۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۴۵۴۷۵۶
مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوطالب:

تحول در حوزه با کارهای نمایشی و ویترینی محقق نمی شود

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) گفت: برای تحقق تحول در حوزه باید ارزیابی دقیقی داشت و مدیران حوزه‌های علمیه نباید گرفتار کارهای نمایشی و ویترینی شوند.
سینایی

حجت‌الاسلام مجید سینایی مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوطالب (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از تحلیل خود درباره تبیین طرح تحول، گفت: این موضوع یکی از برنامه‌های زیربنایی نظام و اصلی‌ترین بخش تجارت و اقتصاد ما، همان تفکری است که نظام جمهوری اسلامی بر اساس آن شکل گرفته است، بنابراین از حوزه‌های علمیه که کارشناس دین و اسلام هستند انتظار می‌رود این تفکر را تبیین کنند.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل مرکز مطالعات راهبردی در حوزه علمیه، افزود: امروز در رابطه با نظام تربیتی، تعلیمی و آموزشی، دنیا از جمهوری اسلامی و همه سازمانها و نهادهای کشور نیز از حوزه علمیه انتظار دارند که هرچه سریعتر نظام تحول، تعلیمی و تربیتی خود را ساخته و به جامعه تحویل دهد که این امر از طریق تشکیل مرکز مطالعات راهبردی در حوزه علمیه ممکن است.

حجت‌الاسلام سینایی، درباره علت عدم تحقق نظام تحول، عنوان کرد: باید افرادی توانمند و کارشناس نسبت به گذشته نظام، آموزش و پرورش اسلامی و وضعیت کنونی کاملاً آگاهی داشته باشند و بتوانند برای آینده برنامه ریزی خوبی انجام دهند.

مدیر مدرسه حضرت ابوطالب (ع) در ادامه گفت: در حال حاضر ما یا چنین شخصیتهای نخبه را نداریم یا اگر هم هستند مسؤولیتهای زیادی دارند که نمی‌توانند مسؤولیت کار را به عهده بگیرند؛ و افراد زیرمجموعه نیز شناخت دقیق، جامع و مانع برای طراحی چنین نظامی را ندارند.

وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که سیستم و سامانه موفق باید بازده داشته باشد، اظهار داشت: درباره طرح تحول باید حوزه‌های علمیه یک ارزیابی دقیق از وضعیت قبل و موجود خود داشته باشند و صرف اکتفا کردن به یک سری آمار و ارقام نشان از موفقیت نیست.

حجت‌الاسلام سینایی افزود: در حال حاضر حوزه‌های علمیه طبق آمار و ارقام اعلام می‌کنند که افراد موفقی در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم؛ اما حقیقت این است که در این سالها هنوز افرادی مثل شهید مطهری و یا آیت الله جوادی آملی تکرار نشده‌اند.

مدیران حوزه‌های علمیه نباید گرفتار کارهای نمایشی و ویترینی شوند

وی افزود: بنابراین برای دستیابی به تحقق این تحول باید ارزیابی دقیقی داشت و مدیران حوزه‌های علمیه نباید گرفتار کارهای نمایشی و ویترینی شوند و فقط مدح و ثنای ظاهری افراد را جلب خود کنند.

مدیر مدرسه حضرت ابوطالب(ع) با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ایجاد مرکز مطالعات راهبردی متشکل از نخبگان و فرزانگان، عنوان کرد: تشکیل چنین مرکزی لازم و واجب است، مرکز مطالعات راهبردی باید ارزیابی دقیقی از گذشته، حال و آینده داشته باشد و این ارزیابی باید با شاخصه‌هایی طراحی و ارائه شود.

وی افزود: این مرکز باید از یک طرف با بهترین نخبه‌های کشور در ارتباط باشد و از طرف دیگر از تجربه علمی طلابی که با حوزه علمیه زندگی کرده‌اند، استفاده کند.

مدیر مدرسه حضرت ابوطالب (ع) در ادامه گفت: همچنین باید نظر و سلیقه مخاطبان زیر مجموعه نیروهای اجرایی را در اختیار داشته باشد تا بتواند بر اساس وضعیت موجود ارزیابی خوبی داشته باشند.

حجت‌الاسلام سینایی اضافه کرد: این امر نباید کاملاً ذهنی یا کاملاً اجرایی باشد، بلکه باید هم علمی باشد و مباحث جدید دنیا و مباحث اسلامی را به همراه داشته باشد و هم باید با استفاده از تجربه عینی طلبه‌ها بتواند متناسب نیاز آنها برنامه ریزی کند.

مدیر مدرسه حضرت ابوطالب (ع) در تحلیل فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه حوزه‌های علمیه پشتوانه اقامه حکومت اسلامی هستند و اگر حکومت به خوبی حکم دین اسلام را اجرا کند، باید از آن حمایت کنند و اگر هم دچار اشتباه شد باید تذکر بدهند؛ ریشه این فرمایش رهبر معظم انقلاب را در فرمایشات امیرمومنان علی(ع) دانست و گفت: امیرمومنان علی(ع) فرمودند: من برای این خلافت را پذیرفتم که خداوند از علما تعهد گرفته که بر سیری شکمباره ها و بر فقر مردم سکوت نکنند.

مردم باید شناخت دقیقی از دین و مسؤولان خود داشته باشند

وی با اشاره به اینکه دیدگاه امام راحل نیز اینگونه بوده و می‌فرمودند مردم باید رهبر را زیر نظر داشته باشند که اگر خطا کرد گوشزد کنند، افزود: برای تحقق این امر مردم باید شناخت دقیقی از دین و نیز اطلاع کافی نسبت به مسؤولان خود داشته باشند.

حجت‌الاسلام سینایی روحانیت را به عنوان خواص مردم در تطبیق عملکرد مسؤولان نظام با دین، در اولویت دانست و ابراز کرد: روحانیت به خاطر عهدی که با خدا بسته‌اند نمی‌توانند و نباید نسبت به تخلفات چشم‌پوشی کنند و در این رابطه، برای حفظ نظام به عنوان مهم ترین دستاورد تاریخ اسلامی باید دلسوزانه ایرادها را بیان کنند.

مدیر مدرسه حضرت ابوطالب (ع) درباره میزان حفظ و برقراری رابطه مادر و فرزندی حوزه با نظام جهموری اسلامی، خاطرنشان کرد: در بعد انفرادی ستاره‌هایی بوده‌اند که خودشان درخشیده‌اند و خیلی موفق بوده‌اند. افراد خود گذشته‌ای مانند خود رهبری و نیز روحانیانی که حتی در مناطق محروم در بین مردم زندگی می‌کنند و به مشکلات آنها رسیدگی می‌کنند؛ اینان در بدنه نظام خود را فدا و نظام را یاری کرده‌اند، اما به صورت نظام مند و به صورت تولید انبوه، حوزه علمیه خیلی موفق نبوده است./301/807/ب1

ارسال نظرات