۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۴۵۴۷۰۰
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

درک نکردن جایگاه ولی فقیه انسان را دچار گمراهی می کند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: هر دو طرف شیعه و سنی لندنی در یک مکان نشسته و علیه هم حرف می زنند تا بین امت اسلامی تفرقه ایجاد کنند در چنین فضایی اگر ولی فقیه به حق را نشناسیم دشمن فردی کافر و فاسد را به عنوان رهبر به ما تحمیل می کند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در مراسم عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) ضمن تسلیت این ایام اظهار داشت: مسأله وجوهات شرعی در قرآن و روایات تبیین شده و اهل بیت(ع) به پرداخت آن تاکید کرده اند.

وی با بیان اینکه انسان باید دقت کند که آیا به اموال او وجوهات شرعی تعلق می گیرد یا خیر، افزود: زکات یکی از وجوهات شرعی است که به مواردی از محصولات و دستآوردهای مادی انسان مانند گندم، جو، کشمش، خرما که به غلات اربعه معروفند و اگر هر یک به 848 کیلو برسد باید زکات آن را پرداخت کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اگر انسان طلا و نقره مسکوک دارد که به حد نصاب رسیده باشد زکات دارد، ولی چون طلا و نقره موجود در بازار به عنوان زینت استفاده می شود به آن زکات تعلق نمی گیرد حیوانات حلال گوشت مثل شتر، گاو و گوسفند هم حدی دارند که اگر به آن رسیدند باید زکات آنها را بدهند.

وی با بیان اینکه خمس غیر از زکات است، ادامه داد: فرض کنید کسی زکات محصول باغ خود را می پردازد و محصول را می فروشد اگر منفعت به دست آمده بیشتر از معونه سال او است باید یک پنجم آن را به عنوان خمس بپردازد تا برای روز قیامت او ذخیره شود یا اگر فردی چند شغل داشته باشد پس از استخراج مخارج کسب باید درآمد خالص را محاسبه کرده و خمس آن را بپردازد.

امام جمعه ارومیه به ضرورت تعیین سال خمسی تاکید و اضافه کرد: برخی از خانواده های مومن فرزندان خود را اینگونه تربیت می کنند که از اولین روزی که درآمد او شروع شد سر سال خمسی را تعیین کرده و پس از یک سال در آن روز درآمد و مخارج خود را محاسبه کرده و سر سال خمس خود را می پردازد.

وی افزود: اگر درآمد ما بیش از معونه باشد باید خمس آن را پرداخت و اگر کسی پرداخت نکند کار نادرستی انجام داده و از نظر شرعی اگر کسی با پول مخمس معامله کند یک پنجم معامله او باطل است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: اگر کسی خمس مال خود را بپردازد خدای متعال به مال او برکت داده و در هر دو دنیا اجر عمل او را می دهد، حتی یک نفر در عالم یافت نمی شود که به خاطر پرداخت خمس فقیر شود بلکه بر عکس پرداخت وجوهات سبب افزایش نعمات می شود.

بررسی علل شهادت امام حسین(ع)

وی به بررسی علل شهادت امام حسین(ع) پرداخت و یادآوری کرد: بر اساس پیش بینی پیامبر اکرم(ص) آنچه در امم پیشین رخ داده بود در دین اسلام نیز به وجود آمد، کتمان حقایق بعد از رحلت رسول اکرم(ص)،منع کتابت و نقل حدیث ایشان، جعل حدیث و فراموشی وقایع عوامل تحریف معنوی دین اسلام و انحراف مسلمین شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: عده ای از نزد خود سخنانی را نوشته و به پیامبر اکرم(ص) نسبت دادند کتابت حدیث را منع کردند و از طرف دیگر به عده ای پول داده و علیه اهل بیت(ع) حدیث جعل کرده و برای نابودی هر چه بیشتر دین تلاش کردند.

وی گفت: فراموشی حقایق در اثر بی توجهی بزرگان سبب دوری مردم از اسلام اصیل شد، خدای متعال به این موضوع اشاره می کند که علما و روحانیت که عهد کرده بودند از دین خدا پیروی کنند حقایق را به فراموشی سپرده و سبب تحریف در دین و تثلیث در مسیحیت شدند.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه پیامبر(ص) در جریان غدیر خم از مردم برای امامت بیعت گرفت اما مردم این واقعه را به فراموشی سپردند، افزود: امیرالمومنین(ع) به دفعات متعدد اصحاب را قسم می دادند تا بگویند که کدام یک در غدیر خم حضور داشته و شاهد بودند که پیامبر اکرم(ص) ایشان را به عنوان ولی معرفی فرمودند، کسانی که وجدان داشتند بلند شده و شهادت می دادند اما عده ای هم می گفتند ما پیر شده و فراموش کرده ایم.

وی اضافه کرد: در جنگ جمل امام علی(ع) با طلحه و زبیر به طور خصوصی صحبت فرمودند که آیا فراموش کرده اید که در غدیر خم پیامبر اکرم(ص) مرا به عنوان جانشین خود معرفی فرمودند؟ زبیر بعد از یادآوری میدان مبارزه را ترک کرد ولی طلحه همچنان به مبارزه پرداخت و اهمیتی به سخنان امام علی(ع) نداد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: برخی از افراد مسائل را واقعا فراموش می کنند اما عده ای عمدا اهمیت نمی دهند، مسئله ای که باعث شد شان و جایگاه اهل بیت(ع) فراموش شده و فاجعه عظیم عاشورا خلق شود فراموشی حقایق به وسیله بزرگان دین بود.

وی با بیان اینکه در ظهر عاشورا به امام حسین(ع) اجازه خواندن نماز ظهرشان را نمی دادند، افزود: نماز نشانه مسلمانی است و نیز کفن و دفن میت، اما در کربلا چون ادعا کرده بودند که امام حسین(ع) از دین خارج شده و بر خلیفه مسلمین شوریده است مشاهده صحنه نماز خواندن حضرت یا کفن و دفن شهدای کربلا دروغ آنان را بر ملا می کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این حدیث که هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد در زمان جاهلیت مرده است، ادامه داد: ما باید رهبر و پیشوای خود را خوب بشناسیم و بدانیم که چرا باید از ولی فقیه اطاعت کنیم؟ این مسائل را باید برای خود حل کنیم، اهل بیت(ع) از ما خواسته اند که به دامن ولایت فقیه چنگ زده و به وسیله ایشان راه نجات را پیدا کنیم.

وی به عدم داشتن بصیرت مردم کوفه و مدینه اشاره کرد و توضیح داد: یزید فاسد بر جایگاهی تکیه داده بود که به پیامبر اسلام(ص) تعلق داشت و کفر خود را به طور علنی در شعرهایش آشکار می کرد که پیامبرهاشمی(ص) با حکومت بازی کرد نه خبری از نزد خدا آمد و نه وحی نازل شد، حسین بن علی(ع) را که در کربلا کشتیم بزرگان هاشمی بودند که انتقام بدر را از آنان گرفتیم، فرزند مادرم نیستم اگر انتقام قوم خود را از فرزندان پیامبر نگیرم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه اگر انسان دین خود را نشناسد کافر محض امام و خلیفه او می شود، خاطرنشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری مدام به داشتن بصیرت تاکید می کنند به خاطر داشتن قدرت تشخیص حق از باطل و سره از ناسره است.

وی به سیاست دوگانه و فریبکارانه غرب در قبال مسلمین اشاره و ابراز کرد: برگزاری مراسم شیرخوارگان در لندن ممنوع شد با این بهانه که این عمل به کودکان خشونت را می آموزد، پوشاندن لباس سبز و گریه بر اهل بیت(ع) را خشونت طلبی نام نهادند ولی قمه زنی در این کشور را با هدف تبلیغ علیه مسلمین خشونت آمیز و خشونت آفرین نمی دانند.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: هر دو طرف شیعه و سنی لندنی در یک مکان نشسته و علیه هم حرف می زنند تا بین امت اسلامی تفرقه ایجاد کنند در چنین فضایی اگر ولی فقیه به حق را نشناسیم دشمن فردی کافر و فاسد را به عنوان رهبر به ما تحمیل می کند.

وی به ذکر مصیبت پرداخت و گفت: در کربلا از هفت محرم به دستور بن زیاد خبیث منع آب شروع شد و این مسئله برای یاران و اهل بیت امام حسین(ع) به مشکل بزرگی تبدیل شد، چرا که امام حسین(ع) دریای کرم و مهربانی هستند و وقتی کودکان ناله العطش سر می دادند حضرت نزدیک بود که جان دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: وقتی تمام اصحاب ابا عبدالله(ع) و جوانان هاشمی جملگی به شهادت رسیده و فقط حضرت عباس(ع) ماندند، موقع به میدان رفتن ایشان فرمودند که دست نگهدار تا با هم به سمت فرات رویم تا شاید برای این کودکان آبی به دست آوریم.

وی در پایان توضیح داد: پس از شهادت امام حسین(ع) وقتی اسب ایشان به طرف خیام برگشت دختر کوچک امام از پای اسب گرفت و از آن حیوان سوال کرد که بگو آیا پدرم را آب دادند و به شهادت رساندند یا او را با لبی عطشان کشتند و امام سجاد(ع) بعد از کفن و دفن پیکر پاره پاره اباعبدالله(ع) بر روی قبر ایشان نوشتند که این قبر حسین بن علی(ع) است که او را تشنه لب به شهادت رساندند./201/936/ب1

ارسال نظرات