۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۵۵۰۳۳
حجت الاسلام مرادی تشریح کرد؛

بهترین شیوه برخورد با سؤالات و شبهات بی اساس درباره عاشورا

حجت الاسلام مرادی بر پرهیز از بگومگوهای بی نتیجه با مخالفان تأکید کرد و گفت: بسیاری از سؤالات درباره عاشورا منشأ صهیونیستی دارد و ما نباید به آنها دامن بزنیم، البته نباید با برخی کارها به دشمن اجازه سوء استفاده بدهیم، تحریک ما برای زیرسؤال بردن عزاداران نقشه دشمن است، به دشمن باج ندهیم و بر روی صندلی متهم ننشینیم.
حجت الاسلام شهاب مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس مسائل خانواده، سه شنبه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، گفت: در زیارات مختلف می گوییم که جان و پدر و مادرمان به فدای حسین(ع) و به همین دلیل هم لباس مشکی می پوشیم، امام حسین(ع) مهمترین حقیقت زندگی است و شهادت مظلومانه او که توأم با دلیری و جانبازی است برای ما عزا و ماتم بزرگی است.

وی ادامه داد: در خانه ای که امام حسین(ع)، نام و یاد ایشان محترم است، ملائکه رفت و آمد می کنند و خدا بسیاری از بلاها را از آن خانه و اعضای آن دور می کند، نفس بی تفاوت نبودن به ارزشها نشانه سالم بودن انسان است، امام حسین(ع) قبل از عاشورا در راه و جاهای مختلف مردم را به سوی خود دعوت می کردند و هدف ایشان کمک آنها به خودش نبود بلکه می خواستند آنها را جاوید کنند و از بدبختیهای عالم نجات دهند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: همه ما بالاخره می میریم و از این دنیا می رویم، هیچ کس در این دنیا زندگی جاوید ندارد، پس جان دادن در راه خدا و امام حسین(ع) باید بسیار شیرین باشد، برخی می خواهند برای هر کار کوچک و واضحی دنبال حدیث بگردند، برای  مشکی پوشیدن در محرم نیازی به ارائه حدیث نیست و از واضحات است.

منشأ بسیاری از سؤالات درباره عاشورا صهیونیزم است/ جوانان درد دین را جدی بگیرند

حجت الاسلام مرادی افزود: از گیر دادن و ایراد گرفتن بی مورد از دستگاه و عزاداران امام حسین(ع) بپرهیزید، برخی به کوچکترین موارد در خیمه ها و دسته های محرم ایراد می گیرند، مثلاً به بهانه کثیف شدن خیابان و زیاد شدن کار رفتگران شهرداری می خواهند اقامه عزای امام حسین(ع) را زیر سؤال ببرند، یک بیماری روحی، روانی و عقیدتی در برخی وجود دارد که منشأ آنها از بهاییت، وهابیت و صهیونیسم است، پس هوشیار باشیم و به این ایرادات دامن نزنیم و پخش نکنیم، البته عزاداران نباید کارهایی را بکنند که دشمن سوء استفاده کند و به نفع خود بهره برداری کند.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی رهبر معظم انقلاب قمه زدن را جایز نمی دانند، در مواردی مانند قمه زنی باید نهی از منکر کنیم و افراد را از انجام آن دور کنیم و تذکر جدی بدهیم، اما نباید در بسیاری از موارد و مشکلات ظاهری شخصی در عزاداریها دخالت کنیم و سلیقه اشخاص را بکوبیم، این هدف دشمن است که ما را تحریک کند تا به عزادارها ایراد بگیریم و آنها را زیر سورال ببریم، رقیه(س) سند مظلومیت امام حسین(ع) است، برخی به چند واسطه افراد را تحریک می کنند که سند حضور رقیه(س) در کربلا و داستان او چیست، باید جوانان ما درد دین را جدی بگیرند و به این فکر کنند که این پرچم شیعه را که به دست ما رسیده است، چگونه نگهدارند.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: شما وقت خود را صرف بیهوده گویی و بحثهای بی مورد نکنید، برخی گفتگوها حتی یک ریال هم ارزش ندارد، دنبال این نباشید که بخواهید جواب همه احمقهایی را بدهید که به خیال خود شبهه درباره کربلا و عاشورا درست می کنند و سعی می کنند تا اعتقادات دینی را از شما بگیرند.

حجت الاسلام مرادی ‏گفت: مثلاً از شما می پرسند آیا برای چادر سر کردن روایت داریم، نمی خواهد حتماً شما بروید حدیث پیدا کنید، یا برخی می گویند مطابق با کدام آیه قرآن شما 10 روز در محرم را عزاداری می کنید، شما هم در جواب بگویید شما مطابق با کدام آیه و حدیث بینی خود را عمل کرده اید، یا چند حدیث درباره پوشیدن پیراهن صورتی یا بی حجابی در محرم بیاورید.

در پاسخ به شبهات دشمن نباید روی صندلی متهم بنشینیم/ در اجرای دستورات دین به کسی تخفیف ندهید

وی بیان داشت: اصلاً به دشمن باج ندهید، از این انفعال بیرون بیاییم که باید حتماً همه سؤالات دشمنان را با دلیل جواب بدهیم، نباید بر روی صندلی متهم بنشینیم، آیه های قرآن هم محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ دارد، می توانیم یک جواب کوتاه و خیلی ساده و منطقی به آنها بدهیم، اگر طرف بیمار و مغرض نباشد و دنبال حق باشد، می پذیرد و ادامه بحث دیگر قیل و قال است که خداوند آن را دوست ندارد.

کارشناس مسائل خانواده، افزود: بگومگوهای بیهوده رقت قلب را کاهش می دهد و به عقل انسان ضربه می زند، اگر کسی عامدانه به اسلام اهانت می کند، یک خانم عفیفه محترمه نیازی نیست که خود را در خطر قرار دهد، رهبر معظم انقلاب هم فرمودند تذکر لسانی و برکات بسیاری در تذکر لسانی وجود دارد.

حجت الاسلام مرادی ‏اظهار داشت: بهترین امر به معروف و نهی از منکر یک خانم در جامعه کنونی حجاب و حیا و عفت اوست، برخی می گویند برای جذب بهتر افراد به اسلام ایرادی  ندارد که خانمهای محجبه گاهی هم کمی آرایش کنند، هیچ وقت در اجرای دستورات دین خود به کسی تخفیف ندهید.

کامل گرایی از اشتباهات رایج جامعه ما در تربیت دینی کودکان است/ کودکان شعائر مذهبی را دوست دارند

وی درباره حضور کودکان در فضای هیأتها، گفت: بچه ها به مداحی و هیأتها و طبل و زنجیر خیلی علاقه دارند،  یک واقعیت تلخ تربیتی اینست که بسیاری از والدین تمایل پاک بچه ها به نماز خواندن و شعائر مذهبی را از آنها می گیرند، کودکان فطرتهای پاک دارند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: نباید در مساجد و هیأتها به کودکان اخم کنیم و مبادا خدای ناکرده آنها را کتک بزنیم، بچه ها روزه گرفتن را دوست دارند نباید مانع آنها شویم، روزه کله گنجشکی هم برای همین است، کودکان عموماً حجاب را دوست دارند، یک زمانی را در محرم به هیأت و دسته کودکان اختصاص دهیم، الان در تهران تعداد مداحان کودک از بزرگسالان بیشتر است.

حجت الاسلام مرادی ‏تصریح کرد: حتماً نباید صبر کنیم تا فرزندان به سن تکلیف برسند تا بتوانند تکالیف الهی و نماز و روزه را انجام بدهند، برخی وقتی می بینند که کودکی به قرآن دست می زند او را تنبیه می کنند و می گویند خدا قهر می کند، اصلاً این طور نیست، اجازه دهید تا کودکان در سجده بخوابند و آنها را اذیت نکنید، اصلاً ایرادی ندارد که کودکان نماز را ناقص بخوانند.

وی بیان داشت: کامل گرایی از اشتباهات رایج در شیوه تربیتی در جامعه ماست که باید این نگاه غلط را اصلاح کنیم، به خصوص در تربیت کودکان نباید کامل گرا باشیم، برخی وقتی می بینند که کودکی در حال نماز است کودک را نهی و مؤاخذه می کنند که چرا بدون وضو نماز می خواند، باید کودکان را از خردسالی با دین و شعائر دینی آشنا کنیم تا در بزرگسالی با دین بیگانه نباشند، حداقل جلوی ذوق و شوق کودکان برای انجام تکالیف دینی را نگیریم، اگر این کار را کردیم و کودک ما از مسجد و منبر و هیأت دلزده شد، دیگر در بزرگسالی به آسانی نمی توانیم او را به ادای تکلیف و واجب خود بخوانیم./201/869/ب1

ارسال نظرات