۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۴۵۴۶۷۴
مدیر حوزه علمیه امام مهدی کرمان:

بیداری از خواب غفلت با محاسبه روزانه اعمال محقق می شود

حجت الاسلام افاضاتی گفت: در روایتی امام کاظم (ع) محاسبه روزانه نفس را لازم می داند زیرا در غیر این صورت خواب ما را فرا می گیرد پس بیداری از خواب غفلت با محاسبه روزانه اعمال محقق می شود چنان که فروشنده با یادداشت فروش روزانه سود و زیانش را محاسبه می کند بنابراین عمل به قانون مراقبه ما را در بندگی یاری می کند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین افاضاتی مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین افاضاتی مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) کرمان شب گذشته در جمع عزاداران سید الشهدا در مسجد امام حسین (ع) خیابان مهدیه کرمان در رابطه با نگرانی امام حسین (ع) نسبت به هوای نفس انسان اظهار داشت: انسان دارای دو بعد جسم و روح است که اگر روح انسان به علایق جسمانی توجه داشته باشد نفس نامیده می شود و اگر به معنویات گرایش داشته باشد با عنوان روح و قلب شناخته می شود.

وی بیان داشت: خطر هوای نفس بسیار جدی است به حدی که امام معصوم از آن به عنوان یکی از مهم ترین نگرانی هایش برای انسانها یاد می کند و نسبت به آن تذکر می دهد زیرا اگر هوای نفس طوفانی شود انسان را به بُعد حیوانیش بر می گرداند.

حجت الاسلام افاضاتی ابراز داشت: انسانی که تنها خودش را می بیند و از ظرفیت ها و استعدادهای خدادادی اش غافل می شود چنانکه به دنیا میل می یابد از سید الشهدا دور می شود و در مسیر ایشان حرکت نمی کند از این رو کم کم قلب، چشم، گوش و اعضا و جوارحش حق را درک نمی کند و نوای رحمانی را نمی شنود.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) کرمان خاطر نشان کرد: قلب انسان دارای دو روزنه است که در یکی از روزنه ها خدا و در دیگری شیطان می دمد از این رو غفلت از خدا موجب رشد افکار شیطانی می شود.

وی در بیان لزوم شناخت جایگاه امام در جامعه عنوان داشت: اگر نگاه ما نگاه دنیوی باشد غفلت دلها و عقلهایمان را فرا می گیرد و در این صورت هرگز امام جایگاه اصلی خود را در میان ما نمی یابد.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر لزوم دوری از عوامل گمراه کننده، ادامه داد: با آنکه صله رحم واجب است اما اگر بدانیم موجب گمراهی و غفلت می شود باید ترک شود چرا که دفع مفسده بالاتر از منفعت است.

حجت الاسلام افاضاتی ضمن اشاره به خطر مشاهده تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن گفت: این امور انسان را از درک امام دور می کند به گونه ای که نه تنها به راحتی از فرصت محرم می گذریم بلکه گاهی این ایام را برای دید و بازدید و تفریح قرار می دهیم زیرا دنیا کار خودش را کرده و ما به واسطه گناه غافل شدیم.

وی تشریح کرد: ریشه تبعیت از هوای نفس غفلت است از این رو برای درمان نیازمند بیداری هستیم به همین دلیل قرآن برای بیداری امت نازل شده است پس برای بیداری؛ طبق قرآن باید مراقبه اعمال را در طول روز داشته باشیم.

این استاد حوزه بیان کرد: در روایتی امام کاظم (ع) محاسبه روزانه نفس را لازم می داند زیرا در غیر این صورت خواب ما را فرا می گیرد پس بیداری از خواب غفلت با محاسبه روزانه اعمال محقق می شود چنان که فروشنده با یادداشت فروش روزانه سود و زیانش را محاسبه می کند بنابر این عمل به قانون مراقبه ما را در بندگی یاری می کند.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) کرمان اظهار داشت: لازمه مراقبه آن است که موجب تغییر امروزمان نسبت به دیروزمان شود در غیر این صورت قافیه را باختیم و ملعون شده ایم زیرا از نعمات خدا به درستی بهرمند نشدیم.

وی در پایان تاکید کرد: باید بدانیم اگر خواب ما را فرا گیرد سرمایه هایمان را خواهند برد و فرصت ها را از دست می دهیم پس ضمن بیداری؛ فرصت سوزی نکنیم شاید محرمی دیگر را درک نکردیم  پس در دام شیطان نیفتیم که کارها را به روز بعد موکول کنیم و قبل از محاسبه الهی؛اعمال خود را مراقبه و محاسبه کنیم./202/9703/ب1

ارسال نظرات