهنگی و حجت‌الاسلام خیور رئیس اداره تبلیغات اسلامی زاهدان وکلیه روسای ادارات تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان برگزار شد.

۲۱۴ مبلغ ویژه محرم۱۴۳۸ هجری قمری به شاهرود اعزام شدند

حجت‌الاسلام حمید عبداللهیان در جلسه هماهنگی آئین سنتی نخل گردانی شاهرود به میزبانی اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان، با اشاره به افزایش آمار اعزام مبلغ نسبت به سال قبل، بیان داشت: در سال گذشته ۱۹۷ مبلغ طی ایام ماه محرم در شاهرود اعزام شدند و این در حالی است که در سال جاری این میزان با رشدی ۱۰درصدی روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه از میان مبلغان اعزامی۳۷مبلغ، از خواهران طلبه هستند، افزود: امیدواریم اعزام مبلغان متعهد و متخصص در امور دینی بتواند موجبات نشر معارف دین مبین اسلام را در ماه محرم الحرام، ماهی که از آن به مثابه بهترین فرصت در راستای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) یاد می‌کنند، فراهم آورد.

امام جمعه موقت شاهرود در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: هشت حوزه علمیه فعال در سطح شهرستان وجود دارد که رسالت تربیت قریب به چهارصد طلبه برادر و ۵۰۰ طلبه خواهر را در رشته های تحصیلی علوم دینی بر عهده دارند و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان حسب وظیفه ذاتی خود در ایام و مناسبت های مذهبی اقدام به اعزام برخی از طلاب علوم دینی به مساجد، تکایا و مراکز فرهنگی می‌کند.

عبداللهیان با مهم و حساس خواندن موضوع تبلیغ بر لزوم ارتقاء سطح کمی و کیفی مبلغان و آگاهی از مسائل روز، بیان داشت: در این راستا همایش طلایه داران تبلیغ در ابتدای هفته جاری با حضور مبلغان شهرستان با حضور وزیر اطلاعات و با هدف تغذیه فکری مبلغان به همت اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.

وی منبر و خطابه را یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های اطلاع‌رسانی در کشور دانست و افزود: منابر کماکان نقش سازندگی و اثرگذاری خود را حفظ کرده و پیوند بین مردم و به خصوص جوانان با این مقوله مهم دینی و اجتماعی روزبه روز تقویت می‌شود لذا باید از فرصت به وجود آمده در ماه محرم برای ترویج معارف الهی دربین جوانان بهره مند شویم./1325/ت303/ی

ارسال نظرات