۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴۵۴۶۹۱
حجت الاسلام کمالی:

رسیدن به رضوان الهی در گرو مبارزه با نفس است

استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان گفت: مبارزه با نفس در روایات اهمیت فراوان دارد و کسی که در مسیر مبارزه با نفس توانست آن را مغلوب کند خداوند از او راضی خواهد بود و به مقام رضوان الهی می رسد.
حجت الاسلام کمالی در مسجد ولیعصر کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام محمدرضا کمالی استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان شب گذشته در مسجد ولیعصر این شهر گفت: خوف و ترس از فریب نفس و تلاش در مبارزه با نفس دو رکن رفتار با نفس بر اساس فرموده امام هستند؛ برای اینکه انسان بتواند این نفس سرکش را مغلوب کند باید سختی هایی را تحمل کند همانطور که جنگ و جهاد سختی های خودش را

وی ادامه داد: در یکی از جنگ ها وقتی اصحاب پیامبر پیروزمندانه به مدینه برگشتند رسول خدا که در آن جنگ حاضر نبود به استقبال رفت و فرمود آفرین به قومی که از جهاد اصغر با پیروزی برگشتند و همچنان جهاد اکبر باقی مانده است؛ اصحاب متعجبانه از علت این تعبیر سؤال کردند که حضرت در پاسخ مبارزه با نفس را جهاد اکبر معرفی کردند و این نشان از سختی این مبارزه و جهاد دارد.

این استاد حوزه علمیه گفت: تلاش فراوانی لازم است که انسان در مبارزه با نفس پیروز شود و به نتیجه برسد اما از این نکته نباید غافل شد که این مبارزه با سختی همراه است؛ سومین رکن بعد از ترس از فریب و جهاد با نفس تحمل کردن سختی ها است و پس از آن ریاضت به معنای تمرین دادن و رام کردن تدریجی نفس است.

وی اظهار داشت: مقصود از ریاضت همان مسأله تزکیه و تهذیب نفس است اما بعضی ها تحمل سختی های نامشروع را ریاضت می دانند به این معنا که انسان سختی های فراوانی را برای رسیدن به اهدافی خاص تحمل کند؛ امکان دارد با برخی ریاضت ها انسان به چیزهایی دست یابد اما به تدریج ولی و دوست شیطان می شود؛ همین اعمال واجب هم آسان نیستند برای مثال قرآن در خصوص نماز آن را سخت و بزرگ می داند.

حجت الاسلام کمالی گفت: در عرفان صحیح انجام دستورات شریعت انسان را به حقیقت می رساند همانطور که ائمه عمل کردند؛ عارف تر از معصومین نیست و با بررسی در رفتار آن ها هیچ کدام از دستورات سخت را نمی بینیم؛ برخی طریقت و رسیدن به حق را از شریعت جدا می دانند و به احکام شریعت عمل می کنند اما برای رسیدن به حق و عرفان اعمالی مخصوصی را انجام می دهند در پاسخ باید گفت شریعت غیر از طریقت نیست.

این استاد حوزه علمیه گفت: اینطور نیست فقها در زمان غیبت به فتوا دادن پرداختند بلکه در دوران ظهور ائمه هم فتوا می دادند برای مثال امام صادق به محمد ابن مسلم که بیش از 30هزار حدیث از ایشان حفظ بود اجازه فتوا دادن داد؛ بعضی از فرق صوفیه که ریاضت های فراوانی را تحمل می کنند خمس را نمی پردازند و چیزی به نام عُشر به نحوی خاص دارند.

حجت الاسلام کمالی اظهار داشت: عثمان ابن حنیف از طرف امیر مؤمنان والی بصره بود و در یک مجلسی که اشخاص خاصی مثل ثروتمندان حضور داشته و فقرا حاضر نبودند که حضرت امیر در نامه ای او را توبیخ می کند؛ حضرت خودش را توصیف می کند که به یک به یک نان جو از دنیا قناعت کرده است و در همان نامه می فرماید نفسم را به تقوا ریاضت می دهم؛ بنابراین چیزی که برای تمرین دادن و رام کردن کردن نفس لازم است تقوا است.

وی تصریح کرد: اگر می خواهید در قیامت سعادت مند باشید نفس خود را به تقوا ریاضت بدهید؛ بر اساس روایات تقوا و سکوت مهارت های بسیار تأثیر گزاری برای ریاضت هستند چون حرف نزدن بسیار بهتر از دروغ گفتن، غیبت کردن است بنابراین زبان انسان آلودگی های فراوانی در دل ایجاد می کند و آفات فراوانی دارد.

این کارشناس امور دینی با اشاره به روایتی از امام صادق اظهار داشت: خوشا به حال بنده ای که برای خدا با نفسش مجاهده و مبارزه کند زیرا در نتیجه به رضوان الهی می رسد یعنی خداوند از او راضی می شود و هیچ چیز مثل مرحله رضایت خدای متعل ارزش ندارد؛ بعضی ها به بهشت هم داخل می شوند اما معلوم نیست به رضوان الهی دست پیدا کنند.

حجت الاسلام کمالی تأکید کرد: در بعضی تعابیر روایی آمده کسانی که به مقام رضوان الهی رسیده اند با اولیای خداوند مثل امام حسین مجالست دارند و این مجالست را به هیچ وجه از دست نمی دهند؛ کسی که به فرمان عقل بتواند بر نفس اماره خود غالب شود و بندگی خدا و تضرع به درگاه او را پیشه کند به مقام رضوان می رسد و هیچ حجابی تاریک تر از نفس بین انسان و خدا قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: دستورات و توصیه هایی برای مبارزه با نفس هست و کسی که در مسیر مبارزه با نفس قرار داشته باشد اما قبل از اینکه بر نفس پیروز شود از دنیا رفت شهید از دنیا رفته است؛ و کسی که با استقامت توانست آن را مغلوب کند به رضوان اکبر خداوند دست یافته است و کسی که برای خدا جهاد کند خداوند حتما او را هدایت خواهد کرد

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: در مسائل معنوی و مسیر جهاد با نفس بالاتر از خودمان را باید ببینیم یعنی نگاه کنیم به کسی که نمازش را با اخلاص و توجه بیشتری می خواند نه اینکه به کسی نگاه کنیم که نماز نمی خواند؛ رسول خدا آنقدر عبادت می کرد و نماز می خواند تا دو پای ایشان ورم می کرد و در پاسخ اصحابی که علت این سختی را می پرسیدند می فرمود نمی توانم در برابر پروردگار شکور نباشم.

وی در پایان اظهار داشت: طلب صدق و انجام اعمال با صداقت و اخلاص رکن پنجم معامله و رفتار با نفس است و اگر عبادتی مخلصانه نباشد هیچ ارزشی ندارد؛ نفس ما چیزهایی را دوست دارد که خداپسند نیست و انسان باید بتواند آن ها را از خود دور کند که این رکن ششم از معامله با نفس است./201/9704/ب1

ارسال نظرات