۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۴۵۴۶۷۵
کارشناس مسائل مذهبی تشریح کرد؛

4 اشتباه و تحریف رایج در روایت واقعه کربلا

حجت الاسلام رضوانی گفت: اشتباهات و تحریفاتی در روایت وقایع عاشورا صورت گرفته است که باید نسبت به اصلاح آنها توجه ویژه شود، تحریفات نسبت به اذن به میدان رفتن علی اکبر(ع)، وضعیت ذخیره آب در کربلا و حضور لیلا مادر علی اکبر(ع) در صحرای کربلا از جمله این تحریفات هستند.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین رضوانی، کارشناس مسائل مذهبی، یکشنبه شب در مسجد الزهرا(س) اصفهان، گفت: متأسفانه در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) اشتباهات و تحریفاتی در روایت وقایع عاشورا صورت گرفته است که باید نسبت به اصلاح آنها توجه ویژه شود و مداحان و منبریان ما سعی کنند از منابع و مقاتل معتبر برای روضه های خود استفاده کنند. 

وی ادامه داد: از جمله اشتباهاتی که در روایت واقعه عظیم کربلا صورت می گیرد این است که اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول محرم الحرام است و بین سخنرانان و مداحان مشهور است که هر شب از این ده شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص می دهند، همین قرارداد بین مداحان و منبریها باعث شده است که عده ای گمان کنند مثلا حضرت ابوالفضل(ع) روز تاسوعا و حضرت علی اصغر(ع) روز هفتم محرم به شهادت رسیده اند.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و حضرات اباالفضل(ع) و علی اکبر(ع) و علی اصغر(ع) قبل از امام حسین(ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده اند.

حجت الاسلام رضوانی بیان داشت: اشتباه دیگری که در روایت وقایع عاشورا وجود دارد این است که عموماً تصور می کنند که حضرت سیدالشهدا(ع) و اهل بیت و یارانشان سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته اند، اما حقیقت این است که عمرسعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا در کنار شریعه فرود آیند و میان آب و یاران امام حسین(ع) فاصله اندازند، این به این معنی نیست که هیچ ذخیره آبی در خیمه ها نبوده است.

وی اظهار داشت: شیخ عباس قمی در منتهی الآمال می گوید «شب عاشورا امام حسین(ع) حضرت علی اکبر را با سی سوار و بیست پیاده فرستاد که چند مشک آب بیاورند و اهل بیت و اصحاب خود را فرمود که از این آب بیاشامید، آخرین توشه شماست، وضو بسازید و غسل کنید».

کارشناس مسائل مذهبی افزود: یکی از معروف ترین تحریفها ماجرای لیلا مادر حضرت علی اکبر(ع) است و چه روضه ها که در این زمینه خوانده نمی شود و از نجواهای علی اکبر(ع) با مادرش قبل از رفتن به میدان روضه هایی می خوانند و یا اینکه می گویند مادر حضرت علی اکبر(ع) به خیمه ها رفته و دعا کرده که حضرت علی اکبر(ع) سالم باز گردد، حقیقت این است که اصلا لیلا در کربلا حضور نداشته است، و حتی یک مورخ هم به حضور ایشان در کربلا و روز عاشورا ‏گواهی نمی دهد. ‏

حجت الاسلام رضوانی در پایان گفت: تحریف دیگر این است که حضرت علی اکبر(ع) قبل از رفتن به کارزار از پدر رخصت خواست و امام حسین(ع) اذن میدان به ایشان ندادند و جوانی علی اکبر(ع) را دلیل عدم اجازه خود دانستند، امام حقیقت اینست که تمام مورخین نوشته اند که هر کس از حضرت اباعبدالله(ع) اذن میدان می خواست، اگر امکان داشت حضرت برایشان عذری می آورد ولی درباره حضرت علی اکبر(ع) امام حسین(ع) اذن جهاد و نبرد در میدان را دادند و مخالفتی نکردند./202/869/ب1

ارسال نظرات